Ineptune (oregistrerad) Postat 15 augusti 2009 Postat 15 augusti 2009 Kör idag Pro Tools 7.4.2 med en MBox2 i en MacBookPro och det funkar bra och är stabilt. MEN börjar blir trött på allt meck med att spela in trummor, via externa mixers eller via digitalporta. Vill egentligen inte ändra något i setupen förutom att få ett ljudkort med fler ingångar. M-Audio Fast Track 8R verkar ju vettigt, eftersom man tydligen kan köra vidare med ProTools. Har någon erfarenhet av M-Box kontra M-Audios Fast Track i fråga om kvalitet på mikpreamps, latency etc?
Ineptune (oregistrerad) Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 ...bump, undrar fortfarande! Är det bara att "byta" ljudkort och köra på eller krävs en annan version av PT för att köra Fast Tracken? Hur går det med pluggar och annat som kom med MBoxen?
maart (oregistrerad) Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Du behöver köpa till Pro tools M-powered. Till skillnad från LE-systemen följer det inte med när du köper ett ljudkort utan måste köpas separat. http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...amp;itemid=4901 frågan du ställde finns besvarad jättemånga gånger, både på det här forumet, på andra forum och framförallt på Digidesigns hemsida. Det är inte svårt att hitta svaret. Använd sökfunktionen och kolla med Google innan du skapar nya "onödiga" trådar.
Ineptune (oregistrerad) Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 (redigerat) Om jag inte hittar ett klart svar på mina frågor så postar jag en fråga, dessutom var killen i min musikaffär svävande i svaret på min fråga. TACK för svaret, i alla fall! 😳 Tyvärr misstänkte jag att det förhöll sig så, dvs att man måste köpa till M-powered. Dessutom undrar jag ju även hur korten skiljer sig ut rent prestanda- och kvalitetsmässigt. Visst, när jag var en 22-årig student hade jag också all tid i världen att plöja forum. Den lilla tiden jag har över måste främst gå till att vara kreativ och med tanke på att jag nyss bytte över till Mac känns det som om jag har spenderat all fritid i en vecka på att vässa och konfigurera datorn och samtidigt plöja forum om just det... Redigerat 3 september 2009 av Ineptune
Anders F Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Knasig idé och jag vet inte alls om det fungerar, men tillåt mig spåna lite. Om du vill spela in trummor, men jobba i pro tools så har ju dom vanliga alternativen, gå upp till en DIGI003, eller varför inte beg DIGI002R. Eller köpa ett m-audio kort och m-powered. Men borde man inte kunna göra så att du köper bara m-audio kortet eller något annat med 8 ingångar och spelar in trummorna i garageband. För över dessa till Pro Tools och spelar in resten där. Kan inte garageband och vet inte om detta funkar, men jag spånar bara som sagt. Då kommer du billigare undan iaf då du slipper köpa ännu ett pro tools eftersom du redan äger LE. MVH Anders
maart (oregistrerad) Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Visst, när jag var en 22-årig student hade jag också all tid i världen att plöja forum. tack för den. känns så kul att hjälpa folk som svarar så snällt och trevligt. Säg såhär: om man läser 30 hp/termin på ett program, väljer till 7,5-15 hp/termin och utöver det tillbringar ungefär 5 timmar/dag i övningsrummet, några timmar i studion och sen sover några timmar/dygn och äter lite ibland. Hur mycket tid har man då till att "plöja forum". Om man går till produktens hemsida, d.v.s. http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUltra8R.html (första träffen när man googlar på M-Audio Fast Track 8R) står det ganska tydligt Compatible with Pro Tools M-powered 8. Nu har du lärt dig lite om hur man söker information på internet också. hoppas det smakar.
Ineptune (oregistrerad) Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Som du ser, Maart, så tackade jag för svaret. Att du sen kände dig nödgad att komma med det trista gamla "onödig-tråd"-tjafset, ja, det får du finna dig i att få en lusing för. Gizmoziz, idéen med GarageBand låter ju intressant om det funkar. Ska kolla. Och när jag gör det ska jag akta mig för att ställa dumma och onödiga frågor så att man inte i onödan irriterar stackars utarbetade hyperstressade studenter! 😉
zagor Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 tyvvärr är idéen bra, Gizmo, men man kan inte spela in mer än ett audio spår i taget i Garage band... alternativ finns i andra program, varför inte audacity, till exempel? det är också gratis!
