Jump to content
Annons

Löjligt mycket latency... några tips?


Aiidyl

Recommended Posts

Har precis laddat ner demoversionen av Ableton Live 8 till min sprillans nya dator i väntan på att mitt paket från thomann ska komma med den "riktiga" versionen.

Problemet är att latencyn är så hög så programmet är helt oanvädbart. När jag går in i preferences/audio står det att jag har 293 ms fördröjning, kom igen!

Jag har försökt kompensera men det lägsta jag kommer ner till är 32 ms innan det börjar spraka - helt värdelöst!

Detta är som sagt en helt ny dator med bra specs så det är inte prestandan på datorn som är problemet. Har dessutom testat ljudkortet i pro tools LE och där laggar det inte alls...

Använder mig både av MAC och PC.

På min Macbook 2,4 ghz med 4 gb ram har jag inte problem med latency, men allt annat är trögt i live 8, tar upp till 5 sekunder för en loop att starta.

På min nya HP dv7 med i7 processor och 4 gb ram (windows 7 64 bit) funkar allting finfint vad gäller laddningstid av loopar, men jag kan inte sjunga/spela nått för latencyn är så hög.

Det måste ju vara mjukvaran som är kass...

Jag ville ha live 8 för den nya loopereffekten men om jag inte får det här och funka vet jag inte vad jag ska göra... tänker inte behålla min köpta version isåfall...

Någon som har nått tips på vad jag kan göra?

Nina

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har precis laddat ner demoversionen av Ableton Live 8 till min sprillans nya dator i väntan på att mitt paket från thomann ska komma med den "riktiga" versionen.

Problemet är att latencyn är så hög så programmet är helt oanvädbart. När jag går in i preferences/audio står det att jag har 293 ms fördröjning, kom igen!

Jag har försökt kompensera men det lägsta jag kommer ner till är 32 ms innan det börjar spraka - helt värdelöst!

Detta är som sagt en helt ny dator med bra specs så det är inte prestandan på datorn som är problemet. Har dessutom testat ljudkortet i pro tools LE och där laggar det inte alls...

Använder mig både av MAC och PC.

På min Macbook 2,4 ghz med 4 gb ram har jag inte problem med latency, men allt annat är trögt i live 8, tar upp till 5 sekunder för en loop att starta.

På min nya HP dv7 med i7 processor och 4 gb ram (windows 7 64 bit) funkar allting finfint vad gäller laddningstid av loopar, men jag kan inte sjunga/spela nått för latencyn är så hög.

Det måste ju vara mjukvaran som är kass...

Jag ville ha live 8 för den nya loopereffekten men om jag inte får det här och funka vet jag inte vad jag ska göra... tänker inte behålla min köpta version isåfall...

Någon som har nått tips på vad jag kan göra?

Nina

Låter som programmet använder fel drivrutin. Nu kan jag inte just detta programmet, men finns det någon inställning nånstans där du väljer ASIO-drivrutin? Vad har du för ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

post-3117-1264158303_thumb.jpg

jag använder en kontors-dell som ligger långt under dina specs.

har inte ens en asio driver och har bra mycket lägre latency.

men att välja asio-drivrutinen är nog en bra början som limpan skriver om den inte redan är vald.

något som underlättar när man mixtrar med inställningarna är att sätta på test tone och skruva upp CPU load till 80%

då belastar live processorn rejält och du kan optimera dina settings (sätt din buffer size lågt och sedan öka den stegvis tills det inte sprakar längre)

Redigerat av k.man
Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju vara mjukvaran som är kass...

Fick du upp "User Malfunction"-meddelandet?? 😕 Skojjar bara

Precis som k-man skriver måste du nog kolla över inställningarna. CPU Usage Sim är en riktigt bra funktion.

Kolla i manualen för där står hur du ställer in det.

Annars låter det som det beror på ditt ljudkort. testa köra macens inbyggda ljudkort och se vad som händer när du optimerar det. (jag får riktigt bra inställningar med både mitt apogee-kort och med macens inbyggda).

Vad får du för värde på input/output latency efter optimering? med externt/internt ljudkort?

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, ja det var asion som skulle väljas, nu funkar det fint! Blev lite orolig där ett tag.... hurra, mitt ableton funkar! Tackar!

Förresten HEJ Emil - hur lever livet med dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...