Jump to content
Annons

Fastnat i gitarr-spelandet


ingetnamn123 (oregistrerad)

Recommended Posts

ingetnamn123 (oregistrerad)

Tja

Har spelar gitarr i snart 2 år, men det känns som om jag är i samma nivå som en som spelat i sex månader. Det känns som om jag inte har någon "känsla" om man säger så. Älskar att spela gitarr, men tycker det är hur tråkigt som helst att träna, vill endast lira saker jag redan kan. Ifall jag ska försöka lära mig något nytt så försöker jag i 10-15min, kan jag inte det då, så slutar jag med det, tyvärr.

Så nu undrar jag, hur väcker jag "känslan" så jag kan börja utveckla mitt gitarr-spelande? Ville även gärna lära mig att skapa musik, hur lär jag mig det?

Just nu kan jag spela vanliga ackord + barré ackord. Kan även fingerplocka vissa låtar så som Metallicas "Fade to Black"'s akustiska delar och liknande. Har ni andra tips på likande akustiska riffs?

Är tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spela först och främst sånt som du tycker om att lyssna på (verkar iofs som du redan gör det), det finns ingen värre inspirationsdödare än att spela musik man inte gillar. Nuförtiden finns ju ganska mycket hjälpvideos på nätet för olika låtar, de är bra om det är kluriga fingersättningar eller liknande. Har själv lärt mig via Metallica, tycker det är en rätt bra grund att börja med.

10-15 min räcker oftast inte för en låt (om den inte är relativt enkel), kanske för ett visst parti, men för en hel låt kan det behövas betydligt mer. Ett bra tips jag snappade upp relativt nyligen är att öva i olika hastighet. Börja i ultrarapid, så långsamt att du knappt kan göra fel. Sen växlar du till att spela så fort att du nästan oundvikligt spelar fel. Varva fram och tillbaka (och lite i normal hastighet), så sätter sig rörelserna fortare i muskelminnet. Målet är att du ska kunna spela utan att tänka i detalj på vad du gör, muskelminnet är jätteviktigt för det.

Känslan är svårare, den kommer med tiden, men det är svårt att sätta fingret på hur man lär sig. Själv tror jag det handlar mest om ganska subtil teknik, typ vilken vinkel man har på plektrumet/fingrarna i anslaget, hur hårt man håller ner strängarna mot banden, vibrato mm... De flesta spelar lite olika och det finns inget sätt som är rätt. Testa att bara leka med gitarren och se hur det påverkar soundet när du slår an hårt/löst, långt upp/långt ner på strängarna. Skit i alla "regler" och fjanta dig lite, det lär man sig mer än man tror på. Jag har övat en del genom att spela extremt tyst/löst, personligen tycker jag det gör att man får bättre kontroll i anslaget, även när man spelar på normal volym.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

ingetnamn123 (oregistrerad)
Spela först och främst sånt som du tycker om att lyssna på (verkar iofs som du redan gör det), det finns ingen värre inspirationsdödare än att spela musik man inte gillar. Nuförtiden finns ju ganska mycket hjälpvideos på nätet för olika låtar, de är bra om det är kluriga fingersättningar eller liknande. Har själv lärt mig via Metallica, tycker det är en rätt bra grund att börja med.

10-15 min räcker oftast inte för en låt (om den inte är relativt enkel), kanske för ett visst parti, men för en hel låt kan det behövas betydligt mer. Ett bra tips jag snappade upp relativt nyligen är att öva i olika hastighet. Börja i ultrarapid, så långsamt att du knappt kan göra fel. Sen växlar du till att spela så fort att du nästan oundvikligt spelar fel. Varva fram och tillbaka (och lite i normal hastighet), så sätter sig rörelserna fortare i muskelminnet. Målet är att du ska kunna spela utan att tänka i detalj på vad du gör, muskelminnet är jätteviktigt för det.

Känslan är svårare, den kommer med tiden, men det är svårt att sätta fingret på hur man lär sig. Själv tror jag det handlar mest om ganska subtil teknik, typ vilken vinkel man har på plektrumet/fingrarna i anslaget, hur hårt man håller ner strängarna mot banden, vibrato mm... De flesta spelar lite olika och det finns inget sätt som är rätt. Testa att bara leka med gitarren och se hur det påverkar soundet när du slår an hårt/löst, långt upp/långt ner på strängarna. Skit i alla "regler" och fjanta dig lite, det lär man sig mer än man tror på. Jag har övat en del genom att spela extremt tyst/löst, personligen tycker jag det gör att man får bättre kontroll i anslaget, även när man spelar på normal volym.

/Andreas

Tror du det är någon idé att träna på låtar som är väldigt svåra för en att spela? Eller är det bättre att träna på sånt som är närmare ens nivå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kan vara värt att testa, men det finns ju viss risk att du tröttnar. Då är det iofs bara att sänka nivån lite och testa igen senare, så du har inte så mycket mer än tid att förlora. Ibland kan man få riktiga aha-upplevelser när man ger sig ut på djupt vatten som definitivt gör det värt besväret. Ibland kan man ju också nöja sig med att plocka ut grunderna och skippa detaljerna om det är avancerade riff.

