Jump to content
Annons

Bra att tänka på ?


JoinAS

Recommended Posts

Tja !

Sökte men kunde inte hitta något om detta specifikt.

Vad är viktigt att tänka på vid köp av en musikdator ? Har inte riktigt koll på det.

Jag kan uppleva sprak och knaster då jag använder mig av midi-klaviaturer os.v.

Använder mig av en Presonus firebox och har förövrigt en helt okej dator:

Intel® Pentuim® 4 CPU 3.40 GHz (2CPUs)

1024 MB RAM

Jag har hakat upp mig lite på RAM minnet, och antar att det är det som kan vara orsaken

till att det kan spraka och haka upp sig, eller har jag fel?

Jag har använt mig både av Cubase och FL-Studio och kan spela in på några spår utan problem,

men vid vissa tunga ljud, eller då det börjar gå upp mot kanske 4-5 spår, så börjar det haka upp sig/ spraka.

Har hittat trådar som liknar dessa, där man tipsat varandra om vilka datorer som är bra, men det jag undrar är

alltså specifikt, vad är det som är viktigt att en bra musikdator har ?

Någon som har bra koll? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja !

Sökte men kunde inte hitta något om detta specifikt.

Vad är viktigt att tänka på vid köp av en musikdator ? Har inte riktigt koll på det.

Jag kan uppleva sprak och knaster då jag använder mig av midi-klaviaturer os.v.

Använder mig av en Presonus firebox och har förövrigt en helt okej dator:

Intel® Pentuim® 4 CPU 3.40 GHz (2CPUs)

1024 MB RAM

Jag har hakat upp mig lite på RAM minnet, och antar att det är det som kan vara orsaken

till att det kan spraka och haka upp sig, eller har jag fel?

Jag har använt mig både av Cubase och FL-Studio och kan spela in på några spår utan problem,

men vid vissa tunga ljud, eller då det börjar gå upp mot kanske 4-5 spår, så börjar det haka upp sig/ spraka.

Har hittat trådar som liknar dessa, där man tipsat varandra om vilka datorer som är bra, men det jag undrar är

alltså specifikt, vad är det som är viktigt att en bra musikdator har ?

Någon som har bra koll? 😛

I med mer RAM 😠 Sen kan det ju vara så att du har valt lägre latency än vad ditt ljudkort klarar av, fast o andra sidan så borde det spraka redan vid första spåret då kan jag tycka. Den optimala musikdatorn bör ha massa RAM, inget internet (då kan du skippa virusprogrammen också) Rensat autostart och allt annat "skräp" som du ändå aldrig kommer använda. Konfigurera datorn till att arbeta enbart med de programmen du är beroende av vid ditt skapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hakat upp mig lite på RAM minnet, och antar att det är det som kan vara orsaken

till att det kan spraka och haka upp sig, eller har jag fel?

Kolla i aktivitetshanteraren om använt RAM-minne överstiger 1 GB

när du får problemen, så vet du i alla fall om det är problemet.

Annars finns det ju väldigt många möjliga felkällor:

För liten bufferstorlek ger din dator problem att hänga med,

vad kör du på nu ?

För många CPU-slukande plug-ins, amp-sims, stora synthar, reverbs ?

Har du valt rätt drivrutiner i FL resp Cubase ?

Valt att prioritera bakgrundstjänster ?

Testat att inaktivera alla nätverkskorten i burken när du kör musikprogrammen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag sitter i aktivitetshanteraren, vad är det då som visar hur mycket RAM jag använder/använt ?

Är det fliken "Prestanda" och sen mätaren för "växlingsfil" ? Eller vilken mätare är det ?

Och hur vet jag om jag har för många CPU slukande plugins, etc. ?

Finns det någon mätare för det i aktivitetshanteraren också ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag sitter i aktivitetshanteraren, vad är det då som visar hur mycket RAM jag använder/använt ?

Är det fliken "Prestanda" och sen mätaren för "växlingsfil" ? Eller vilken mätare är det ?

Och hur vet jag om jag har för många CPU slukande plugins, etc. ?

Finns det någon mätare för det i aktivitetshanteraren också ?

Ja, total användning av CPU o RAM ser du från alla flikarna om du kikar längst ner !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, ja nu känner jag mig lite dum här, men här är iaf en bild på min aktivitetshanterare.

Just precis då jag printade bilden så höll jag inte på att spela in något, så ignorera vilka värden som visas.

Men de jag kan se om CPU är alltså "CPU-användning" med en mätare, är det denna som visar om jag använder för mycket CPU ? Antar att för mycket CPU används om den ligger på 100 % ?

Sen RAM, vart ser jag det ? Det var alltså inte växlingsfilen, och mätaren för det ?

post-22127-1260225926_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, ja nu känner jag mig lite dum här, men här är iaf en bild på min aktivitetshanterare.

Just precis då jag printade bilden så höll jag inte på att spela in något, så ignorera vilka värden som visas.

Men de jag kan se om CPU är alltså "CPU-användning" med en mätare, är det denna som visar om jag använder för mycket CPU ? Antar att för mycket CPU används om den ligger på 100 % ?

Sen RAM, vart ser jag det ? Det var alltså inte växlingsfilen, och mätaren för det ?

Jodå, det är samma info på mätarna som nere i statusfältet, CPU-förbrukning i

procent och minnesallokering i MB. Du får garanterat "knaster" eller värre om

du går över 1 GB där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...