Jump to content
Annons

PMFD - New song


PMFD

Betyg  

11 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      1
    • 2
      1
    • 3
      4
    • 4
      3
    • 5 (där 5 är högst betyg )
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: New song

ARTIST/GRUPP: PMFD

GENRE: Jazz/Bossa (Vet inte)

LÅTLÄNGD: 03:57

KOMPOSITÖR: PMFD

PRODUCENT: PMFD

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: Mp3

STORLEK: 3,62 mb

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK: http://medlem.spray.se/pmfd/wmfiles/pmfd_-_new_song.mp3

Är en så kallad rookie på detta med inspelning, pluggar, musikprogram och vet inte hur saker och ting skall låta. Som ni hör är många av inspelningarna i låten ganska kassa och mixningen är motsatsen till professionell.

Därför skulle det underlätta att kunna få konstruktiv kritik till hela tjofadderittan och även detaljer. Är tacksam för tips och råd om vad som skall ändras/behållas. (Gärna från studio-möss).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant! Nu sitter jag på taskiga högtalare på den här datorn så jag kan inte säga så jättemycket om ljudet, men om du kallar dig helt nybörjare på inspelning så skulle jag vilja säga att det ser mycket lovande ut för dig 😄 ! Skulle vara intressant att veta vad som är loopar och egeninspelat.

Tycker låten är skön, särskilt för det snubblande pianointrot som är fuckin genialiskt, det tar en stund innan man hajar om det är otajt, otajt med flit eller..men så plötsligt svänger det och sen kommer trumpeten in (sampling?)Trummorna är lite trista/monotona och hela låten händer nog lite för lite fram till 1:45 där den tar fart igen.

Kör hårt, kan bli bra det här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna är inte kul men trots det svänger det. Det är framförallt (i mitt tycke) virveln och cymbalerna som är "torra".

Trumpeten är underbar; mer av den varan. Detsamma gäller för pianot.

Lite väl långa transportsträckor. Kan det bero på att det kommer en text i dessa bitar eller?

Du har talang 😄 Bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nice!

Trummor: Självklart programerad.

Gitarr: Nylongitarr som är min egen. (Låter skumt)

Bas: Vanlig bas. Egen

Trumpet: Samplingar

Pianot: Är inspelat genom sequenser (live) med midikeyboard som jag copierat mm. Kan vara därför den e lite otajt.

Men jag tror att just trumpeten som inte är min egen kan bidra till oförtjänat intresse. Hur skulle det låta utan den tro?

Men hur kan jag förbättra ljudbilden/mixningen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter på ganska taskiga högtalare just nu, så jag skall inte komentera ljudet så mycket, men de grejerna jag tror jag kan säga är att jag tycker att trummorna är lite högt mixade, många grejer är lite för panorerade. Rent musikalsikt tycer jag det finns ganska många bra ideer och snygga melodier men det händer för lite och blir lite ointresant och jämntjockt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pianointrot låter som om någon spelat för mycket bluesskala 😆

Trumpeten och gitarren get ett fett sväng, och jag tror att det har mycket att göra med kontrasten till trummorna... tycker inte du ska göra så mycket med dem. Lite fler harmoniska variationer vore däremot intressant. Och vad har du fått trumpetsamplena ifrån? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad har du fått trumpetsamplena ifrån?  😉

Kan ta gift på att det är en loop.

Jo som jag beskrev innan. Trumpeten är samplingar. Tror det handlar om 4-7 st olika samplingar. Hittade dom i någon musik-bank.

Redigerat av PMFD
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att tänka på Moby, halvvägs in i sin karriär, i början av denna låt.. fast du är graciös i jämförelse. Slickat. Trummorna är lite för högt mixade, det håller jag med om.. särskilt det diskantiga i trumkompet sticker ut. Myyys frå 1.43 sådär. 😳 Riktigt snyggt för att vara ett tidigt försök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...