Lite tips på annan gitarrmusik som (om du gillar den) är ganska lärorik att planka: Led Zeppelin, Queen, AC/DC, Black Sabbath, Deep Purple, Jimi Hendrix mm... De har i mitt tycke bra riff, och en bra mix av låtar som går alltifrån ganska lätt till svinsvårt. Solona brukar ju vara lite överkurs, men det beror på vilken ambitionsnivå du har.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

ingetnamn123 (oregistrerad)
Jo det kan vara värt att testa, men det finns ju viss risk att du tröttnar. Då är det iofs bara att sänka nivån lite och testa igen senare, så du har inte så mycket mer än tid att förlora. Ibland kan man få riktiga aha-upplevelser när man ger sig ut på djupt vatten som definitivt gör det värt besväret. Ibland kan man ju också nöja sig med att plocka ut grunderna och skippa detaljerna om det är avancerade riff.

Lite tips på annan gitarrmusik som (om du gillar den) är ganska lärorik att planka: Led Zeppelin, Queen, AC/DC, Black Sabbath, Deep Purple, Jimi Hendrix mm... De har i mitt tycke bra riff, och en bra mix av låtar som går alltifrån ganska lätt till svinsvårt. Solona brukar ju vara lite överkurs, men det beror på vilken ambitionsnivå du har.

/Andreas

Förtillfället är jag mest insatt i lugna-akustska låtar. Har du kanske några tips på några som du skulle kunna rekomendera som har några lite svårare akustiska riffs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Några kanske jag kan skramla ihop, men renodlade akustiska kan jag inte lova att dom är, dock funkar dom bra (delvis) att lira på nylon/stålsträngat.

Introt/halva "Babe i'm gonna leave you", och givetivs "Stairway to heaven" med Zeppelin.

"Classical gas" (riktigt svår)

"Breaking the girl" med RHCP (inte så svår kanske, men bra). "I could have lied", var det jag menade egentligen, men båda är bra...

Metallica har ju ett gäng intron/mellanspel som du kanske har koll på (Sanitarium, One, Master of Puppets mm..)

Ska sova på saken och se om jag kommer på nåt mer vettigt...

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Förtillfället är jag mest insatt i lugna-akustska låtar. Har du kanske några tips på några som du skulle kunna rekomendera som har några lite svårare akustiska riffs?

Ta ut Claptons unpluggedskiva, ettan är lite knepig men med lite övning så sitter den nog snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Förutom nämnda tips så kan du prova några alternativa stämningar på gitarren. Brukar ge idéer:

http://www.get-tuned.com/guitar_tuner.php

Prova använd capo ibland

Öva hela låtar

Som sagt spela i band ger mycket.

Några bra på akustisk gitarr som du kan inspireras av å värt att kolla:

Mark Kozelek, Eva Cassidy, Damien Rice, Tommy Emmanuel osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar göra så att jag tvingar mig på någon riktigt pillig låt. Idag ska jag tvinga mig själv att spela "under the bridge" med Ret Hot Chili Peppers, köra i ultrarapid och sen försöka spela i normaltempo.

Ta inte en för svår låt, med pillig menar jag inte extremt svårspelad. Iaf när man spelar en simpel låt dagen efter man pillat på en pillig låt så märkar man hur lätt den simpla låten är! 😆

Jag brukar märka att man blir bättre dagen efter man spelat också, typ att man spelar och så blir man irriterad för att man "suger", så man spelar länge som fan tills man ger upp, och sen dagen efter så är den mycket enklare, antar att det har med muskelminnet och att den kanske sitter bättre efter man vilat/sovit.

Tycker det brukar vara ganska bra. En till grej är att kolla lektioner på youtube och runt lite, lära sig nya tekniker osv, lärde mig nyligen taping! 😠

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

ingetnamn123 (oregistrerad)

Tror ni det hjälper ifall man tar och pluggar lite musikteori istället? För jag kan istortsätt inget. Men då undrar jag vad det är man ska plugga? Och hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror ni det hjälper ifall man tar och pluggar lite musikteori istället? För jag kan istortsätt inget. Men då undrar jag vad det är man ska plugga? Och hur?

Köp en gitarrbok och läs igenom, där står de alla grundläggande saker, teori och tekniker du behöver veta för att spela

Link to comment
Dela på andra sajter

Som gammal gitarrlärare så är mina bästa råd:

* Lär dig det DU vill lära dig, och ge dig tusan på att göra det. Vill du lära dig ett riff i en låt så ge inte upp, nöt tills det sitter, otroligt tillfredsställande när du kan det.

* Musikteori är viktigt, dock inte som nybörjare, utan jobba mera på Rytmer och Dynamik, Lyssna noga hur riff i låtar går och försök att härma dem till punkt och pricka, även de små rytmerna och det dynamiska spelet.

* Analysera det du är mindre bra på, ex varför du har svårt med ett riff eller ett lick, och öva sedan på just det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitt med gitarren framför TVn och slöspela till all musik som kommer därifrån, spelar ingen roll om det är Benny Anderssons orkester eller Hammerfall eller ICA-reklam. Man lär sig att lyssna selektivt och att tajma ackordbyten. Om man inte kan ackorden i den låten som för tillfället spelas, så kan man prova spela melodin, eller prova ett solo!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...