Jump to content
Annons

Problem med Lexicon Alpha


Sanningen

Recommended Posts

Hej,

Köpte för drygt ett år sedan en begagnad Lexicon Alpha för att spela in lite idéer när lusten skulle infinna sig. Spelade då bara in gitarr, vilket funkar felfritt.

Men när det kommer till att spela in sång (eller något annat med mikrofon, t.ex. ak. gitarr eller klockspel) eller synth blir det ett fruktansvärt brus som inte går att få bort på något jävla sätt.

Så, ja, min undran är; hur blir jag lättast av med bruset? Vore det smart att köpa ett bättre ljudkort kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den första, dumma frågan blir om du kopplat microfonen till rätt ingång, dvs XLR-ingången på baksidan... Sen är ju frågan vad för slags mic det är och om den brukar brusa i annan utrustning. Jag antar att det är en dynamisk mikrofon då lexiconkortet saknar fantommatning. Min flickvän har ett likadant kort och kör en micpreamp innan (för fantommatning). Det låter bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha... men då ska du nog koppla micpreampen till "line in" istället eftersom det blir högre signal än bara en mikrofon och det kan vara anledningen till bruset. (Eller möjligen instrumentingången)

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...