spaceman Postat 18 september 2009 Dela Postat 18 september 2009 (redigerat) Har fått två exportfiler av en person som jag ska hjälpa med ett par saker. En OMF och en AAF fil av samma låt (AAF ska vara en ny variant av OMF) som innehåller ljud & en del midi spår. OMF & AAF filen är sparade från Digital Preformer 6. Eftersom jag är lite färsk på ProTools LE version 8, så tänkte jag välja import session för att öppna upp OMF eller AAF filen men får då föjande meddelande: "Could not complete the Open Session...command becuse reading this file requiers the DigiTranslation 2.0 option." Min fråga är vad är DigiTranslation 2.0 option för något ? Finns det någon sådan option i ProTools LE version 8 eller är det något man måste köpa till ? Är det något optional man kan lägga till när man installerar LE 8:an från installationskivan ? Grejen varför jag vill öppna OMF:en i PT är att jag samtidigt vill kunna exportera noter i *.sib format (Sibelius) separat och sända till personen för editering i Sibelius. Ska jag öppna OMF:en i Cubase eller Sonar blir mera meckigt om det sedan ska in i PT manuellt i en ny session med midi och allt. Redigerat 18 september 2009 av spaceman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
noztra Postat 19 september 2009 Dela Postat 19 september 2009 (redigerat) Har fått två exportfiler av en person som jag ska hjälpa med ett par saker. En OMF och en AAF fil av samma låt (AAF ska vara en ny variant av OMF) som innehåller ljud & en del midi spår. OMF & AAF filen är sparade från Digital Preformer 6. Eftersom jag är lite färsk på ProTools LE version 8, så tänkte jag välja import session för att öppna upp OMF eller AAF filen men får då föjande meddelande: "Could not complete the Open Session...command becuse reading this file requiers the DigiTranslation 2.0 option." Min fråga är vad är DigiTranslation 2.0 option för något ? Finns det någon sådan option i ProTools LE version 8 eller är det något man måste köpa till ? Är det något optional man kan lägga till när man installerar LE 8:an från installationskivan ? Grejen varför jag vill öppna OMF:en i PT är att jag samtidigt vill kunna exportera noter i *.sib format (Sibelius) separat och sända till personen för editering i Sibelius. Ska jag öppna OMF:en i Cubase eller Sonar blir mera meckigt om det sedan ska in i PT manuellt i en ny session med midi och allt. With Pro Tools TDM & LE 6 & 7 Systems on Mac OS X & Windows XP Pro Tools 5.3.1 & 5.3.3 for Windows users, see DigiTranslator 2.0 for Pro Tools 5 Windows Systems Pro Tools 5.1.3 MIX & 5.3.1 HD for Mac users, see DigiTranslator 2.0 for Pro Tools 5 Mac OS 9 Systems DigiTranslator 2.0 for Pro Tools TDM and LE 6 and 7 Systems for Mac OS X & Windows XP DigiTranslator 2.0 adds functionality and speed to enhance the transition between Avid and Digidesign workstations. Fully integrated into all Pro Tools TDM and LE systems, DigiTranslator 2.0 provides direct import and export of OMF media files and sequences. DigiTranslator 2.0 Product Information DigiTranslator 2.0 functionality in Pro Tools requires the separate purchase of DigiTranslator 2.0, or an upgrade from DigiTranslator version 1.0. Please Contact Digidesign Customer Service for upgrade information. http://www.digidesign.com/index.cfm?itemid=4873&mkt=ICON Redigerat 19 september 2009 av noztra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 20 september 2009 Trådstartare Dela Postat 20 september 2009 $495, f-n vad svettigt. Provade att öppna OMF i Cubase och det kostade ingenting. Vad dom håller på Digidesign. Varför ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 8 december 2009 Trådstartare Dela Postat 8 december 2009 OMF verktyget i PT kan man säga vad som helst om, prismässigt osv. http://www.sibelius.com/products/sibelius/6/index.html Nästa chock kom med Sibelius 6.1. Med Sibelius får man med PhotoScore och AudioScore lite. Ska du uppgradera till pro versionerna så kostar det på. AudioScore http://www.sibelius.com/products/audioscore/ultimate.html eller Photoscore http://www.sibelius.com/products/photoscore/ultimate.html En uppdatering bellar ca 3000:- och då kostar ändå Sibelius 6800:-. Avid är ena riktiga utsugare. Vad väntar nästa äventyr med t ex Pro Tools HD ? Nya obehagliga överaskningar ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 8 december 2009 Dela Postat 8 december 2009 (redigerat) $495, f-n vad svettigt. Provade att öppna OMF i Cubase och det kostade ingenting.Vad dom håller på Digidesign. Varför ? Inte så svettigt om du jämför priset på mjukvarorna tycker jag. Cubase 5 är väll iaf minst 5000kr för. Pro tools LE 8 hamnar väll på runt 2000. Höftade priserna nu. MVH Anders Redigerat 8 december 2009 av Gizmozis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stratsvante Postat 9 december 2009 Dela Postat 9 december 2009 Jo men haru HD, varför skaru betala 6000 kr till när du ändå redan payat 60 000 för ett TDM system? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.