Jump to content
Annons

Problem med ljudkortet


someone

Recommended Posts

Tjenare, jag har köpt ett extern ljudkort precis.

Jag har hört att man ska avinstallera det gamla ljudkortet för att det inte ska bli något kludd.

Min fråga är: Hur avinstallerar man det? Jag är inte någon haj på datorer så förklara gärna hur man gör.

Jag har letat på google, men inte hittat någon som förklarar begripligt enligt mig.

Tacksam för svar!

[EDIT] Jag har nu instalerat min Novation nio 2|4. Men när jag ska spela in något så kommer ljudet endast på vänster sida. Och jag, jag har dragit alla knappar till mono, har vridit och vänt på allt för att testa.

Redigerat av someone
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du behöver inte avinstallera såvida du inte har problem med ditt nya kort och felsöker.

avistallera gör man i egenskaperna för ljudkortet i enhetshanteraren

där kan man först inaktivera kortet för att se om det hjälper

sen kan man även avaktivera kortet i bios om man vill

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta fall är det inte nödvändigt att avinstallera, utan det kan rentav vara bättre att ha kvar det inbyggda också.

Jag har alltid kört med dubbla ljudkort, där det inbyggda tar hand om alla systemljud o dyl, medan det riktiga ljudkortet tar hand om musiken. Fördelen är att man slipper krångla med att avaktivera alla systemljud för att slippa att Windows vill spela upp något skräp när man håller på med inspelning - och att det systemljudet då tvingar det ensamma ljudkortet att ställa oom samplingsfrekvensen eller ställer till med andra problem...

Om du ändå vill stänga av ljudkortet, så måste du gå in i BIOS och avaktivera det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare, jag har köpt ett extern ljudkort precis.

Jag har hört att man ska avinstallera det gamla ljudkortet för att det inte ska bli något kludd.

Min fråga är: Hur avinstallerar man det? Jag är inte någon haj på datorer så förklara gärna hur man gör.

Jag har letat på google, men inte hittat någon som förklarar begripligt enligt mig.

Tacksam för svar!

En första fråga: Vad har du för operativsystem?

Observera att jag tror man kan ha båda ljudkorten installerade, men har du ingen användning av ditt gamla kort så kan du avinstallera det. Jag är själv ganska ny på detta, men när jag installerade mitt interna så började med (På WinXP) att gå in och avinstallera all mjukvara till kortet och sedan gick jag in under enhetshanteraren och inaktiverade ljudkortet. Enhetshanteraren finns under Kontrollpanelen på WinXP, antagligen under Vista också. Starta sedan om datorn och installera ditt nya kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu installerat min Novation nio 2|4

Men när man ska spela in så kommer ljudet bara in på 2 av mina högtalare (vänster sida) så det är tyst på dom andra 2 (på höger sida). Varför händer detta?

om det är en kanal du spelar in ska du spela in på ett monospår

om du spelar in på ett stereospår kommer ljudet bara på ena kanalen på ena sidan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alla spakar på mono. Ändå är det bara ljud på ena sidan.

Spelar du in på ett monospår eller stereospår i ditt program?

När du skapar ett nytt audiospår där så får du antagligen upp en valmöjlighet för mono eller stereo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...