Jump to content
Annons

Ny dator, nytt ljudkort


Interzone

Recommended Posts

Ja, så har då den dagen kommit då min gamla dator skall pensioneras och en ny kommer att ersätta. Och min fråga nu är rätt simpel men hellre en fråga för mycket...

Jag har ett USB-anslutet MIDI-kbd, jobbar uteslutande med Cubase och pluggar och använder Creative Audigo Platinum. Mycket nöjd med denna setup. Inget AD/DA konverterande.

Den nya datorn kommer att ha "High Definition Audio 7.1, ALC 888S-kretsuppsättning" något jag tolkar som ett chipset på moderkortet.

Min fråga är nu: Tror ni att den nya datorns ljudkort/chipset duger (har den ASIO-drivisar?) eller bör jag lyfta över det gamla Audigo-kortet...eller kanske rentav köpa ett splitter nytt? I så fall vilket?

Tackar på förhand

/g

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle hellre flytta med creativekortet än använda det som är integrerat på moderkortet. Ännu hellre köpa ett M-Audio 2496 för en tusenlapp... Klart bättre kort för musikproduktion.

Edit: Hade tappat ett ord bara...

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, så har då den dagen kommit då min gamla dator skall pensioneras och en ny kommer att ersätta. Och min fråga nu är rätt simpel men hellre en fråga för mycket...

Jag har ett USB-anslutet MIDI-kbd, jobbar uteslutande med Cubase och pluggar och använder Creative Audigo Platinum. Mycket nöjd med denna setup. Inget AD/DA konverterande.

Den nya datorn kommer att ha "High Definition Audio 7.1, ALC 888S-kretsuppsättning" något jag tolkar som ett chipset på moderkortet.

Min fråga är nu: Tror ni att den nya datorns ljudkort/chipset duger (har den ASIO-drivisar?) eller bör jag lyfta över det gamla Audigo-kortet...eller kanske rentav köpa ett splitter nytt? I så fall vilket?

Tackar på förhand

/g

Hej!

Min nya dator har också HD Audio surround osv... Den har minitele in & utgångar...

Jag har stängt av den från bios.. Utgått från att den kanske duger till dataspel och datahögtalare,,,

Jag tror inte det finns några asio drivisar till denna inbyggda ljudkrets.

Audigo ljudkortet kanske är snäppet bättre,,

Om jag vore dig skulle jag köpa något bättre begagnat.

Finns för 500 kr och uppåt bättre ljudkort än de du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre flytta med creativekortet än använda det som är integrerat på moderkortet. Ännu hellre köpa ett M-Audio 2496 för en tusenlapp... Klart bättre kort för musikproduktion.

Edit: Hade tappat ett ord bara...

Ajajaj... inte tappa ord sådär. 😄

Um, På pappret ser ju den gamla Audiofilen bra ut - hur är det med drivrutiner till Win 7 månne?

Tack för era svar förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Först, tack för alla svar. Mycket uppskattat. Och javisst, jag gick och skaffade mig ett M-Audio 2496.

Sen skaffade jag mig datorn och inser raskt att det inte finns några PCI-platser. Någonstans.

Så nu är jag ute efter ett externt ljudkort att ansluta via Firewire (som ska vara mycket bättre än USB). Eftersom det inte finns några Win7 drivrutiner för mitt Keystation 88 Pro lär jag koppla in den på det externa ljudkortet.

Så nu tar jag tacksamt emot tips om bra kort - som stöds av Win7.

Tack på förhand.

G

Link to comment
Dela på andra sajter

...det var fan... inga PCI-platser... vart är världen på väg? 😛 Firewire... då dra det iväg lite, men det här ska funka i Windows 7:

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=8...mp;artno=158391

http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=4

Firewire ja... Jag har ju blivit lite skrämd av alla som säger att USB är bara skräp och det blir jättelatency.

Egentligen är det mest för att jag ska kunna ha någonstans att koppla in mitt MIDI-keyboard. Så kanske USB funkar..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, där ser man. 😮 God lycka! För att svara på en annan sak från den här tråden, så tycker jag inte alls att USB-kort är skräp. Dock har det sina begränsningar jämfört med interna kort, men det hela har ju att göra med vilka behov man har. För mig som mest spelar in mig själv, ett instrument i taget funkar det hur bra som helst. Ska man ha studio med 8-10 kanaler som ska spelas in samtidigt och slutproduktioner som landar på 30-40 kanaler får man nog lite problem för att USB-anslutningen inte klarar att överföra hur mycket information som helst hur snabbt som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...