Jump to content
Annons

Brus i monitorerna från datorn


Sacrilegium

Recommended Posts

Hej, har stött på det mycket märkliga problemet med mina monitorer, Det brusar och har sig som tusan när

man flyttar runt fönster och arbetar i cubase, Ljudkortet jag använder är mackie onyx sattelite som används

genom firewire, och därefter tele till monitorerna.. Jag läste om ett liknande fenomen där man skulle kunna

ändra något i Bios (detta var dock till intel) Det borde väl finnas någon motsvarighet till AMD ?

Jag har AMD Athlon 64, kan även nämna att jag har Windows 7 32 bit, ifall om det har någon betydelse ?

Vore jättetacksam för svar/ Sacri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Hej, har stött på det mycket märkliga problemet med mina monitorer, Det brusar och har sig som tusan när

man flyttar runt fönster och arbetar i cubase, Ljudkortet jag använder är mackie onyx sattelite som används

genom firewire, och därefter tele till monitorerna.

Har du provat att byta ut kablarna till monitorerna? Vissa telekablar är rätt dålig skärmade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen har du fått en jordloop vilket uppenbarar sig när man har skillnader i jordpotential. Antingen kopplar du all utrustning till ett och samma jordade uttag, eller så sätter du en jordlyft mellan ljudkort och högtalare.

Låter inte som jordloop på beskrivningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Förmodligen har du fått en jordloop vilket uppenbarar sig när man har skillnader i jordpotential. Antingen kopplar du all utrustning till ett och samma jordade uttag, eller så sätter du en jordlyft mellan ljudkort och högtalare.

Det var min första tanke också, men både datorn och monitorerna är kopplade till samma jordade grenuttag som sitter i ett jordat vägguttag.

EDIT:

Jag har även provat med en jordlyft mellan ljudkort och högtalare, dessvärre ingen skillnad alls 🤪

Redigerat av Sacrilegium
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att byta ut kablarna till monitorerna? Vissa telekablar är rätt dålig skärmade.

Det har jag också funderat på, jag har provat 2 olika sorters nya telekablar men var samma fel på båda,

Däremot finns det balanserade xlr ingångar på monitorerna, dock bara tele från ljudkortet och om jag

har förstått saken rätt så måste balanserat gå tele - tele eller xlr - xlr ?

Utångarna ska vara balanserade från ljudkortet också förresten (om det ens har något med mitt problem att göra?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det har jag också funderat på, jag har provat 2 olika sorters nya telekablar men var samma fel på båda,

Däremot finns det balanserade xlr ingångar på monitorerna, dock bara tele från ljudkortet och om jag

har förstått saken rätt så måste balanserat gå tele - tele eller xlr - xlr ?

Utångarna ska vara balanserade från ljudkortet också förresten (om det ens har något med mitt problem att göra?)

Var det bra kvalitet på telekablarna med metalltelekontakter eller billig plastkvalitet?

Det finns tele-xlr som är balanserade i båda ändar med dessa borde du bli av med störningarna om det nu inte är monitorernas inbyggda förstärkare och filter som är orsaken, men det är rätt osannolikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för bildskärm??? Är det en tjock CRT skärm eller en tunn LCD?

Anledningen till min fråga är att om du har den förstnämnda tjocka skärmen så är det ett känt fenomen att den sprider ett ganska störande magnetfält runt om sig.. Du har inte samma problem med en platt LCD skärm.

Har du problemet fast med tunn skärm.. då vet jag inte alls vad problemet kommer i från..

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det bra kvalitet på telekablarna med metalltelekontakter eller billig plastkvalitet?

Det finns tele-xlr som är balanserade i båda ändar med dessa borde du bli av med störningarna om det nu inte är monitorernas inbyggda förstärkare och filter som är orsaken, men det är rätt osannolikt.

Jag har provat med en sån vanlig "hotline" eller vad dom heter, som musikbörsen säljer. och sedan har jag provat en variant till som också är metallkontakt..

Men dom där tele xlr balanserade låter ju något som absolut är värt att prova, blir att köpa ibörjan av veckan, tack för tipset 🙂

Vad har du för bildskärm??? Är det en tjock CRT skärm eller en tunn LCD?

Anledningen till min fråga är att om du har den förstnämnda tjocka skärmen så är det ett känt fenomen att den sprider ett ganska störande magnetfält runt om sig.. Du har inte samma problem med en platt LCD skärm.

Har du problemet fast med tunn skärm.. då vet jag inte alls vad problemet kommer i från..

Komiskt att du sa det, skaffa precis en ny LCD skärm eftersom min gamla monsterskärm gav störningar som bara den så fort man starta den 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har även provat med en jordlyft mellan ljudkort och högtalare, dessvärre ingen skillnad alls 😕

Jag kan ha fel nu men det låter på dina inlägg som att du inte använder balanserade kablar. Du måste ha balanserade kablar för att kunna lyfta jorden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ha fel nu men det låter på dina inlägg som att du inte använder balanserade kablar. Du måste ha balanserade kablar för att kunna lyfta jorden.

Nä jag kom fram till att det måste vara den felande länken, ska köpa kablar på måndag och se om det blir någon förbättring.

Förresten, så det är samma sak om man ska lina ett instrument ? t.ex bas - balanserad tele - groundlift balanserad tele - mixerbord ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag kom fram till att det måste vara den felande länken, ska köpa kablar på måndag och se om det blir någon förbättring.

Förresten, så det är samma sak om man ska lina ett instrument ? t.ex bas - balanserad tele - groundlift balanserad tele - mixerbord ?

Det absolut enklaste sättet att lyfta jorden på en XLR kabel är att skruva isär kontakten och klippa av den ledaren som går till pin 1. Se bara till att det blir ordentligt gjort och inte glappar, eller så att den inte får kontakt igen om du vrider runt kabeln och så.

Kör du stereotele-XLR kabel så spelar det iofs ingen roll vilken ända du klipper av jorden. Googla lite så vet du vilken du ska klippa i tele ändan om du tycker det blir bättre 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...