Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan! jag har i min ägo en Elgitarr Epiphone Les Paul Standard i prisklassen 5000:-

jag köpte denna beg av en kompis till ett bra pris och när jag frågade runt om gitarren i diverse musikaffärer så fick jag ofta svaret att den största skillnaden på Denna och en Gibson orginal är mekaniken och micarna,

och efter som jag älskar att spela på den och är jätte nöjd med kropp och hals så funderar jag på om jag skulle lägga några kronor på nya micar och nya stämskruvar.

Stämskruvarna jag vill ha heter GOTOH Kluson 3+3. Tulpanvred Nickel och är vad jag förstått samma tillverkare som gibson använder sig av.

Micar däremot.. jag har fått tips både om Seymor duncans Phat cats (p90) och Jeff beck humbuckers, alt en p90 i halsen och JB vid Sadeln.

Vad tror ni om detta? är detta att "sminka en gris" eller kan det bli en kanon gitarr?

detta är främst en studio gitarr så det rör mig inte i ryggen om det inte står Gibson på Hallsen även om detta är det jag vill ha på scen.

Jag är evigt tacksam på tips om micar. vad ni tror om de setupsen jag skrivit eller om ni har andra tips! budgeten är på runt 2000 för micar

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat

SD-mickar är ju riktigt bra och om guran i övrigt är bra så lär det bli bättre. Men kanske du ska slänga på ett bättre stall också? Eller är det ett riktigt bra redan?

Postat
SD-mickar är ju riktigt bra och om guran i övrigt är bra så lär det bli bättre. Men kanske du ska slänga på ett bättre stall också? Eller är det ett riktigt bra redan?

Stallet är kanon tycker jag. indentiskt med det som sitter på orginalet. men jag har en baktanke att jag ska köpa ett gibson stall efter som det passar på dom befintliga bussningarna och ta det nuvarande stallet till ett bygge. samma sak med micar och stämskruvar. sparar allt till enn elgitarr jag tänkte bygga lite på då och då när det fins delar och tid 🙂

Jag kan tillägga att det jag spelar mest är rock o popp, det blir en del beatles och Mcartney låtar med bandet medans jag gärna spelar lite hårdare rock och mycket solon själv. därför tänkte jag att en P90 för rocknroll och en humbucker för "metal" kunde vara en cool blandning. måste låta ganska unikt när man kör båda samtidigt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.