Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har äntligen beslutat mig för att gå (tillbaka) till Mac efter att ha kört på PC i ett par år. Jag har samlat på mig ett hyfsat stort antal Vst-pluggar genom åren (jag kör med Ableton Live), och funderar på ett sätt att kunna ha glädje av dessa pluggar när jag börjar med Mac.

Nu undrar jag om någon kan bekräfta / förkasta följande idé:

Jag skaffar Native Instruments Kore, som sägs kunna ta alla pluggformat i vilket inspelningsprogram som helst, för att på så sätt kunna använda mina Vst-pluggar i Ableton på Mac (eller kanske Logic, som jag funderar på att skaffa).

Vad jag inte riktigt fattar är om Kore kan läsa Vst för PC och köra dem i ett Macprogram? De är ju .dll-filer som är unikt för PC! Finns det Vst-pluggar för Mac också? Jag trodde att man använder AU/RTAS/TDM i Mac-datorer, men jag blir lite snurrig av alla dessa format.

Tacksam för svar

PS. Jag vet inte om jag skrev detta i rätt forum, men jag blir omflyttad annars.

Annons
Postat (redigerat)

Au är för Logic vet jag i alla fall. Men du kan göra om Vst pluggar så att de fungerar med /Logic os x ändå i en begränsad utsträckning. Finns program som kan konvertera Vst så att de fungerar 🙂.

Kore 2 fungerar med både Au samt Vst. Så det är bara Rock On!

Redigerat av Gäst
Postat

Då ska vi klargöra dom olika formaten lite snabbt :

AU = Logic.

Rtas & TDM = Pro Tools där Rtas använder datorns kraft och TDM är separata kort.

VST = Cubase.

Sedan har Fxpansion en VST to AU konverterare så att man kan köra VST i Logic.

Med dom flesta pluggar finns som VST eller AU så det är väl bara att du laddar hem rätt versioner av dom pluggar du har från tillverkarnas hemsidor.

Postat

vst för mac och pc är inte samma sak

för mac har den ändelsen .vst och alla vst funkar alltså inte för mac

vissa program läser både vst och au tex ableton

Postat
Au är för Logic vet jag i alla fall. Men du kan göra om Vst pluggar så att de fungerar med /Logic os x ändå i en begränsad utsträckning. Finns program som kan konvertera Vst så att de fungerar ☺️.

Kore 2 fungerar med både Au samt Vst. Så det är bara Rock On!

Men då är frågan: Kan Kore 2 ta mina PC-vst's så att jag kan köra dem som vst för Mac i Ableton. t.ex???? Jag kommer ju att köra på en Mac-plattform, och vad händer då med en dll-fil? Jag har bara ingen lust att investera i samma pluggar en gång till för Mac-formatet.

Postat

Du kan inte köra dina .dll pluggar under OS X. Dom måste vara gjorda för Os X och då heter dom .vst

Men har du köpt pluggarna så brukar dom ju komma för båda operativen oftast..

Postat
Du kan inte köra dina .dll pluggar under OS X. Dom måste vara gjorda för Os X och då heter dom .vst

Men har du köpt pluggarna så brukar dom ju komma för båda operativen oftast..

Måste varit något jag missat.

Postat

Du kan överhvudtaget inte köra program avsedda för Windows på Os X och vise versa..

Ang. VST i Logic så citerar jag lite från FXpansions hemsida http://www.fxpansion.com/index.php?page=5&tab=45

"OS X Carbon" and "OS X Mach-O" VST plug-ins on OS X / PPC; "OS X Intel" plug-ins on OS X / x86. "Mac OS 9" VST plug-ins are not supported; "Mac OS X PPC" plug-ins can not be used on Intel-CPU Macs, and vice versa. Windows VST plug-ins cannot be used."

Måste varit något jag missat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.