Jump to content
Annons

Få ljud i lurarna vid inspelning


Hersak

Recommended Posts

Hej

Säkert en simpel nybörjarfråga här 😳

När jag tex spelat in gitarren på ett spår i cubase sx, då när jag ska spela in rösten, så vill jag höra gitarren i lurarna, samt min röst direkt från micken..

Problemet är att ljudet går ut från vanliga datorhögtalarna, det som är kopplat i det interna ljudkortet.

Även trots jag väljer mitt Fast Track Pro som standardenhet och aktiv vid uppspelning av ljudenheter.

Sen så när jag sätter igång monitoring så jag hör min röst i lurarna (vilket kommer i högtalarna) så är det en riktigt lång fördröjning på det, så man kan inte sjunga ihop med gitarren.

Jag använder Win 7, 64-bit, relativt snabb dator, m-audio fast track pro, adk a-51, cubase sx

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ge upp. Sjung in utan att höra din egen röst och lyssna bara på gitarren. Sen när du är klar med skiten så fåru antagligen synca röstinspelningen med gitarren eftersom det säkert kommer vara 1,5 sekunders fördröjning på inspelningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Säkert en simpel nybörjarfråga här 😄

När jag tex spelat in gitarren på ett spår i cubase sx, då när jag ska spela in rösten, så vill jag höra gitarren i lurarna, samt min röst direkt från micken..

Problemet är att ljudet går ut från vanliga datorhögtalarna, det som är kopplat i det interna ljudkortet.

Även trots jag väljer mitt Fast Track Pro som standardenhet och aktiv vid uppspelning av ljudenheter.

Sen så när jag sätter igång monitoring så jag hör min röst i lurarna (vilket kommer i högtalarna) så är det en riktigt lång fördröjning på det, så man kan inte sjunga ihop med gitarren.

Jag använder Win 7, 64-bit, relativt snabb dator, m-audio fast track pro, adk a-51, cubase sx

Tacksam för svar!

Har du valt m-audio asio drivrutinerna i cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

ge upp. Sjung in utan att höra din egen röst och lyssna bara på gitarren. Sen när du är klar med skiten så fåru antagligen synca röstinspelningen med gitarren eftersom det säkert kommer vara 1,5 sekunders fördröjning på inspelningen!

ja, det kan jag tänka mig och göra, men måste höra gitarren i lurarna, annars blir det dubbel inspelning.. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det har jag nog inte, är nybörjare på cubase, hur gör man det? om det inte är för svårt och förklara..

Tack! 😉

Devices --> Device Seup --> VST audio(system/bay eller vad det nu står) sen väljer du den "drivern" som heter någonting i i stil med M-audio ASIO 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...