Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har funderat lite på hur det ser ut i en fullstor proffsstudio.

I vilken ordning kommer grejerna, hur använder man t.ex. tvåkanaliga outboardeffekter på flera kanaler?

Jag såg Krish Sharmas instruktions DVD i natt (vilken var grym) och då såg det ut typ såhär:

Mikrofonerna kommer in till mixerbordets högra del, men jag vet inte om det är före eller efter sin Neve preamp han alltid använder. Sedan använde han en analog kompressor + lite andra outboard prylar.

Detta ljud sparades sen vad jag förstod i DAW.

Men sen kom ljudet ut till mixerbordets vänstra del igen där han mixade.

Jag har bara använt mig av mik->mixerbord->ljudkort->DAW som mest tidigare så jag är sjukt förvirrad.

Hoppas också att det framgår vad jag menar.

Kan någon ge min en grundlig genomgång av signalkedjan i en sådan situation?

Anta att jag kan NOLL och är 12 år.

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Signalen går alltid in i preamp det första den gör. Så från preampen går signalen in på en linjeingång i bordet och vidare förbi bordets preamp som i det här fallet förbikoppplas eller är helt nollställd. Efter det så kommer signalen till mixerns insert där man tar ut signalen till en extern kompressor och sen tillbaka igen.

Efter det går signalen genom channelstrippens EQ och sen auxillerys och vidare ner till fadern. Därifrån adresserar man sen signalen till masterbussen och /eller till subgrupperna.

I det fall du beskriver låter det som att signalen först går till Nevepreamparna för att sedan gå in till tapereturerna som sen tappas till outboardskompressorer för att sedan tas in på kanaler i bordet.

Redigerat av Analogfreak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.