Jump to content
Annons

Paranoid eller inte? Itunes+gracenote scannar min nya låt?

Recommended Posts

IzeB (oregistrerad)
Postat

Tjena.

Ville bara kolla om nån varit med om nedan mer än jag:

Brände precis en en test av en låt som jag gjort inatt.

Till min förvåning när jag spelade upp den i Itunes listades en helt annan artist/låt/album kompositör.

Här är vad itunes med hjälp av Gracenote får för info:

Year: 2006

Song: Swift Pace

Artist: The Life Of A Tear

Album: The Formula

Composer: Frederick M. King II

Skulle ju vara spännande att höra hur den låter!

Hittar inga solida träffar på nån av uppgifterna.

Kan det det vara nån slags standard random fakenamn som de kör med, för att sedan kolla upp vad gracenote scannat in och ta det som låtidé, sälja den om det är nåt och ha?

Låter lite långsökt konsprationsteoretiskt, men skulle kunna vara tekniskt möjligt iaf. Skivindustrin har eld i röva nu med illegala nedladdningar osv.

Kan va kul och få lite feedback på detta, ännu roligare att höra låten listad ovan!

Ses

Annons
Postat (redigerat)

Som jag fattat det så fungerar det så att iTunes analyserar låtarna för att kunna hämta artist/låtnamn från nån databas. Den går säkert på nåt mer än bara låtlängd, men jag vet inte vad. Hur som helst har väl iTunes kommit fram till att din låt är lik (eller mest lik) Swift Pace och så fick den det namnet. Det är vad jag tror har hänt...

EDIT: Det har hänt mig ett par gånger förresten. Extra roligt när det blir en massa japanska tecken 😛

Redigerat av jarlo
IzeB (oregistrerad)
Postat
Som jag fattat det så fungerar det så att iTunes analyserar låtarna för att kunna hämta artist/låtnamn från nån databas. Den går säkert på nåt mer än bara låtlängd, men jag vet inte vad. Hur som helst har väl iTunes kommit fram till att din låt är lik (eller mest lik) Swift Pace och så fick den det namnet. Det är vad jag tror har hänt...

Det konstiga är att jag inte hittar nåt egentligt band/låt/album som heter så.

Visserligen får jag träff på namnet o så:

Se detta:

http://apps.facebook.com/natbert/artist/Th...rack/Swift+Pace

men det i sin tur leder ingenstans, finns inte att köpa eller så....

Postat
Det konstiga är att jag inte hittar nåt egentligt band/låt/album som heter så.

Visserligen får jag träff på namnet o så:

Se detta:

http://apps.facebook.com/natbert/artist/Th...rack/Swift+Pace

men det i sin tur leder ingenstans, finns inte att köpa eller så....

Förstår inte riktigt varför de skulle lägga in felaktiga id-taggar i din låt om de ville sno den...? Hur som helst så kan jag inte tänka mig att du behöver oroa dig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.