Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

1.

Jag inhandlade ett Presonus Firestudio Project ljudkort i våras på 4Sounds REA.

Han som sålde kortet till mig tyckte detta var ett så himla bra kort med en massa fördelar osv. Dvs. han sålde in produkten så jävla bra men det jag undrar är om han bara stog och ljög för mig..??

Jag har en massa problem med mitt ljudkort!!

Jag kör med Cubase 5.0 och om jag bara scrollar i programmet efter att jag tryckt på play så laggar det fast och sen försvinner ljudet.

För att få tillbaka ljudet måste jag antingen få programmet att lagga eller starta om hela datorn inkl. ljudkortet.

Ni ser hur detta kan påverka produktiviteten i att göra musik...

Ska det verkligen behöva vara såhär? Nån som känner igen något liknande problem eller vad kan detta bero på?

post-21113-1249412339_thumb.jpg

2.

Jag köpte även en usb/midi controller av JAM av märket CME UF6.

När jag spelar med den så registreras dubbla noter i midi editorn, något frustrerande då jag måste klicka på varenda not och ta bort för att det inte ska vara dubbelt.

Samt hur får man den att fungera med Cubase då den har en massa spakar och rattar?

post-21113-1249412380_thumb.jpg

Den som löser allt detta så både mitt ljudkort fungerar felfritt samt får igång min controller bjuder jag på middag! För jag har fått nog av allt krongel nu..

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Mvh

Micke

Annons
Postat

Letat igenom forumet men hittar inge speciell guide på hur man ställer in datorn.

Jag har ställt in datorn så mycket det går, ändrat cpu ocg ram utnyttjandet, samt ändrat hur alla ikoner osv ska se ut så den går efter prestanda istället. Har även köpt ett separat firewire instickskort som är byggt för mitt ljudkort.

Så det ska ju fungera! Men det gör det inte...

Mvh

Micke

Postat
1.

Jag inhandlade ett Presonus Firestudio Project ljudkort i våras på 4Sounds REA.

Han som sålde kortet till mig tyckte detta var ett så himla bra kort med en massa fördelar osv. Dvs. han sålde in produkten så jävla bra men det jag undrar är om han bara stog och ljög för mig..??

Jag har en massa problem med mitt ljudkort!!

Jag kör med Cubase 5.0 och om jag bara scrollar i programmet efter att jag tryckt på play så laggar det fast och sen försvinner ljudet.

För att få tillbaka ljudet måste jag antingen få programmet att lagga eller starta om hela datorn inkl. ljudkortet.

Ni ser hur detta kan påverka produktiviteten i att göra musik...

Ska det verkligen behöva vara såhär? Nån som känner igen något liknande problem eller vad kan detta bero på?

2.

Jag köpte även en usb/midi controller av JAM av märket CME UF6.

När jag spelar med den så registreras dubbla noter i midi editorn, något frustrerande då jag måste klicka på varenda not och ta bort för att det inte ska vara dubbelt.

Samt hur får man den att fungera med Cubase då den har en massa spakar och rattar?

1. jag tror inte säljaren ljög för dig men ofta vet de inte så mycket( de vet väldigt lite om väldigt mycket)

du skriver inte vilket os så det är svårt att utesluta tex vistaproblem

men det är ofta små problem på pc innan man kommer igång

har du laddat ner senaste drivrutin

testa tex även näst senaste...

testa sen att stänga av olika hårdvaror i datorn i enhetshanteraren

stänga av trådlöst nätverk/firewall

fungerar ljudkortet med andra program: winamp/audacity?

det fins många möjliga problem...

2 jag hade samma problem med ett cme i sibelius med dubbla noter

på något sätt så registerar datorn 2 olika usb-interface från klaviaturet så man måste stänga av ett av dem

eventuellt kan man göra det på klaviaturet

i mitt fall gjorda jag det i sibelius men i cubase vet jag inte

Postat

Vad har du för Firewirekontroller? Och är ljudkortet det enda som är inkopplat på den?

Se över IRQ som Gilbert skrev också.

Ang. dubbla midinoter så beror det med största sannolikhet på emulerade portar. Tråden med dina svar är nitad i Cubaseavdelningen.

Postat (redigerat)

Firewire kortet heter FireLINK 400 PCI och har köpt det av exitdata.se

Dom sa att detta kortet är byggt för just mitt ljudkort, så det ska fungera till 98% säkerhet.

Hur kollar man IRQ?

Tack för det med midinoterna, Ska se över det och hoppas det ska fungera.

- Det fungerade inte, utan midi noterna la sig längst till vänster då istället. Samt att dom vart dubbla som innan. Dom spelades asså inte ut i följd utan la sig på första rutan allihopa.

/ Micke

Redigerat av MrOneM

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.