Jump to content
Annons

Addic59 - Ballad denna gång =)


Hur är det som första färdiga ballad?  

13 röster

  1. 1. Hur är det som första färdiga ballad?

    • super
      0
    • jättebra
      0
    • bra
      2
    • sådär
      5
    • njae
      1
    • suger
      0
    • Gör aldrig mer musik ungjävel!!!
      0


Recommended Posts

Tjenare. Nu har jag provat på att göra en färdig ballad också. Blev ganska nöjd själv.

Men den är inte såå mixad och sången på slutet e lite falsk så det e vi medvetna om.

Är bara lite nyfikna att höra vad ni tycker om låten.

Vill tacka Simon och Johanna som ställde upp och ville sjunga på denna låt.

Det var jättekul.

Har använt oss av enbart en SM57 =).

Va snälla =).

* LÅTNAMN: I made her cry

* ARTIST/GRUPP: Kenny, Simon, Johanna

* GENRE: Ballad

* LÅTLÄNGD:

* KOMPOSITÖR: Kenny Kängström

* PRODUCENT: Kenny Kängström

* EV. MEDVERKANDE: Kenny Kängström, Simon Ogenblad, Johanna Ogenblad.

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 9,41 MB

* STATUS: Nästan färdig

* LÅTLÄNK: Här får ni =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte att jag bara kunde dela med mig av vad ni kunde fixa, för att få det lite bättre. 🙂

Det enda jag egentligen reagerade på är att det kändes som om det fattades lite tryck i början när trummorna satte igång. Skulle kunna vara jäkligt grymt om det blev stort och mäktigt där, för att sen gå ner igen på verserna.

Sen var det att melodigitarren kändes ganska hög på versen.

Mp3 på nästan 10Mb? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att jag bara kunde dela med mig av vad ni kunde fixa, för att få det lite bättre. 🙂

Det enda jag egentligen reagerade på är att det kändes som om det fattades lite tryck i början när trummorna satte igång. Skulle kunna vara jäkligt grymt om det blev stort och mäktigt där, för att sen gå ner igen på verserna.

Sen var det att melodigitarren kändes ganska hög på versen.

Mp3 på nästan 10Mb? 😉

Haha jo den e lite stor märkte jag haha. Men det får ni ta 🙂.

Jo jag vill åxå ha mer tryck där. Men jag har blackout. Hur?

Melodigitarren? Antar att du menar lickgitarren?

jo jag ska automatisera den lite. För att jag drog upp den ny för att den skulle höras lite tydligare under solot. Men det ska fixas till sen =).

Tack för kommentarerna =)

MVH//Kenny

edit: rösta gärna om du vill. Blir kul att se hur resultatet blir överlag sen =).

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pumpade upp en betydligt kortare just på 10 osso, denna e ju 192, la upp min på 320 🙂

Angående låten kan jag inte utala mig, inte min kopp te. Kommer å tänka på Hästen i Vildmarken...

I övrigt:

Hmm, jao gittarens skär lite, vet inte om den ska sänkas men 80-tals skrik-effekten på guran känns lite jobbig?

Sången är bra fast på vissa ställen känns den tveksam? I sådana här balader ska rösterna ligga direkt i ansiktet och det gör dom inte riktigt. Skulle korta låten en del. Så man slipper det där falska och så.

huh röra?

Kort och gott korta låten, tryck upp träffsäkra röster i ansiktet, minska skriket på versguran, och du har en låt som skulle funka i både hästen i vildmarken och prinsen av egypten 😄

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Sologitarren krockar med tjejens sång (frekvensmässigt)..

Introt känns lite väl långt. Du skulle kunna halvera det.

Man saknar nåt mer rytmiskt kompinstrument. En ringelrangelgitarr kanske skulle lufta till det lite?

Volymerna känns mysko ibland. Du skulle kunna lyfta fram sången mer.. Och sänka bastrumman/försöka få in den i mixen mer. Känns som om den kommer från en annan värld. Gitarrljuden är farligt mycket 1988, men det kanske var meningen.

Sångmässigt är dom inge vidare. Tjejen är otroligt sur ibland och killen artikulerar som en kratta. Uttalet ska man inte ens prata om. Du får piska dina sångare mer i sångbåset! 🙂

Ser man till helheten så saknas det nåt i slutet. Det är ju som upplagt för att det ska bli värsta powerballad-moset på slutet men det tar liksom inte vägen nånstans. Nu blir det en jämn dynamik över hela låten och man lessnar efter första refrängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sologitarren krockar med tjejens sång (frekvensmässigt)..

