Jump to content
Annons

spela in med effekter?


indi

Recommended Posts

jag försöker "sända" en uppsättning plug-ins till den som skall spela in sitt instrument och lyssna i hörlurar. när jag trycker på rec det ända han hör är ett klar men torrt ljud.. hur gör man? ibland vill musikern få en reverb i hörlurarna för att komma i stämning och jag lyckas inte.. jag använder logic 7

tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill ha lite reverb eller delay under inspelning, men inte ha någon latency alls gör du såhär:

1. Sätt på Software monitoring

2. Gör i ordning en buss med reverb eller delay.

3. Ställ in 'pre' på bus-send på kanalen du vill spela in på.

4. Dra ner lyssningsvolymen helt på kanalen i Logic, och lyssna via mixer (el. ljudkort).

Nu hör du direktsignal + enbart reverb (från Logic)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha lite reverb eller delay under inspelning, men inte ha någon latency alls gör du såhär:

1. Sätt på Software monitoring

2. Gör i ordning en buss med reverb eller delay.

3. Ställ in 'pre' på bus-send på kanalen du vill spela in på.

4. Dra ner lyssningsvolymen helt på kanalen i Logic, och lyssna via mixer (el. ljudkort).

Nu hör du direktsignal + enbart reverb (från Logic)

Bra tips, men reverbet blir det ju ändå latency på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, om du vill ha lite skönt reverb eller delay under inspelning av t.ex. sång kommer du inte märka om det är lite latency på effekterna eftersom du hör originalsignalen direkt.

Meningen är att du ska höra originalet ihopmixat med den "reverbade" signalen, och om du inte har extremt hög latency så tror jag inte du kommer märka fördröjningen av reverbsvansen... speciellt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta finns ju ett predelay-värde i reverben som anger hur lång tid det ska ta innan svansen börjar låta. Alltså har reverb en inbyggd seghet.

Ställ ner pre-delay till 0 så blir latencyn ett pre-delay istället.

Det här funkar bäst om man har stora rum/hallar. Mindre reverb bygger mer på early reflections och det är då latencyn kanske börjar spöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...