Jump to content
Annons

Duns och hack!


Thomastvivlaren

Recommended Posts

Tjena!

Är ganska ny på detta med studio och effekter så skulle gärna få det förklarat så simpelt som möjligt 😠

Hur som helst så tänkte jag fråga ifall någon sitter på lite information angående dessa två exempel.

Hur får jag en liknande "duns"? Lyssna på 0:44-0:49, efter en massiv duns i bakgrunden.

Hur får jag till dessa "hacken" i sången? Lyssna på 1:15-1:19 så hör ni exempel.

http://www.youtube.com/watch?v=YU759zNmM68

Kan vara svårt att förklara så här rakt fram på ett forum men hoppas ni kan hjälpa till på något hörn!

Tack på förhand 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Är ganska ny på detta med studio och effekter så skulle gärna få det förklarat så simpelt som möjligt 🙂

Hur som helst så tänkte jag fråga ifall någon sitter på lite information angående dessa två exempel.

Hur får jag en liknande "duns"? Lyssna på 0:44-0:49, efter en massiv duns i bakgrunden.

Hur får jag till dessa "hacken" i sången? Lyssna på 1:15-1:19 så hör ni exempel.

http://www.youtube.com/watch?v=YU759zNmM68

Kan vara svårt att förklara så här rakt fram på ett forum men hoppas ni kan hjälpa till på något hörn!

Tack på förhand 😄

Dunsen är väl bara en sinusvåg eller kanske en väldigt låg kick som finns med i en del hiphop, så pass låg att den mest känns. Men skulle tippa på en våg som sjunger snabbt, förstadiet till en kick eller halvvägs till en kick kanske man ska säga.

Det andra går väl att göra genom att klippa upp ett ord eller en mening och dra ut det med lite mellanrum och sen automatisera volymen eller så kör man en kick eller nåt på ett spår och ruttar det till sångspåret med en kompressor på sången och sidechainar den med snabb attack och release och låter kicken slå så fort som hacken är, sen automatiserar man volymen så att hacken blir mer och mer påtagliga.

Det är väl mina tips om jag skulle försökt få till samma effekt, vet inte hur mycket du kan så fråga om det är något...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...