Jump to content
Annons

Skaffa nytt Externt Ljudkort med fler ingångar samt fantommatning


hanzzon

Recommended Posts

hejhej!

Vet att de finns oändligt med trådar i ämnet, men ändå.,.,

Jag sitter nu på en line 6 toneport UX1 och känner att det är dags att uppgradera sig nu. Saknar fantommatning och vill ha möjlighet att spela in på flera kanaler. minst 2 men känns onödigt att begränsa sej när man skaffar nytt.

Det jag kommer änvända det till är att lajna gitarr/bas, och micka sång, akgura mm..

Jag använder nu Windows xp på en dell laptop med 1,5gb ram och 1,8 Ghz intel processor, men går i tankarna att även uppgradera på datorfronten. kommer dock hålla mej till PC. Jag kör Cubase sx3.

Har även funderingar på vad som är bäst att satsa på vad gäller firewire eller USB. Har ingen firewire ingång på datorn, men om det är stor skillnad kanske det är lämpligare att införskaffa ny dator först.,. Kanske gör bort mig om jag skaffar nytt USB kort nu om jag ändå köper ny dator med firewire om nån månad...,

Har kollat lite på UX2:an då jag i övrigt är nöjd med UX1:an men känner att när jag ändå skaffar nytt kan det vara värt att se vad som finns för anternativ som är värt att titta på.

har ingen exakt budget, men runt 3000 känns rimligt, men nån tusing hit och dit har ingen betydelse.

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp ett EMU 1820M det kostar väl runt 3-3500:-

Där får du ett ljudkort (PCI) och en breakoutbox med många in/utgångar.

Jag använder ett sånt själv i min lilla studio, riktigt riktigt nöjd med det.

Du får även med deras DSP mixer så du kan ha lyssning direkt i lurarna helt utan latency vid tex sånginspelning!

http://ixbtlabs.com/articles2/creative-emu-1820/

Mvh

Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Köp ett EMU 1820M det kostar väl runt 3-3500:-

Där får du ett ljudkort (PCI) och en breakoutbox med många in/utgångar.

Jag använder ett sånt själv i min lilla studio, riktigt riktigt nöjd med det.

Du får även med deras DSP mixer så du kan ha lyssning direkt i lurarna helt utan latency vid tex sånginspelning!

http://ixbtlabs.com/articles2/creative-emu-1820/

Mvh

Marcus

Hur sätter man i ett PCI-kort i en laptop? 😄

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej halloj!

Ett Focusrite Saffire Pro 24 DSP kanske skulle passa dig? Det är FW visserligen, men min erfarenhet har visat att FW känns mer stabilt än USB (men det råder ju delade meningar om det där). Jag kör f n PRO 40-modellen ihop med SX3:an och WinXP och har då aldrig upplevt några problem. Jag hade lite ditt tänk när jag köpte det; varför begränsa sig när man har möjligheten till fler kanaler?

Nåväl, hoppas att du hittar vad du letar efter så småningom och lycka till med musiken.

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

trancer: hara ju laptop som sagt så de funkar ju inte tyvärr., men tack ändå 😏

CHAE: Det kan absolut vara nåt ! fast det är ju dedär med firewire., men ska titta närmre på saken ! Tack, och lycka till du med 🙂

Någon som vet förresten om man kan köra Gerbox, som följde med toneporten, även om man inte använder toneport?? tänkte att de kanske var låst till den på nåt sätt??

Redigerat av hanzzon
Link to comment
Dela på andra sajter

trancer: hara ju laptop som sagt så de funkar ju inte tyvärr., men tack ändå 😏

CHAE: Det kan absolut vara nåt ! fast det är ju dedär med firewire., men ska titta närmre på saken ! Tack, och lycka till du med 🙂

Någon som vet förresten om man kan köra Gerbox, som följde med toneporten, även om man inte använder toneport?? tänkte att de kanske var låst till den på nåt sätt??

Tjena!

My bad, men du nämnde att du funderar på att bytta upp dig även på datorfronten och då kanske mitt förslag kan vara något att väga in?

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

My bad, men du nämnde att du funderar på att bytta upp dig även på datorfronten och då kanske mitt förslag kan vara något att väga in?

/CHAE

jo jag menar det 😏 kanske är värt att vänta tills jag har skaffat ny dator. behöver ju öndå en ny känner jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...