Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vill ha ett klaviatur utan massa roligheter då jag har en ganska begränsad budget. Men jag vill dock ha ett fullt bord för att inte bli begränsad.

Vill inte att det ska bli allt för plastigt och noll känsla. Jag var inne på M-AUDIO KEYSTATION 88ES. Det har både anslagskänsliga tangenter och är vägda och det går på USB. Vilket jag behöver då mitt duet inte har midi. Klart det går att köpa ett interface för det men helst inte.

Några synpunkter eller är detta rena skiten?

Annons
Postat

Eller går det att få med helt vägda tagenter i samma prisklass ungefär?

rankey (oregistrerad)
Postat

Köpte en keystation 88ES nyligen själv.

Gick o velade länge ifall det är värt att pröjsa mer cash för något bättre men kom fram till "nej" som svar.

Den har semivägda tangenter måste noteras, inte helvägda som riktigt piano.

Rekommenderar att testa den i butik. Butiken lär inte ha den inne iofs då den längden med 88 tangenter inte säljer så stora kvantiteter.

Men det går bra att testa vilken annan m-audio klaviatur som helst, som har semivägda tangenter, för att ta reda på känslan.

Det känns inte alls som riktigt piano. Ingen större kvalitetskänsla i produkten heller. En annan synpunkt är att tangenterna låter lite väl mycket, speciellt när man släpper dem. Där borde de lagt ner mer enegri vid utvecklingen av produkten.

Men det är dock mer spelkänsla än ett vanligt synthkeyboard. Det jag gillade, är att man kan lira synthar o snabba trummor o whatever med dessa tangenter, vilket är jobbigare med helvägda.

Så man kan säga att den har ett bredare användningsområde.

Dessutom kostar helvägda bra mycket mer. Billigaste är m-audios keystation 88 pro tror jag på typ 5k. Men den hade onödigt många knappar, icke-motoriserade reglar, led skärm etc som jag inte alls var villig att betala för. Dessutom är 88ES inte så dyr att man börjar grina ifall någon råkar spilla en öl över den.

Därför föll mitt val på 88ES.

Postat (redigerat)

Lite så jag tänker med, har ett PortableGrand dgx 220 (Yamaha), inte vägda. Sedan ett CLP 370 (Yamaha) som är grymt.

Men för en person som är ganska spel kunnig men inte pianist. Ska spela in ett komp samt melodi, lite solo så borde väl ett m-audio funka.

Dgx 220 är inget jag ska ha, skroten. Och det andra kan jag inte använda då jag måste ta med mig det 😄

Redigerat av Gäst
Postat
Vilket jag behöver då mitt duet inte har midi.

Jag kapar tråden för en liten fråga. Är du nöjd med ditt Duet-kort?

Funderar på ett sånt men är behöver egentligen midi.

Ska ju vara riktigt bra rent ljudmässigt.

Postat

Jag är sjukt nöjd. Bra kvalité, smidig, snygg, krångelfri, GRYM! ☺️

Det blir nog bra detta. Jag beställer ett nu. Hjälp

GIGAN (oregistrerad)
Postat
Jag vill ha ett klaviatur utan massa roligheter då jag har en ganska begränsad budget. Men jag vill dock ha ett fullt bord för att inte bli begränsad.

Vill inte att det ska bli allt för plastigt och noll känsla. Jag var inne på M-AUDIO KEYSTATION 88ES. Det har både anslagskänsliga tangenter och är vägda och det går på USB. Vilket jag behöver då mitt duet inte har midi. Klart det går att köpa ett interface för det men helst inte.

Några synpunkter eller är detta rena skiten?

Tja´ 😆

Jag tror 88Es kommer att bli bra.

Har ett 88 pro och min polare har ett ES, och för dina behov kommer det nog att funka utmärkt.

Postat

Tror att semi blir mycket bättre för att det ger en bredare möjlighet. Om man ska programmera trummor mm 😄

Nu är det på väg i alla fall!!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.