Jump to content
Annons

Mitt nya presonuskort sprakar


Zmolker

Recommended Posts

Tjena!

Jag köpte precis ett firestudio project-kort från presonus för att uppgradera från mitt gamla ESI-juli@. Nu har jag grejjat med det här hela dagen och måste verkligen säga att jag är väldigt besviken! Jag får det inte att fungera!. Jag lyckas para ihop kortet med datorn installera drivrutiner och allt sånt där. Även ingångarna fungerar, och jag kan spela gitarr på någon ingång utan att det låter konstigt när jag kör monitor på det.

Problemet kommer när jag ska spela upp något från datorn, oavsett om det är från en hemsida, spotify eller cubase! Ibland fungerar det hur bra som helst, men då och då så blir det bara knaster. det är ungefär 1/10 av gångerna det fungerar klanderfritt. När det väl fungerar bra så slutar glädjen tvärt efter en stund. Det är inte lite det knastrar heller, det är som om man hade kopplat på en distpedal och ställt på max ifrån datorn. Jag har provat att installera om flera gånger. Provat att ställa latencyn på 4096 samples, utan resultat. Jag vet inte vad felet är?

Jag har en hyfsat modern dator (amd x4 och 4gb internminne) med ett fwchip på kallat "OHCI Compliant 1394 host controller", verkar vara gjord av TI. Kör vista 64bit, win7 är på väg.

Kära forumister, hur kan jag lösa problemet?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Jag köpte precis ett firestudio project-kort från presonus för att uppgradera från mitt gamla ESI-juli@. Nu har jag grejjat med det här hela dagen och måste verkligen säga att jag är väldigt besviken! Jag får det inte att fungera!. Jag lyckas para ihop kortet med datorn installera drivrutiner och allt sånt där. Även ingångarna fungerar, och jag kan spela gitarr på någon ingång utan att det låter konstigt när jag kör monitor på det.

Problemet kommer när jag ska spela upp något från datorn, oavsett om det är från en hemsida, spotify eller cubase! Ibland fungerar det hur bra som helst, men då och då så blir det bara knaster. det är ungefär 1/10 av gångerna det fungerar klanderfritt. När det väl fungerar bra så slutar glädjen tvärt efter en stund. Det är inte lite det knastrar heller, det är som om man hade kopplat på en distpedal och ställt på max ifrån datorn. Jag har provat att installera om flera gånger. Provat att ställa latencyn på 4096 samples, utan resultat. Jag vet inte vad felet är?

Jag har en hyfsat modern dator (amd x4 och 4gb internminne) med ett fwchip på kallat "OHCI Compliant 1394 host controller", verkar vara gjord av TI. Kör vista 64bit, win7 är på väg.

Kära forumister, hur kan jag lösa problemet?!

Jag fick något liknade problem när jag installerade W7 64 bit och körde genom mitt firestudio-kort.

Funkade felfritt i XP. Det som löste det för mig var att jag fick ladda hem nyaste drivrutinerna som fanns för XP. Uppdatera firmware när jag körde XP, sedan starta datorn med W7 där installarede jag ytterligare nyare drivrutiner för W7 och gorde en ny Firmware uppgradering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant Robban! Jag lyckades dock uppdatera enhetens FW ändå, så det var inga problem alls. Detta gjorde att kortet fortare fick kontakt med datorn (lampan blev blå), men det hjälpte inte för själva disten, tyvärr. Jag har tyvärr inget annat OS över just nu , utan sitter som sagt och väntar på att 7an ska anlända. Det kanske löser problemet. Tack!

Gilbert, jag vet inte om jag ska tacka 😆 jag har gjort allt det enklaste att prova att dra upp buffersizen och dra ur nätverkskortet, inaktiverat mitt gamla ljudkort! jag frågar ju för att jag inte hittar något svar som löser mitt problem 😉

Uppdatera drivrutin till FW-krets? kan det vara nåt?

Edit: Mitt moderkort har AMD 780G-chipset

Redigerat av Zmolker
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant Robban! Jag lyckades dock uppdatera enhetens FW ändå, så det var inga problem alls. Detta gjorde att kortet fortare fick kontakt med datorn (lampan blev blå), men det hjälpte inte för själva disten, tyvärr. Jag har tyvärr inget annat OS över just nu , utan sitter som sagt och väntar på att 7an ska anlända. Det kanske löser problemet. Tack!

