Jump to content
Annons

Vilken dator behöver jag...


MkIV

Recommended Posts

Jag har precis insett att min gamla arbetshäst till PC börjar sjunga på sista refrängen och eftersom jag ska uppdatera till PT8 inom kort tänkte jag skaffa en ny dator också.

Jag kollade lite på apple igår Macbook och Mac Mini. Räcker Macbooken till i sitt "orginalutförande" dvs 2 GB RAM, 2,13 GHz Intel core duo processor och 160 GB hårddisk. Det går ju alltid att slänga in mer resurser i den när man beställer, men dessvärre ligger min smärtgräns run 10000 kr för tillfället eftersom jag har lite fler inköp på gång... Eller kan det vara vettigt att köpa en Mac mini istället (skärm, tangentbord och mus har jag)? Tänkte jag skulle passa på nu när MediaMarkt kör sin 30-månaders avbetalning helt utan avgifter - dvs innan söndag...

Alternativet är ju att välja en PC men jag vet inte om jag vill ge mig in i Vista-träsket - men Windows 7 kanske blir bättre... Vad för prestanda bör jag ha om jag väljer PC?

Jag kör mest pre production och komponerar med mitt PT och använder kanske ett 10-tal pluggar per projekt, max 20 audiokanaler samt mjukvarutrummor. Det hade dock varit bra om jag har kraft nog att köra en full "skivinspelning" också.

EDIT: ska kanske nämna att jag kör Digi 002 och att jag kommer att köra med en extern FirewireHD för projekten.

Redigerat av MkIV
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tänkte jag skulle passa på nu när MediaMarkt kör sin 30-månaders avbetalning helt utan avgifter - dvs innan söndag...

Om du ska köpa på avbetalning, är verkligen smärtgränsen en dator för 10 000:-?

Det kommer ny iMac om två-tre veckor, men då är ju MediaMarkts erbjudande över.

MacBook orkar med vad gäller CPU/RAM. Den har 1 Firewire 400, så du får länka hårddisken på ditt Digi002. Det kanske du redan gör idag? Att skriva 20 kanaler audio + läsa trumsamplingar från firewiredisken... Det är nog mer där din flaskhals ligger. Inte datorn i sig.

Mac Mini är liten och nätt, har Firewire 800 men du måste ha modellen med minst 2 GB RAM. Köp nytt tangentbord, men behåll din mus och din skärm.

MacBook Pro är mitt heta tips, jag kör själv 15-tummaren med 256 MB grafikminne. Vilken arbetshäst!

Har din hårddisk Firewire 800 så du kan slava Digi002:an på hårddisken?

Windows 7 är överlägset Vista-träsket, men vad jag vet finns det inget stöd för Windows 7 från Digidesign ännu. Sedan så kostar en PC med bra prestanda lika mycket som en Mac...

Köper du en ny Mac och tänker köra PT, bör den ha 10.5 Leopard ett tag till. Det finns en 8.03 prerelease ute som verkar fungera med 10.6 Snow Leopard, men vänta med uppgraderingen tills kompabiliteten är garanterad.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Både Mac mini och Macbook väntas uppdateras inom kort, och med tanke på att priset på de datorerna sattes när dollarn låg kring 9 kronor så kan vi i Sverige förutom snabbare och bättre datorer även förvänta oss en rejäl prissänkning. Visst skulle det vara surt att betala dyra pengar för en dator som inom kort släpps i en bättre och billigare version även om man får dela upp betalningen?

Redigerat av Peth
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Alternativet är ju att välja en PC men jag vet inte om jag vill ge mig in i Vista-träsket - men Windows 7 kanske blir bättre... Vad för prestanda bör jag ha om jag väljer PC?

Möjligen har jag bara haft tur men PT8 funkar jättebra på min vista-laptop (kör också Digi002 rack). En sån här maskin är det: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF...24-3933245.html

Som du ser är det inget prestandamonster även om det ju inte heller är någon direkt slö maskin. Det är kanske inte den ultimata studiodatorn, men jag hade faktiskt inget att välja på (lång historia) och det funkar ju så jag är nöjd. Gjorde dock en Bios-uppdatering och har kollat igenom lite här: http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...mp;itemid=28469

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all input! Jag kommer helt klart att vänta och se vad som händer på uppgraderingsfronten för MacBook och Mac Mini.

Kollade runt lite och det visade att en gammal studioräv jag känner, idag försörjer sig som Mac-försäljare, så jag kommer att terrorisera honom med mina frågor när har är tillbaks på jobbet igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...