Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare alla.

Har nyss skaffat mig en Fender Highway one som jag älskar.. men märkte en sak nyss när jag solade lite.

På E strängen (tunna) och 15:e bandet så är det omöjligt att få till en ren ton. Rasslar och dör direkt, en antydan på halvton högre än vad det borde vara. Och sen på 16e bandet låter det ok igen..???

Hur fixar man detta?

Annons
maart (oregistrerad)
Postat

nu är jag inte gitarrist i första hand, och inte så van att skruva på gitarrer men tycker det verkar som att du ska prova att höja stränghöjden lite på tunna E-strängen.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Kolla i första hand att halsen är rätt justerad innan du ändrar stränghöjden.

Den kan också vara så att bandstaven för 16:e bandet behöver knackas ner en aning.

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Och om du köpt guran från butik och det inte hjälper knacka ned så gå tillbaka med den så får de fixa det. Och nästa gång du köper en gura så gå igenom den fullständigt innan du köper den och slipper gå hem med såna här problem.

Redigerat av DieHard
Postat

Skulle kollat igenom gitarren lite bättre innan jag köpte den (beg.)

Stränghöjden känns rätt.. provade höja lite men blev väldigt oskönt. Och jag var tvungen att öka höjden rejält för att få ren ton ur det.

Ang. halsens justering..

Är det inte skumt att endast ett band och en ton är fel? Låter rimligt med att knacka ner 16e bandstaven.

Någon som vet om det finns en riktig justeringsguru i Uppsala trakten som man kan lämna in guran för full genomgång?

Postat

Jo det där med justeringar och veta vilka kräver ju massa erfarenhet. Det är ju tradigt men ett måste att lyssna på ALLA toner när man köper en gitarr. Är det 22 band och sex strängar så blir det 22*6, men det är det värt om man ska pröjsa 800 pix och uppåt.

Kolin

DieHard (oregistrerad)
Postat

Nej när det handlar om bara något enstaka band så här så har det inget med strängen att göra.

• 4 veckor senare...
Postat

Lämnade in gitarren på Plekning hos Guitarlabs.. Heeeelvete vilken underbar gitarr som kom ut därifrån!!! Dom är verkligen mirakelgubbar dom där borta =)

Som det ser ut nu vill jag begravas med den ^^

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.