Jump to content
Annons

Fostex NX-5A eller KRK RP6G2?

Recommended Posts

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Hejsan alla goa gubbar.

Jag tänkte att jag i samband med skatteåterbäringen och vissa musikaffärers pågående reor skulle införskaffa mig ett

par nya monitorer till den lilla projektstudion.

Jag står egentligen och väger mellan 2 modeller. Dem i rubriken helt enkelt.

Har läst upp o ner om dem olika. Även om det egentligen inte finns ett skit att hitta om Fostex NX-5A.

Någon här som har någon personlig uppfattning av något av dem nyss nämnda modellerna så dela gärna med er 😄

Har förstått att både Fostex och KRK har viss erfarenhet inom området.

Fostexlådan har ett omfång på 55Hz - 38kHz medans KRK'n har från 49Hz - 20kHz.

Är det så enkelt som att gå på det? Eller är det som jag gissar många andra delar som spelar in?

Om det är någon som har tips/åsikter/erfarenhet skriv bara!

//EM

Annons
Postat (redigerat)
  babylondays sa:
har ett omfång på 55Hz - 38kHz medans KRK'n har från 49Hz - 20kHz.

Är det så enkelt som att gå på det? Eller är det som jag gissar många andra delar som spelar in?

Det enda som är viktigt när man väljer högtalare är att man trivs med hur de låter (då alla högtalare låter olika) och detta innebär givetvis att man måste lyssna och jämföra (i samma rum, samma placering) modeller innan man tar några beslut. Vad jag eller någon annan tycker om olika modeller är nästan helt ointressant men om du vill ha åsikter så finns det ju ett antal (… hundra …) trådar om monitorer …

Lycka till med ditt val.

http://www.google.se/search?as_q=KRK+Foste...amp;safe=images

Redigerat av Gilbert
Postat

Det är väl så.

Tack ska du ha för svar.

Jag får fundera och ge mig iväg och lyssna :rolleyes:

Postat

Håller med Gilbert! Men mitt förslag är nog KRK VXT4 dom är sjukt prisvärda och konkurrerar lätt med monitorer i 15000kr klassen men kostar bara en bråkdel av det priset!

Lycka till!

Postat

okej, ja dom är ju lite, lite dyrare men o andra sidan har jag fått lära mig att man inte ska snåla alltför mkt va gäller kanske just monitorer.

jag har läst mestadels om KRK och dem har både lovordats och fått mindre bra kritik, iofs, då oftast för att dom inte låter som en par genelec för tio gånger pengarna, så den kritiken ska man kanske förhålla sig till på ett annat sätt.

om fostex har jag läst mig till att dem flitigt används i "radio/tv/studios"- över hela världen. men har varit fattigt om fakta angående just denna specifika modell.

jag undrar också.. kan jag egentligen bortse från att fostexen når upp till 35000Hz när vi ändå bara uppfattar runt 20000?

Postat
  babylondays sa:
jag undrar också.. kan jag egentligen bortse från att fostexen når upp till 35000Hz när vi ändå bara uppfattar runt 20000?

Ja.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.