Jump to content
Annons

Ljudkort


Kaggdängarn

Recommended Posts

Tjena! Har kört fast i inspelningsträsket. Ska börja spela in mina digitaltrummor in i min dator. Vad jag förstått behöver man ett ljudkort, dock är ju såna prylar obehagligt dyra, sen har jag ingen koll på hur man ens spelar in. Nu undrar jag hur man går till väga och och vad det billigaste alternativet är för att få in trummorna i datorn med hyfsad ljudkvalité. Trummorna i fråga är Yamaha Dtxplorer.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej där.

Det är rätt enkelt faktiskt nu med dessa ditaltrummor. Du pluggar bara in trumsettet i datorn via usb eller midi. Är det midi kommer du behöva ett midi interface (ljudkort) som inte kostar några många 100kr. Det du sedan kommer att behöva är ett inspelningsprogram. Antar att det blir det som blir det "svåra" - att lära sig allt och hur vad varför när osv.....Men det är inga större problem egentligen. Finns gratis versioner med.

Så du behöver inte köpa massa ljudkort och prylar hit och ditt. Det du däremot vill ha är en bra sampler. Vilket kan kosta en slant. Alltså ett program som tar upp de midi signalerna som trumsettet skickar till datorn och sätter rätt ljud på det. Du får pro ljud direkt och det är skit kul 😉.

Då det är signaler du skickar till för-programmerade ljud som är mixat i riktiga studios så blir kvalité supeeeeer. Och du har massa inställningsmöjligheter som är mycket enkla att använda.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

ska också börja spela in med mina digitaltrummor men ska också spela in gitarr och bas så ska köpa ett ux1 ljudkort och ett MIDI interface och spela in med ljud från en trummplugg.

kan inte mkt om sånt här det ända jag vet som jag lärt mig från folk här är att om du har ett dåligt ljudkort och använder MIDI/USB sladd så kan de bli mkt latency och att ett skapligt ljudkort är att föredra mer vet jag inte hej då hej hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...