Gilbert, jag vet inte om jag ska tacka 😆 jag har gjort allt det enklaste att prova att dra upp buffersizen och dra ur nätverkskortet, inaktiverat mitt gamla ljudkort! jag frågar ju för att jag inte hittar något svar som löser mitt problem 😉

Uppdatera drivrutin till FW-krets? kan det vara nåt?

Edit: Mitt moderkort har AMD 780G-chipset

Fick också synk med dator och kort, (trodde jag) när lampan blev blå. Men som sagt. Det löste sig när jag gjorde Firmware uppgraderingarna i tur och ordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert, jag vet inte om jag ska tacka 😉 jag har gjort allt det enklaste att prova att dra upp buffersizen och dra ur nätverkskortet, inaktiverat mitt gamla ljudkort! jag frågar ju för att jag inte hittar något svar som löser mitt problem 😛

Om detta är allt du provat så finns det tusentals inlägg i forumet du borde söka upp... 😆

Uppdatera drivrutin till FW-krets? kan det vara nåt?

Edit: Mitt moderkort har AMD 780G-chipset

Om du sökt lite djupare i forumet så kommer du snart att finna att det rekommenderas att uppdatera alla (alla!) drivrutiner till allt i datorn (inkl. chipset och BIOS). Har du kört DCP? o s v, o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om detta är allt du provat så finns det tusentals inlägg i forumet du borde söka upp... 😆

Om du sökt lite djupare i forumet så kommer du snart att finna att det rekommenderas att uppdatera alla (alla!) drivrutiner till allt i datorn (inkl. chipset och BIOS). Har du kört DCP? o s v, o s v.

Jag har gjort dom enklaste sakerna, skrev jag 😉. Jag brukar kontinueligt uppdatera datorn för att allting ska hänga med! Jag är inte heeelt borta, trots allt. Det är väl mer så att man inte gör alla uppdateringar så ofta. FW-chipet har jag ju inte använt (eller brytt mej om) i och med att jag tidigare kört från PCI-platsen. DCP ser ganska så fin ut, allt grönt så det är inget nytt och konstigt där. Vad jag vet så har jag inga direkta problemdelar i datorn förutom nätverkskortet, men det är ju bara att rycka loss..

Har nu sparkat igång min förra musikdator (som hade XP) så ska vi se om det går att lösa!

Btw. uppdaterad firewirekrets hjälpte inte.

Redigerat av Zmolker
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, förlåt. det var det första som kom upp när jag sökte på moderkortets chipset. mitt moderkort är gjort av fujitsusiemens, modell MS-7304VP-A13 med en firewirekrets vid namn JMicron JMB380. Den är tydligen både FWkrets och minneskortsläsare i ett (idiotisk kombination?). Kanske skulle skaffa fram ett fwkort på pci så får vi se om det gör nån skillnad?

Jadu , lite trassel med det där kortet verkar det vara ändå . Tyckte jag inte kunde hitta så mycket strul med det kortet när jag köpte datorn..

Link to comment
Dela på andra sajter

modell MS-7304VP-A13 med en firewirekrets vid namn JMicron JMB380. Den är tydligen både FWkrets och minneskortsläsare i ett (idiotisk kombination?). Kanske skulle skaffa fram ett fwkort på pci så får vi se om det gör nån skillnad?

Mycket troligt detta som är problemet men läste du tråden om 780G? Har du otur så är det kanske chipsetet som inte är "bra".

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ett pcikort är ju lätt ordnat, det är ju bara en sväng in på kjell & company efter skolan.. Moderkort blir lite värre (det jag har idag är matx). Ska jag satsa på att skaffa en TI-krets till att börja med?

ja, jag läste tråden . Det påminner lite om mitt problem . Men mitt problem förekommer bara när man spelar upp ljud. men på det stora hela så låter det som samma sak! Det går väl inte att ha IRQ-problem med firewire?

Redigerat av Zmolker
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Köpte och bytte FW-kort nu. Installerade ett med TI-krets. köptes på kjell och company art nr. 38729. Det var precis att kortet fick plats i datorlådan! Det var även fler pinnar på kortet än jag hade i PCI-bussen, men vad spelar det för roll?

NU FUNKAR DET 🙂

måste bara säga att det är galet gött ! TACK till alla ni som har hjälp mej med detta 😄 En extra eloge till Gilbert som har tagit sig tid att skriva många givande inlägg! Tack igen, studio forum för att ni räddat min musikproduktion 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...