Introt känns lite väl långt. Du skulle kunna halvera det.

Man saknar nåt mer rytmiskt kompinstrument. En ringelrangelgitarr kanske skulle lufta till det lite?

Volymerna känns mysko ibland. Du skulle kunna lyfta fram sången mer.. Och sänka bastrumman/försöka få in den i mixen mer. Känns som om den kommer från en annan värld. Gitarrljuden är farligt mycket 1988, men det kanske var meningen.

Sångmässigt är dom inge vidare. Tjejen är otroligt sur ibland och killen artikulerar som en kratta. Uttalet ska man inte ens prata om. Du får piska dina sångare mer i sångbåset! 🙂

Ser man till helheten så saknas det nåt i slutet. Det är ju som upplagt för att det ska bli värsta powerballad-moset på slutet men det tar liksom inte vägen nånstans. Nu blir det en jämn dynamik över hela låten och man lessnar efter första refrängen.

Okej. Själv tycker jag sångarna är suveräna. Vi hade inte så mycket tid att spela in på.

Det som jag tog åt mig av var det du nämnde om bastrumman. Märkte precis innan du sa det att den var för hög. Det ska ändras på. Sologuran ska väl plockas bort lite effekter från samt sänkas en aning.

tack för kommentarerna =).

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs skulle det nog passa bättre om gitarrerna var så smetiga som möjligt, för att få det där balladsoundet. De är ganska vassa som de är just nu. Och mer power! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs skulle det nog passa bättre om gitarrerna var så smetiga som möjligt, för att få det där balladsoundet. De är ganska vassa som de är just nu. Och mer power! 🙂

Jo det e kanske sant. Men jag har inte så mycket erfarenhet vad gäller inspelning av ballader så jag får utvecklas med tiden =).

Finns det något positivt att säga om låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)

jääääkligt mycket 80.tal över låten, vilket är underbart och ger fantastiska högstadiedisko flashbacks.

Håller med om att tjejens röst krockar med gitarren vid 01:24-01:27, men tycker ändå att det låter kanon. inget man stör sig på direkt!

Hade det varit jag så hade jag arrat refrängen annorlunda och ev. lagt på en distad kompgitarr (vet att du kan kräma ur en hel del ur din iceman, så jag hade nog dragit nytta av det).

Gitarrsolot kom precis där det var förväntat och efter det kom den obligatoriska tonhöjningen! Heder åt traditioner. :-D

Solot f.ö lät kanon, och det enda jag har att säga ngt om där är stycket mellan 04:42 - 04:45 som i mina öron hade låtit mycket bättre om du helt enkelt hade halvschreddat en skala över 2 oktaver tills du nått samma slutton som du har här. =)

En kanonlåt stort sett. negativa grejor kan man hitta i alla låtar bara man rotar lite! :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitgo låt!

Tycker att killen sjunger bra, passar till denna musiken. Hur jag tycker tjejen sjunger låter jag vara osagt 😉 Närå, det låter bra om båda, men jag tror att tjejen skulle behöva mer tid att repa in låten för att bli mer säker på tonerna.

Refrengerna tror jag skulle kunna låta bättre och fylligare om du la till ett par dist gitarrer som ligger på dragackord i bakgrunden. Inte för mycket dist på bara, och inte för vassa och utstickande.

Solo gitarren låter bra, men skulle nog sänkas något.

Men, en bra låt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt okej.....det är inte riktigt min typ av musik....Är inte överens med dig när du tycker att sångarna är suveräna...Tyvärr 😉 Skulle i så fall varit en metal-sångare med lite tryck i rösten....

Fan Addic...du är ju våran riffmaster här på forumet...det är sån´t jag vill höra från dig.....inte smetiga ballader 😉

Hare hårt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
powster (oregistrerad)

Lite grand samma känsla som i slutet på Anywhere med Evanescence... På nåt sätt..

Leadguran har härlig 80-talskänsla, introt har lite grand samma känsla som introt på The Key To The Universe från Timo Tolkkis soloplatta... (med Kiske på sång 😏 )

Det känns som om sångarna kunde ta i lite mer, speciellt "ooooooh"- och "aaaaaah"-partierna.

