Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo

Jag har haft stora problem med att strängarna går väldigt ofta på min Gibson LP, och funderar därför på att byta ut stallsadlarna. Vad jag har hört borde titan vara det bästa materialet, men tycker att det är lite väl häftigt att betala 775 spänn för dessa. (GMF)

Finns det nått alternativ? Är det verkligen värt att skaffa dessa i titan, eller borde jag sätta på stallsadlar i nickel (sådana som fanns från början) istället. Finns det någon som har varit med om samma sak eller har något annat tips? Alla ideer är välkommna! 😆

Ha de gött

// viktor

Annons
Postat

Om sadlarna är rätt utformade och inte har vassa kanter borde inte materialet i sadlarna spela nån jätteroll för om strängarna går av eller ej. Det jag kan tänka mig skulle vara om materialet är för mjukt och strängarna med tiden gröper ur sadeln så att det bildas en vass kant, men det är mest spekulation. Har sett antydningar till sånt på mina guror, men har aldrig upplevt att det blivit problem pga det.

Först av allt ska du nog kolla över de befintiliga sadlarna efter vassa kanter och "grader". Om man är försiktig kan man slipa ner dem själv, men var noga så du inte flyttar anliggningspunkten (där strängen slutar) för mycket, då flyttar du intoneringen.

Såna här problem kan också bero på spelstilen, du kanske omedvetet spelar för hårt? Är det samma sträng som går jämt eller olika varje gång? Hur är det med stränghöjden, är den jämn eller sticker nån upp över dom andra?

Poängen med titan antar jag skulle vara att sadlarna är hårdare än strängen så att den inte kan slita ner dem. Om du vill komma billigare undan kanske stall med rullsadlar är värt att testa. Anliggninspunkten blir inte lika vass på dom.

Iofs påverkar nog materialet soundet lite också, men hur mycket det kan göra låter jag vara osagt... Såg att det fanns i nylon också, det kanske kan vara spexigt? De lär garanterat inte göra sönder strängarna i alla fall.

PS "Nickel" har mest med färgen/pläteringen att göra, själva materialet varierar nog mycket, t.ex. stål, mässing, brons mm...

/Andreas

DieHard (oregistrerad)
Postat
http://www.graphtech.com/products.html Deras grejer ska tydligen vara bra men inte testat själv. Vet bara att Schecter har skaffat avtala med dem nyligen så det lär inte vara skit i alla fall och inte allt för dyrt heller som titan.
Postat

Har aldrig testat titan i sadlar, däremot GraphTechs och TUSQ funkar untmärkt om vi pratar artificiella material..

Noggranheten när man filar till är A&O som andreas skriver!

/ptr

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.