Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenixen!

Jag har precis inhandlat ett M-Audio Firewire 1814 på blocket. Om ni har någon personlig erfarenhet av det kortet får ni gärna lämna några ord om det också, men min fråga lyder såhär:

Bör jag avinstallera och kanske t.om. plocka bort mitt gamla Soundblaster Audigy 2zs? Det kanske blir störningar och problem om jag har ett till ljudkort som ligger och muckar tänkte jag.

En annan sak jag funderat på är om det är någon teknisk skillnad på line-out och hörlursuttag egentligen. 1814 har två stycken stereo-hörlursuttag med volymrattar tillsammans med de 8 obalanserade ingångarna på baksidan. Är det någon skillnad på dessa? Det som fick mig att börja undra är att jag har ännu inte köpt några rejäla monitors så jag har fortfarande mitt gamla ljudsystem att lyssna med. Två högtalare kopplat med var sin monominitele till en sub som i sin tur kopplas till mitt gamla ljudkort med stereominitele. Hur gör jag bäst för att koppla detta system till mitt 1814 innan jag införskaffat mina monitors?

Tack på förhand.

Ljunghusen

*edit* Vad gör pad-switchen vid mic-ingångarna förresten?

post-6755-1253964490_thumb.jpg

Redigerat av Ljunghusen
Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

Om du får problem är det bara att plocka bort det gamla. Annars är det väl bara låta det sitta kvar.

Postat (redigerat)
Jag har precis inhandlat ett M-Audio Firewire 1814 på blocket. Om ni har någon personlig erfarenhet av det kortet får ni gärna lämna några ord om det också, men min fråga lyder såhär:

Bör jag avinstallera och kanske t.om. plocka bort mitt gamla Soundblaster Audigy 2zs? Det kanske blir störningar och problem om jag har ett till ljudkort som ligger och muckar tänkte jag.

En annan sak jag funderat på är om det är någon teknisk skillnad på line-out och hörlursuttag egentligen. 1814 har två stycken stereo-hörlursuttag med volymrattar tillsammans med de 8 obalanserade ingångarna på baksidan. Är det någon skillnad på dessa? Det som fick mig att börja undra är att jag har ännu inte köpt några rejäla monitors så jag har fortfarande mitt gamla ljudsystem att lyssna med. Två högtalare kopplat med var sin monominitele till en sub som i sin tur kopplas till mitt gamla ljudkort med stereominitele. Hur gör jag bäst för att koppla detta system till mitt 1814 innan jag införskaffat mina monitors?

Tack på förhand.

Ljunghusen

*edit* Vad gör pad-switchen vid mic-ingångarna förresten?

du behöver endast avinstallera det gamla om du leta fel och något inte funkar

i de flesta fall funkar det

hörlursutgång har en förstärkning för att kunna driva hörlurar till skillnad från lineutgångar

hörlursutgången är i stereo och utgångarna på baksidan är i mono

monitorer kopplar du till lineutgångarna (du skrev ingångar, men det är ju för att få in ljud till datorn)

du har 4 utgångar på baksidan eller om man vill 2 i stereo

pad gör att signalen blir svagare om du spelar in något väldigt starkt tex virvel eller trumpet kanske

edit: missade, koppla in dina högtalare via en adapter till hörlursutgången: stereotelemini-stereotele

hörlursutgången färgar ljudet kanske och du måste skruva ner volymen lite

Redigerat av spass
Postat

Alright, tack för svaren! Råkade skriva fel på output/input, my bad. Men, det gamla ljudkortet är väl i princip bara ivägen? Det fyller alltså ingen funktion egentligen?

Min andra fråga var ju om att jag inte skaffat monitorer ännu, men kör på mitt vanliga system så länge. Ska jag koppla det till hörlursgången eller splitta stereosignalen jag får från förstärkaren och koppla in det i outsen på baksidan?

Postat
Alright, tack för svaren! Råkade skriva fel på output/input, my bad. Men, det gamla ljudkortet är väl i princip bara ivägen? Det fyller alltså ingen funktion egentligen?

Min andra fråga var ju om att jag inte skaffat monitorer ännu, men kör på mitt vanliga system så länge. Ska jag koppla det till hörlursgången eller splitta stereosignalen jag får från förstärkaren och koppla in det i outsen på baksidan?

jag han visst inte editera klart mitt inlägg ovan.

det är klart bättre att splitta stereosignalen och koppla till lineutgångarna på baksidan

men det funkar alltså även med hörlursutgången(inte riktigt rätt men men)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.