Jump to content
Annons

ljudet "förvrängs"


resolve

Recommended Posts

Hej!

Ett problem jag alltid haft som jag inte lyckats få bukt med än, är att när jag brännt ut min mix på cd, och ska provlyssna i en cd-spelare, är ljudet inte alls detsamma som i alla de olika högtalare och hörlurar jag lyssnat i. Främst är det så att de basiga elementen i mixen i stort sett försvinner.

Mixar i ett par AKG K 601, och referensslyssnar i flera olika datorhögtalare och andra hörlurar. Där är jag skitnöjd, basen är fläskig (inte överdriven dock, jag försöker alltid hålla den kontrollerad) men när jag sedan lyssnar på halvdana cd-spelare, är det alltid samma problem..

Har försökt med mycket olika saker, tex att dra på basen mycket, så att jag tycker det är alldeles för mycket, bara för att kolla hur den beter sig i cd-spelare, men jag har samma problem ändå. Och det beror inte på de olika cd-spelarna, proffsproducerade skivor låter utmärkt i dem.

Ett annat problem är att det ibland kan finnas digital dist på mixen när jag lyssnar i cd-spelare, som inte fanns där i den tidigare lyssningen. Jag kollar alltid att nivån inte överstiger -0.4 db, så det är inte där problemet ligger. Jag gissar på att det är nåt problem med RMS eller vad det heter, men jag har aldrig riktigt förstått vad det innebär eller hur man löser det. Så, hur ska jag göra för att få bukt med dessa problem? Är väldigt tacksam för hjälp, då jag har slut på idéer för tillfället. Kan tillägga att det jag använder till basen är Ampeg SVX pluggen, så jag linar den in i ljudkortet alltså.

Gällande mastringen så brukar jag bara slänga på Izotope Ozone 3 och lägga på Loudness Maximizern, kanske kan något av de andra verktygen där i hjälpa mig?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej, då laddar jag upp en låt här! I den här har jag höjt basen mycket för att se om problemet kvarstod, vilket det gjorde. Själva basljudet är alltså det som jag blev nöjd med, men i överdrivet hög volym.

Här är länken: https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=7250

Tack för hjälpen:)

Redigerat av resolve
Link to comment
Dela på andra sajter

Första och främst, vad använder du för referenslåtar?

I mitt tycke är inte det viktigaste att lyssna i 15 olika ljudsystem, 2-3st räcker gott och väl men viktigast är referenslåtarna.

Din mix är det inget fel på och det är inget som jag skulle vilja kalla "förvrängt" (lite digital dist och allmänt "bi-ljud" samt vissa udda peakar men annars ingenting).

Hur som helst, jag tog och stuvade om lite i ljudet (hoppas det går bra, annars får du säga till så tar jag bort den).

http://www.mediafire.com/download.php?jyzqbzmg2xz

Om något ska bli rätt måste man göra det själv. (eller hur fan går det ordspråket?)

Med det menar jag, ta aldrig någonsin och lägg på nå presets som sista pusselbit om du personligen inte optimerat dessa för din inspelning.

Jag har hört mycket gott om Ozone, sätt dig nån timma i det så ska du se att resulatet säkert blir flera gånger bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

De referenslåtar jag använder varierar mellan låtar jag tycker ska ha ett liknande ljud, i det här projektet var det en del från Blacklisted, lite skitsystem och liknande. Ett problem är dock att i Cubase 4 som jag kör med på mac, kan man inte importera mp3-filer, så jag får lyssna i i-tunes, och försöka dra ner regeln där till en liknande nivå, men det behövs ju inte mycket skillnad förräns det blir mer "tryck" och liknande i referenslåten.

Det är lugnt att du la upp din version, bara kul att höra 🙂

Jo, kan förstå det du menar om masteringpluggen, fast jag brukar vara ganska försiktig med den tycker jag, så det inte ska dra ner kvalitén alltför mycket. Men ska försöka lära mig mer om den! 🙂

Dock så kvarstår mitt problem ju.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

...men det behövs ju inte mycket skillnad förräns det blir mer "tryck" och liknande i referenslåten.

Dock så kvarstår mitt problem ju.. 😆

Det hela är ju inget tekniskt problem eller någon förvrängning.

Du måste ju bara sätta dig ner och öva på att få det trycket du vill ha.

Samt till din första post

RMS-problem, vart någonstans har du fått det ifrån?

Samt vad exakt menar du med det?

Jag letade och hittade zilch.

Link to comment
Dela på andra sajter

RMS, MRS nånting heter det, fast jag greppade bara efter halmstrån ska jag erkänna ;D Har säkert inget med det att göra, men jag ska dedikera mycket av den tiden jag använder till produktion till att lära mig Ozone nu.. Tack för tipset 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

RMS, MRS nånting heter det, fast jag greppade bara efter halmstrån ska jag erkänna ;D Har säkert inget med det att göra, men jag ska dedikera mycket av den tiden jag använder till produktion till att lära mig Ozone nu.. Tack för tipset 😏

Hejsan

Ursäkta att det dröjt med svar, men jag har inte kunnat lyssna förrän nu. Problemet ligger i mixen. Det är inget direkt fel på mixen, men den är väldigt tunn nu som det låter. Du säger du har skruvat på för mycket bas i dina öron. Jag skulle nog se över min lyssning en aning i ditt fall och lyssna in mig på låtar du tycker har bra med bas och se hur dessa låter i ditt system. Men det är inte förvrängt eller något annat, utan det ligger i mixen helt enkelt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm.. oj! 😉 för lite bas där alltså? ja, då kanske jag skulle se över lyssningen lite, eller rensa lite gegg ur öronen.. 🙁 Dels är akustiken i rummet rent ut sagt piss, och det är bara vanliga datorhögtalare, så den huvudsakliga mixningen gör jag i mina AKG-lurar, men där tycker jag inte basåtergivningen är särskilt bra.. Referenslåtar verkar ju vara lösningen helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...