Jump to content
Annons

Hur varma blir era kärnor


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

På min dator med en Q6600 cpu så verkar det som att alla kärnorna (i alla fall oftast) är på vid normal belastning dvs typ lite "kontorstjafs" + nätsurfande med typ 4 - 5 fönster öppna och kanske nåt annat som rullar samtidigt tex nån film eller så. Då ligger jag på runt två till fyra kärnor igång och runt/sällan över 50 Celcius i värme.

Den här hårddisken som jag testar just nu är en Iomega 500 gigs USB (Seagate Sata innanför skalet) för 599 spänn från Elgiganten. Att den går lite långsammare som en USB hårddisk rimligtvis borde göra kanske oxå gör att det blir lite varmare överlag, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu har jag förvisso en laptop med Windows 7 x64 och en Core 2 Duo, och enligt Core Temp ligger kärnorna i skrivande stund då jag sitter å slösurfar lite på 49 och 45 grader C. Under belastning stiger tempen till 70-75 grader.

"Att den går lite långsammare som en USB hårddisk rimligtvis borde göra kanske oxå gör att det blir lite varmare överlag, eller?"

huh say what?

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ursäkta har varit upptagen med lite datameck.

Jo jag körde OSet på den (USB hårddisken alltså) då låg tempen ofta över 50 grader men det berodde på annat.

Nu sitter den som intern och med lite meck så ligger grundtempen omkring 40 -45 C vid "tomgång".

En annan undran är oxå om 64 bitars OS innebär att alla fyra kärnor är aktiva oftare än med 32. Det känns ju som att det borde vara så. Jag upplever dock ingen reell prestandaökning att tala om, kanske att det känns som att det går lite rappare iofs.

OK så uppåt 70 grader kan funka, det hade jag ingen aning om det var bra att få reda på. Fan jag blir ju svettig i pannan när det börjar krypa över 55 😄 .

Hmm undrar om sänkning av frekvens vid över 90+ funkar i OSX oxå.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

64 bitar eller 32 ger ingen större fartökning. Det är den utökade adressrymden som ger möjlighet till mer minne som är den stora skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med överhettning känns väl inte direkt som något problem och inget man direkt behöver bry sig sådär väldigt mycket om så länge man inte håller på att pressar datorn med överklockning osv. Komponenterna klarar mer än vad man kanske tror och 55 grader är absolut ingenting att oroa sig över.

Och som någon sa har väl i stort sett alla hyffsat moderna datorer något form av skydd mot att komponenterna ska brinna upp. Antingen att de sänker frekvensen eller helt enkelt stänger av sig innan saker å ting går sönder.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Nä iofs men jag meckar ju lite utanför med den här om man säger så så det kanske är lite osäkert om den begränsar som den ska. Än så länge rullar det på jäkligt bra i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...