Jump to content
Annons

Ljudsystem för liten lokal.

Hermholtz

Recommended Posts

Hej,

Funderar på vad man skulle köpa för ljudsystem till en kårlokal på skolan.

Lokalen är i en källare med rätt dålig akustik. Ytan är väll runt 30-40 Kvm i en rektangel.

Tanken är väll att köpa ett aktivt PA-system så att man kan använda systemet på sittningar (middagar) också.

Just nu har vi ett tvådelat passivt PA-system med två st passiva toppar och två subbasar med två stereo slutsteg, ett till topparna och ett till subbarna.

Nu vill jag veta vad ni skulle föreslå?

Passivt system, fastinstallation av system, aktivt system?

Musiken skall spelas ifrån en dator med ett vanligt integrerat ljudinterface.

Kom gärna med förslag på system runt 3-10 tusen.

Tack för alla svar! 😮

// Herr Hermholtz

P.S visste inte vart jag skulle lägga tråden, så den hamnade här på allmänt... D.S

Dela på andra sajter

Annons
Du måste nog ge lite mer info om vad som förväntas av systemet för att få några bra tips.

Högtalarna skall spela upp musik i hela lokalen och framför allt klara av att höras utan att göra någon döv när lokalen är full med folk.

Just nu har vi två passiva högtalare på kortsidan i rummet, idéen är väll att fortsätta att ha högtalarna där eftersom vår lilla scen är där.

Blir kanske passiva högtalare med en liten powermixer.

Dela på andra sajter

RCF ART312A är något jag kan rekommendera men man skulle vilja veta lite mer om kraven; Ska det vara "maffigt" ljud (bra botten)?

Ja, det är kvalitetshögtalare. Har 2 st ART325A med 15"-elementen som monitorer och det räcker och blir över.

Dela på andra sajter

Ja, det är kvalitetshögtalare. Har 2 st ART325A med 15"-elementen som monitorer och det räcker och blir över.

Ja jag kan tänka mig att det räcker och blir över som scenmonitor… En 312:a brukar räcka för de flesta! Är du trummis?

Dela på andra sajter

RCF ART312A är något jag kan rekommendera men man skulle vilja veta lite mer om kraven; Ska det vara "maffigt" ljud (bra botten)?

Jo dom har jag lyssnat på en gång utomhus, dom var ju helt okej. gick rätt långt ner i frekvens också.

Enda problemet är ju priset. :S Men skall det va så skall det va.

Dela på andra sajter

Ja jag kan tänka mig att det räcker och blir över som scenmonitor… En 312:a brukar räcka för de flesta! Är du trummis?

Jepp.

Det roliga var att 2 sådana + 4 st vanliga små halvbilliga plastmonitorer (15") + ett litet 4-kanals Yamaha-bord från ett cafe eller liknande gick för 6 loppor på en auktion. Då var det inte mycket att snacka om. Man kan fråga sig om de över huvud taget var medvetna om värdet. =)

EDIT: De 4 billigare burkarna hette ju opera! Lite roligt att man kan uttala sig om båda förslagen i tråden då. Det är antagligen som 405, men en äldre modell som ser lite rundare ut. De har ingen lysdiod på framsidan.

Redigerat av desvaenger
Dela på andra sajter

Jepp.

Det roliga var att 2 sådana + 4 st vanliga små halvbilliga plastmonitorer (15") + ett litet 4-kanals Yamaha-bord från ett cafe eller liknande gick för 6 loppor på en auktion. Då var det inte mycket att snacka om. Man kan fråga sig om de över huvud taget var medvetna om värdet. =)

Uppenbarligen inte! 🙁

Dela på andra sajter

Några tankar.

1- det blir billigare begagnat. Kring halva priset för begagnat PA. Kolla Blocket under en tid.

2 - det blir billigare med passiva högtalare. Om man vet vad man håller på med. Måste passas ihop med varandra och stärkaren. Och det finns rätt mycket som inte låter alldeles bra. Men det gäller aktiva grejer också.

3 - en del av bra ljud är att lokalen är någorlunda väl dämpad. Rå betong och inget mer = svårt med ljudet.

4 - bra ljud för mingel, hellre många små högtalare med låg volym än få med hög. Gärna i taket.

5 - lås in stärkare och sånt så ingen kan mixtra med dem. Dra ut några kablar så folk kan koppla in sin iPod.

// gunnar

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.