I övrigt en bra låt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags att sammafatta alltså:

Sångarna duger, men de ska ligga närmre och vara lite säkrare, De ska trycka i

mera. De gör dock ett bra jobb med stämmorna som sitter ganska bra. Till skillnad mot en del andra här så gillar jag hennes röst, och det är inte alls så himla surt tycker jag.

Du behöver, precis som VacUm skriver, nåt mer i takten, varför inte en akugura som markering på fjärdedelarna och med åttor i en del vändningar?

Refrängen måste lyftas, körer, stråkar, syntmatta, whatever enligt tycke och smak.

Låten är bra, men den behöver smyckas lite, varieras lite, för att bli lysande, (gärna kortas en minut också!)!

(Hade det varit min låt så hade jag nog ökat tempot lite samt haft mera powertrummor. men det är ju jag det 😏 )

Oj, det blev mycket synpunkter, men det blir gärna så när man gillar något, eller ser nå't som kan bli riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

helt ok låt, precis som en ballad ska vara

Men sången sänker skeppet, den är tyvärr värdelös (wailandet vid 2:32 och framåt,ajaj)

En sak jag bara inte förstår, är det bara jag som är musikalisk nog att höra sången faktiskt är falsk eller har alla blivit så bra kompisar på detta forum så att man inte vågar säga till när något inte är bra. Isf känns det ju inte så inbjudande att lägga upp musik om folk inte vågar vara ärliga, eller ännu värre, kommer alla att "rata" mina kommande låtar bara för att jag faktiskt tycker det här låter för jävligt.

Som sagt, låten är rätt bra,gitarrliret är mycket bra och texten är helt ok men sången...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo sången är ju kraslig det vet vi om. Speciellt vid upphöjningen och framåt.

Vi hade som sagt bara ett par timmar på oss att göra både bakgrund och att som skulle lära sig att sjunga låten så det blev tajt om tid. Men vi ska försöka oss på en nyinspelning av denna med mer levande och fylligare bakgrund och snyggare solon, mer pricksäker sång och snyggare helt allmänt. Kanske kortar av som ni säger.

MVH//Kenny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hrm, enligt Svenska Akademiens Ordlista:

"Surt - per definition tonal avvikelse inom differansen till en halvton, därutöver falskt intill helton, och allt därutöver benämnes superfalskt"

Så du har tyvärr fel Per Definition 😉

Visst är det surt, intill falskhet gränsande, men inget som inte går att fixa med lite träning och en ny insats!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hrm, enligt Svenska Akademiens Ordlista:

"Surt - per definition tonal avvikelse inom differansen till en halvton, därutöver falskt intill helton, och allt därutöver benämnes superfalskt"

Så du har tyvärr fel Per Definition 😉

Visst är det surt, intill falskhet gränsande, men inget som inte går att fixa med lite träning och en ny insats!

Jag hoppas också det, men jag tror knappast på det. Det låter riktigt illa. Varför ska alla sjunga förresten? Du/Ni spelar ju bra gitarr och har skrivit en schysst låt, så varför inte nöja er med det och låta nån som kan sjunga göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hrm, enligt Svenska Akademiens Ordlista:

"Surt - per definition tonal avvikelse inom differansen till en halvton, därutöver falskt intill helton, och allt därutöver benämnes superfalskt"

Så du har tyvärr fel Per Definition 😉

Visst är det surt, intill falskhet gränsande, men inget som inte går att fixa med lite träning och en ny insats!

Jag hoppas också det, men jag tror knappast på det. Det låter riktigt illa. Varför ska alla sjunga förresten? Du/Ni spelar ju bra gitarr och har skrivit en schysst låt, så varför inte nöja er med det och låta nån som kan sjunga göra det?

Okej, vi går halva vägen var! 😛

Jag gillar faktiskt tjejjens röst, det är det som förblindat mig!

Vi byter ut grabben och sätter henne i träningsläger. Hon har en så vacker ton i rösten, fin frasering, spröd klang...... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

😉😆😆

DEAL!

Dessvärre får vi nog vända oss till Addimannen för foto och mått!

Vi vet ju inte ens vad han tycker att vi nu håller på att ändra hela hans låt.

Men men, det är vi som bestämmer, Basta! 😛

😆 FFE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...