Ineptune (oregistrerad) Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Tack, Zagor! Det börjar bli en intressant tråd! Jag antar att det är fler än jag som sitter på en MBox eller annat 2-inputs-kort och vill få en smidig och inte alltför kostsam möjlighet att spela in trummor på fler spår och sedan föra in hela rasket i PT-miljö. I bandet har vi en Korg D1600 som har fyra mickstärkare och fyra ytterligare inputs, dock är det den gamla modellen utan USB-utgång, vilket gör det knepigt att föra över spår, synkat och klarrt, till Macen. Snackade i över en timme med en kille på Korg-supporten om detta och enligt honom finns det inget smidigt sätt att föra över från en gammal D1600 till dator...
drloop (oregistrerad) Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 tyvvärr är idéen bra, Gizmo, men man kan inte spela in mer än ett audio spår i taget i Garage band... alternativ finns i andra program, varför inte audacity, till exempel? det är också gratis! Man kan spela in åtta spår samtidigt i Garageband http://www.thegaragedoor.com/back/multitrack.html Eller från Apples hemsida: Record more than 100 tracks and up to eight real instruments simultaneously: GarageBand supports any Mac OS X-compatible audio I/O device. http://www.apple.com/ilife/garageband/
Ineptune (oregistrerad) Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Sweeet! Mao skulle jag kunna skaffa enbart FastTracken, köra in trummorna via den in i Garageband och sen in i PT. Och om man sen trivs riktigt bra med FastTracken kan man ju köpa till M-Powered och skrota MBoxen. Det är ju EN lösning. Finns fler? Hur är dessa kort från M-Audio? Lika bra eller bättre än MBox2? Är det någon större skillnad på funktioner etc i PT LE 7.4.2 och M-Powered? Ser på M-Audios hemsida att det följer med många pluggar, bl a flera som jag använder idag, t ex Bomfactory BF76, BFD Lite.
maart (oregistrerad) Postat 3 september 2009 Postat 3 september 2009 Som du ser, Maart, så tackade jag för svaret. Att du sen kände dig nödgad att komma med det trista gamla "onödig-tråd"-tjafset, ja, det får du finna dig i att få en lusing för. Allvarligt talat, hur tänkte du där? Motivera gärna... så här är det: du startar en tråd och ställer en fråga. ungefär två veckor senare bumpar du eftersom du inte fått nått svar. jag svarar på din fråga och skriver att du i fortsättningen kan få snabbare svar genom att söka runt själv, det är ju bevisligen en fråga som besvarats tidigare och inte är svår att hitta svaret på. Till svar får jag visserligen ett tack men också en ganska ohyfsad kommentar om att du har viktigare saker att göra och att jag, som 22-årig student, har all tid i världen att hjälpa såna som du. Ungefär så. Om du i mitt följande svar känner av en butter underton stämmer det, jag tycker inte man förtjänar en sån kommentar om man faktiskt hjälpt någon att besvara en fråga. Och visst, du tackade för mitt svar, men betyder det att du sen kan skriva vad som helst? vi kollar med forumreglerna: 2. Konversera bemötande.Du måste konversera på ett trevligt och bemötande sätt för att få delta i diskussionerna. Meddelanden som är aggressiva, vulgära, obscena, hotfulla, religiöst laddade, hetsar mot folkgrupp eller på något sätt går emot gällande lagstiftning kommer att raderas. Användare som postar inlägg inom någon av ovanstående kategorier, kommer först få varningar och därefter vid upprepade tillfällen mista sitt medlemskap. Med konkreta belägg och en bra dos ödmjukhet blir responsen och den allmänna tonen mycket trevligare! och 4. Sök innan du startar ny tråd.Inte helt osannolikt finns det någon annan på forumet som har ställt samma eller en liknande fråga som du har, med flera relevanta svar i den tråden. På så vis blir forumet lättare att navigera i för nykomlingar eller för dem som söker efter information. Söktjänsten hittar du i den översta verktygsraden på alla sidor. Som konsekvens är även så kallade dubbelpostningar i flera avdelningar inte tillåtna, eftersom diskussioner om ett givet ämne ska föras på ett ställe och inte flera. Lästips: Lär dig sökning på Studio Forum Borde det inte snarare vara något i stil med "som man frågar får man svar" som gäller. Alltså, om någon borde få en "lusing" är det inte den som hjälper till utan den som ger upphov till det ""onödig-tråd"-tjafset". Jag tänker inte finna mig i att få en lusing för det. jag är medveten om att min medverkan i den här tråden närmar sig brott regel #6, men det är ju faktiskt initierat av trådskaparen. 6. Håll dig till ämnet.Du måste hålla dig till ämnet när du startar en ny tråd i en avdelning, eller när du gör ett inlägg i en existerande tråd. Postande av inlägg som inte har med musikskapande att göra eller som inte täcks av de forum som finns på sajten, är emot reglerna. En god tumregel är att varje tråd ska resultera i en bra källa till information även för andra. Därför tänker jag inte komma med fler inlägg här vad som än sägs. Over and out.
Ineptune (oregistrerad) Postat 4 september 2009 Postat 4 september 2009 Därför tänker jag inte komma med fler inlägg här vad som än sägs.Over and out. Bra.
Anders F Postat 4 september 2009 Postat 4 september 2009 Har inte testat m-audio, men kan TÄNKA mig att de pre amp som sitter i är likvärdiga de som sitter i mbox 2. MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.