Jump to content
Annons

Att lägga på effekter och dylikt, snälla hjälp mig


froosh

Recommended Posts

Jag har tidigare använt Logic, men det var ytterst lite. Det jag kommer ihåg från programmet är att man kunde spela in t.ex. en gitarr, vanlig elgitarr med cleant ljud, och sedan lägga på en "effekt" så att det lät som t.ex. en akustisk gitarr. Det fanns alltså en lista, en library som i EZ Drummer till exempel, där man kunde bläddra mellan olika instrument och ljud. Man kunde till och med få en gitarr att låta som ett Grand Piano, eller få en bas att låta som en Hammond Organ. Ni förstår nog vad jag menar.

Min fråga är nu; Hur kan man göra detta i Pro Tools LE 8?

Problemet är att jag vill få till bra ljud när jag spelar in. Jag vill kunna få gitarren att låta bra distat, jag vill få gitarren att låta som en akustisk gitarr. Jag vill ha ett pianostycke i min låt, men jag har inget piano, så jag tänkte spela in stycket med gitarr och sedan "omforma" ljudet så att det låter som ett piano. Förstår ni? Allt detta gick i Logic, men jag vet inte hur man gör detta i ProTools.

Om ni har några bra tips, skriv dom gärna!

Tack på förhand

/Froosh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Du kan inte få ett rent gitarrljud att låta som en flygel. Det har jag aldrig varit med om, och hur Logic har gjort detta som du säger förstår jag inte då det är audio du jobbar med. Däremot så kan du ju spela in midi via gitarren och använda dig av de pluggar som följer med LE 8 som flygel, Hammond osv. Om du vill kunna spela in gitarren via line och sedan lägga på förstärkare och kabinett så rekommenderar jag digidesigns egna plugg eleven (medföljer en free version i LE 8), samt impulser för kabinetterna.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Du kan inte få ett rent gitarrljud att låta som en flygel. Det har jag aldrig varit med om, och hur Logic har gjort detta som du säger förstår jag inte då det är audio du jobbar med. Däremot så kan du ju spela in midi via gitarren och använda dig av de pluggar som följer med LE 8 som flygel, Hammond osv. Om du vill kunna spela in gitarren via line och sedan lägga på förstärkare och kabinett så rekommenderar jag digidesigns egna plugg eleven (medföljer en free version i LE 8), samt impulser för kabinetterna.

MVH

Anders

Så du menar att jag spelar in gitarren på en MIDI-track? Eller hur menar du? Menar du kanske med MIDI-koppling till ljudkortet? Och hur i såna fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte ta en "vanlig" elgitarr och bara spela och sen trigga en flygel eller en hammond.. Gitarren måste ha nån sorts av MIDI-interface för det.. Då kan du från MIDI-inspelning trigga valfritt ljud sen.. Kolla t.ex

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert använt dig av Logics audio-till-MIDI-funktion. Någon sådan finns ännu inte i Pro Tools utan du kan t.ex. använda dig av Melodyne som jag tror kan omtolka ljud till MIDI för att sen på ett instrumentspår i Pro Tools lägga in det med någon sampler eller synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Du har säkert använt dig av Logics audio-till-MIDI-funktion. Någon sådan finns ännu inte i Pro Tools utan du kan t.ex. använda dig av Melodyne som jag tror kan omtolka ljud till MIDI för att sen på ett instrumentspår i Pro Tools lägga in det med någon sampler eller synth.

Jag har inte sett någon sån funktion i Melodyne (har Melodyne plugin). Melodyne kan trolla med enstämmiga audiofiler nästan hur som helst, (flerstämmiga är på gång, säger dom, men de har skjutit upp lanseringen av det åtskilliga gånger...) men inte konvertera till midi. Det finns ett par gratispluggar som lovar att göra just det, men ingen som jag har testat har kunnat leverera.

[EDIT] - Kolla alltid upp innan du skriver... Jo, de två dyraste versionerna av Melodyne, Cre8 och Studio ska faktiskt kunna konvertera audio till midi. Jag har förstås inte kunnat testa om det funkar eftersom jag har en annan version.

Redigerat av morgonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Som det redan påpekats så är det midi som gäller. I vilket fall som helst så kommer det inte att låta bra eftersom det är stor skillnad på gitarr och piano som instrument. Enstaka toner går väl an men ska du plocka ackord så blir det skit. Jo, jag har försökt. Är duktigare på gitarr än på piano och försökte fuska mig den vägen. Man får jobba rejält på det om man ska få det att låta bra. Själv har jag börjat spela lite piano istället 🤪

Det går fortare så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det redan påpekats så är det midi som gäller. I vilket fall som helst så kommer det inte att låta bra eftersom det är stor skillnad på gitarr och piano som instrument. Enstaka toner går väl an men ska du plocka ackord så blir det skit. Jo, jag har försökt. Är duktigare på gitarr än på piano och försökte fuska mig den vägen. Man får jobba rejält på det om man ska få det att låta bra. Själv har jag börjat spela lite piano istället 😏

Det går fortare så...

Grejen är att jag kan spela piano också, men jag kan inte koppla mitt piano till ljudkortet på något sätt, och jag har ingen mick, så jag kan micka upp den. Jag får pilla och se vad som händer.

Tack allihopa för era svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...