johle Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Hej alla, jo, jag försöker helt enkelt få till det extremt vanliga bassoundet som finns i otaligt många låtar. (Alla låtar som spelas på mitt lokala gym låter typ exakt såhär, heh) Gå in t.ex. här http://www.myspace.com/robmaythmusic Lyssna på låten av 4 Strings där, vid 1.40 så förstår ni nog vad jag menar. Jag gör alltid mina låtar från scratch i Reason, men jag får aldrig till varken subtractorn eller den samplade sågtanden i Malström sådär "djup". Antingen blir det för låg frekvens, och och då mullrar det mest, eller för hög - det blir aldrig det där "rivet" som är så karaktäristiskt och... "o-originellt". What's the secret?
nattvaktaren Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 http://www.myspace.com/robmaythmusic Lyssna på låten av 4 Strings där, vid 1.40 så förstår ni nog vad jag menar. Återkommer när jag har kräkts färdigt. Du kunde ju varna känsliga lyssnare innan du postar länkar till dylik tortyr?
DieHard (oregistrerad) Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 🙂 ja vilket skit! Basshunter från tyskland ungefär.
DieHard (oregistrerad) Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Antingen blir det för låg frekvens, och och då mullrar det mest, eller för hög - det blir aldrig det där "rivet" som är så karaktäristiskt och... "o-originellt". What's the secret? Hemligheten är att det är inte originellt. Det här har hörts på tusentals såna här fjortisdunklåtar. Finns inget o-originellt med det här ljudet. Varför inte satsa på försöka få till något lite annorlunda istället för att försöka låta som en i miljonen-kopior?
peppeperra Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 som i många andra trådar kring denna bas, ta en vst som kan ge ett bra saw-ljud, tex tal bassline. lägg på hård kompressor, sen lite eq, och sen spela tills du somnar av utmattning =) sen beror det också på hur det spelas för att ge ett djupt och argt ljud.
drloop (oregistrerad) Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 (redigerat) Du kan alltid lägga flera syntar i lager. Tex två Subtractors. En för lågbas och en för toppen. Ta en av Subtractors och sätt den en oktav högre an lågbasen. Lite topp EQ är inte dumt om man skall få det att fräsa till i diskanten. På den subtractorn som gör fräset kan du lägga på en UN-16 för att skapa det breda sawljudet. Och på med effekter... Låter som ett litet reverb på toppen. Redigerat 18 augusti 2009 av drloop
drloop (oregistrerad) Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Gjorde en snabb skiss åt dig. Brukar inte göra den här typen av ljud så det kanske inte är exakt vad du söker men den ger en liten ledtråd hur man skapar ljudet. Slå på Screamern om du vill ha mer väs i ljudet. Lycka till http://cid-95414f4a6f66ca47.skydrive.live...._subtractor.cmb
Linus Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Sådär, en färdig Thorpatch. Tysk ostbas En blandning av pm-syntes, snedstämda sågtänder och chorus...
drloop (oregistrerad) Postat 18 augusti 2009 Postat 18 augusti 2009 Sådär, en färdig Thorpatch.Tysk ostbas Ostbas... 😉
johle Postat 19 augusti 2009 Trådstartare Postat 19 augusti 2009 Hemligheten är att det är inte originellt. [...] Finns inget o-originellt med det här ljudet. "Inte originellt" och "o-originellt" är väl ändå samma sak? Tack till alla som svarade iaf. Kul att ni dessutom tog er tid att bygga patchar 🙂 Framförallt var uttrycket ostbas riktigt nice 🤪😛 Och vanligtvis försöker jag nog inte efterliknade detta "sound" på det sättet, det är mer något jag har undrat över en längre tid. 😆 Tack alla som svarade iaf 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.