Jump to content
Annons

Hjälp med Cubase och USB-midiinterface.


gashky

Recommended Posts

Hejsan!

Har under flera dagar försökt att använda en USB-MIDI-kabel för att ansluta mitt YAMAHA PSR-E313 till datorn för att kunna använda VST-instrument och sånt.

Har läst runt här på forumet och använt manualerna till allt men jag får det ej att fungera. Jag får varken något ljud eller någon signal att det kommer data.

Anslutningen och inställningarna på Keyboarden är jag ganska säker på att de är korrekta. Men jag vet inte vad jag kan göra mer för att få det att fungera?

Det bästa vore om någon kunde ta det från början med precis mitt setup.

Vore trevligt med hjälp att få det att fungera även om det kanske inte är någon jättesvår fråga.

P.s. Vet inte om det spelar någon roll att jag har ett M-audio Fast Track ljudkort, kabeln går ju ändå inte igenom den D.s.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Bästa är nog om du i detalj beskriver hur du kopplat grejerna.

Den frågan kommer att dyka upp förr eller senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa är nog om du i detalj beskriver hur du kopplat grejerna.

Den frågan kommer att dyka upp förr eller senare.

Änden på kabeln som det står "IN" på har jag kopplat till "OUT" jacket på keyboarden och "OUT"-änden har jag kopplat till "IN"-jacket precis som det står på förpackningen. Sedan är USB-kabeln kopplad till en vanlig USB-port på datorn. I mitten sitter det en liten grunka med tre lampor. En röd, en gul och en grön. Den röda lyser hela tiden, den gula har jag fått att lysa någon gång men jag vet ej hur jag gjorde.

Det är förresten en sånhär kabel jag har: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.730

Link to comment
Dela på andra sajter

har du valt rätt midiingång på ditt midispår i cubase?

har du öppnat ett vst instrument och valt det på det midispår du försöker spela?

ibland är det inställning på klaviaturet som inte sänder midi; har för mig att det är local on/off man ska kolla men kommer inte ihåg riktigt

får du inget ljud alls ur cubase då måste du välja rätt drivrutiner i cubase men det har inget med midi att göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboarden måste vara på innan du startar sequenserprogrammet, för annars hittar inte programmet keyboarden. Så fungerar det i alla fall om man har USB mellan keyboard och dator.

keyborden måste inte vara på innan du startar i detta fall

däremot midiinterfacet(usb-midikabeln)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Allt är på innan jag startar cubase.

har du valt rätt midiingång på ditt midispår i cubase?

har du öppnat ett vst instrument och valt det på det midispår du försöker spela?

ibland är det inställning på klaviaturet som inte sänder midi; har för mig att det är local on/off man ska kolla men kommer inte ihåg riktigt

får du inget ljud alls ur cubase då måste du välja rätt drivrutiner i cubase men det har inget med midi att göra

1. Jag är inte riktigt säker på hur du menar men när jag ska välja midi-inputs hittar jag aldrig något annat än "ALL MIDI Inputs".

2. Jag har använt projekt-"mallen" "VST Expression Composer Set"

3. Jag har inställninen att den bara sänder "klaviaturframförandedata" inget annat.

4. Jag kan spela in och lyssna på vanligt ljud så det är nog inte problemet.

Tack för svaren förresten! ☺️

Redigerat av gashky
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jag är inte riktigt säker på hur du menar men när jag ska välja midi-inputs hittar jag aldrig något annat än "ALL MIDI Inputs".

2. Jag har använt projekt-"mallen" "VST Expression Composer Set"

3. Jag har inställninen att den bara sänder "klaviaturframförandedata" inget annat.

4. Jag kan spela in och lyssna på vanligt ljud så det är nog inte problemet.

1 all midi borde funka om midiinterfacet funkar

men eftersom du inte hittar något annat verkar det som datorn inte hittar något midiinterface

har du installerat drivrutiner eller ska det fungera direkt

sen måste som sagt interfacet vara igång när du startar programmet

är du säker att interfacet funkar med ditt os

2 du kan alltid testa skapa ett nytt midispår/vsti och välja input/output

3. finns det fler alternativ?

4 bra:) man vet ju aldrig...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 all midi borde funka om midiinterfacet funkar

men eftersom du inte hittar något annat verkar det som datorn inte hittar något midiinterface

har du installerat drivrutiner eller ska det fungera direkt

sen måste som sagt interfacet vara igång när du startar programmet

är du säker att interfacet funkar med ditt os

2 du kan alltid testa skapa ett nytt midispår/vsti och välja input/output

3. finns det fler alternativ?

4 bra:) man vet ju aldrig...

1 Det ska fungera direkt. Det står att det är kompatibelt med Win XP. Jag har Win XP Media Center Edition vilket aldrig har varit något problem annars.

2 Har provat det men jag får ingen signal.

3 Sidan 63: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/en...re313_en_om.pdf

4 Nej det gör man ju inte ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade just att byta plats på MIDI kablarna in i keyboarden och nu började den gula lampan på interfacet att blinka och den blinkar mer intensivt när jag trycker ner tangenterna. 🙂 Men det händer fortfarande inget i Cubase...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Det ska fungera direkt. Det står att det är kompatibelt med Win XP. Jag har Win XP Media Center Edition vilket aldrig har varit något problem annars.

2 Har provat det men jag får ingen signal.

3 Sidan 63: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/en...re313_en_om.pdf

4 Nej det gör man ju inte 🙂

nere i högra hörnet på windows, ser du att det finns någon usb-enhet inkopplad

har du testat en annan usb-port

det låter som du gör allt rätt så jag kan nog inte hjälpa:(

Link to comment
Dela på andra sajter

I kontrollpanelen under maskinvara finns det en ansluten sak som heter "USB Audio Device" vilket var vad datorn hittade och automatiskt installerade när jag anslöt den för första gången.

Har provat med annan USB-port ingen skillnad.

🙂 Tack ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

I kontrollpanelen under maskinvara finns det en ansluten sak som heter "USB Audio Device" vilket var vad datorn hittade och automatiskt installerade när jag anslöt den för första gången.

Har provat med annan USB-port ingen skillnad.

audio device är ett ljudkort troligtvis ditt fasttrack

det borde stå typ usb midi device någonstans

jag tycker det låter som att datorn inte hittar ditt midiinterface

du kan ju testa på en annan dator och om det inte funkar så är det troligtvis fel på det

Link to comment
Dela på andra sajter

audio device är ett ljudkort troligtvis ditt fasttrack

det borde stå typ usb midi device någonstans

jag tycker det låter som att datorn inte hittar ditt midiinterface

du kan ju testa på en annan dator och om det inte funkar så är det troligtvis fel på det

Fast track heter fasttrack och när jag anslöt midiinterfacet förut installerades det under namne usb audio device.

ja jag får väl prova det imorgon. Tack än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...