Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag är nybörjare i musikskapande och har precis köpt en apple och logic. Men min fråga handlar om att en midi fil som jag vill öppna upp på datorn låter inte som den gör på min claviatura piano där jag skapade den. Jag har hört att man ska ändra general midi men det säger mig inte mycket.. vart kan jag hitta inställningar för de?

Tacksam för svar

Annons
Postat

Vilket midi-instrument ska ta emot noterna i filen?

Tillbaka till ditt Clavinova (antar jag eftersom Claviatura inte finns) elpiano för uppspelning med dess ljud?

Eller ett mjukvaruinstrument som följer med Logic?

Har du själv spelat in midifilen förresten? (Ifall midikanal/patchnummer följer GM för det första.)

Postat

Midi instrumentet ska ta emot piano och trummor..

Ja j,ag använder clavinova ett elpiano.. Jag har även spelat in dem själv , men vad menar du med ifall patchnummer följer med GM? Som sagt jag är nybörjare med detta..

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Om du vill att ditt piano ska spela upp ljuden igen men att det är från logic så kanske du måste hitta inställningen på ditt piano. Typ vilken midikanal tar emot trummor på ditt piano, tror det brukar vara kanal 10. Vill du att ett motsvarande instrument i Logic ska spela upp ljuden så får du lägga midispåren på varsin kanal och leta reda på ljuden/instrumenten i Logic som motsvarar det du hade på pianot. Ute i mixern under I/O eller längst uppe där det står Setting "vänster klickhåll" så öppnas en meny där du kan välja instrument för varje spår. Under Setting så får du lite förmeckade inställningar och under I/O kommer det "rent" och är baserat på dom olika syntar som simulerar ljuden.

Sen kan ju ljuden iofs ligga på olika tangenter beroende på vilken midi variant ditt piano gillar och det åker du antingen på att läsa in dig på eller helt enkelt flytta ljuden för hand i Piano Roll. Obs kan vara bra att leka med en kopia först då.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.