Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Jag har länge letat efter ett så pass enkelt men ändå dugligt sätt att köra "synth" mm. på live med mitt band.

Beslöt mig slutligen för att köpa ett Behringer mixerbord samt lite kablar och då köra ett spår i min mp3- spelare med "klick" i vänstra kanalen och synth i högra.

Hur jag då går tillväga är att jag kör mp3spelaren in i mixerbordet med vänstra "örat" i kanal 1 och högra "örat" i kanal två och en kabel från "Effects" outputen ut till vårat PA- mixerbord.

Då kan jag ställa "effects" på kanal två som då är synthen så att den linas ut till det stora mixerbordet och samtidigt förhindra att "klicket" går ut i PA't. Problemet är då att det inte fungerar viceversa. Både synthen och "klicket" hörs i trummisens lurar imed att vi då pluggar in lurarna i "Headphones". Finner ingen annan lösning imed att vi vill att klicket skall gå i både höger och vänster öra för trummmisen.

Tacksam för svar 😄.. Denna lösningen gick på ca 1000kr så har har inga funderingar på att köpa ADAT- pryl eller något liknande.. ☺️

Annons
Postat

Utan att veta exakt vad det är för Behringermixer du har så blir det svårt att avgöra hur detta skall lösas, om det ens går med den utrustning du köpt.

Om das alles kostade runt 1000 kr så är chanserna små att du överhuvudtaget kan lösa problemet på önskvärt sätt eftersom såpass billiga mixerbord sällan har de outputs eller routingmöjligheter som krävs.

Ett mixerbord med "direct out" utgångar, bussningsmöjligheter, eller ev. en lösning för att tappa hörlurssignalen innan panoreringen är det första jag kommer att tänka på.

Om någon i bandet redan har en pålitlig laptop och ljudkort finns så är även det en lösning.

Kom även att tänka på att en mixer med insert-jack kan vara en fullösning (sätt in en mono-telekabel halvvägs och ta ut signalen den vägen)... men en "halvt intryckt telekabel" är inget jag skulle chansa ett gig på.

Sten och rull!

Postat

Ja det är väl just det som är problemet att jag då inte kan välja vilka kanaler jag exakt vill tappa ut från mixern till då eventuella monitorer och hörlurar.

Skulle en Samson S- Monitor lösa problemet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.