Jump to content
Annons

Waves GTR


jacfal

Recommended Posts

Har funderat över det optimala sättet att spela in elgitarr i min musikdator/DAW

Efter diverse turer verkar denna lösning passa min behov bäst:

Waves GTR Interface

Det är helt enkelt en gitarrspecifik DI-box som går rakt in i ljudkortet (jag har för tillfället ett M-audio 192 som jag är mkt nöjd med)

Finns det någon på forumet som har erfarenheter/åsikter om denna box eller liknande lösningar?

Jag vill inte ha tips om Line9/USB-lösningar...är intresserad av lösningar som går rakt in i telekontakterna på nuvarande ljudkort.

I datorn använder jag mitt nya favoritprogram Overloud TH-1 (rekommenderas varmt med applåder!)

För inspelning: Cubase SX3

Externt för live/jam har jag en line6 POD v2

Tacksam för tips och synpunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har funderat över det optimala sättet att spela in elgitarr i min musikdator/DAW

Efter diverse turer verkar denna lösning passa min behov bäst:

Waves GTR Interface

Det är helt enkelt en gitarrspecifik DI-box som går rakt in i ljudkortet (jag har för tillfället ett M-audio 192 som jag är mkt nöjd med)

Finns det någon på forumet som har erfarenheter/åsikter om denna box eller liknande lösningar?

Jag vill inte ha tips om Line9/USB-lösningar...är intresserad av lösningar som går rakt in i telekontakterna på nuvarande ljudkort.

I datorn använder jag mitt nya favoritprogram Overloud TH-1 (rekommenderas varmt med applåder!)

För inspelning: Cubase SX3

Externt för live/jam har jag en line6 POD v2

Tacksam för tips och synpunkter.

Jag tror den passar som handen i handsken, då det är en egen preamp, vilket gör att den har linjenivå-utgång för att pluggas direkt med telekablar in i ditt ljudkort.

...RoBERT kan säkert berätta mer om den då han äger en sådan 😄 vi får väl se om han dyker upp här snart

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror den passar som handen i handsken, då det är en egen preamp, vilket gör att den har linjenivå-utgång för att pluggas direkt med telekablar in i ditt ljudkort.

...RoBERT kan säkert berätta mer om den då han äger en sådan 😆 vi får väl se om han dyker upp här snart

Jorrrå. 😄 En sån har jag. Jag köpte hela Native-paketet. TDM-versionen är om du har hela det stora feta Pro Tools. Dvs varken LE eller M-Powered.

Jag kan tyvärr inte yttra mig så mycket om det ännu, då jag väntar på att få min iLok-nyckel som sitter fast i en order som du kan läsa om här om du orkar... 😛

Men så atte jag har iallafall köpt hela tjofräset, med DI-box, pedal, samt såklart mjukvaran. I Native-format, då jag kör Pro Tools M-Powered i den studion. I slutet på veckan hoppas jag dock kunna vara till mera hjälp angående detta ämne om du har tid att vänta.. 🙂

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj RoBERT. Det var inge vidare kul läsning det där - vilket oflyt!

Jag funderar vidare över paketet. Om du får hem grejerna så får du gärna återkomma med en recension.

Det är mycket möjligt att jag inte klarar av väntan och köper Native-versionen iaf. Det liksom kliar i fingrarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ojojoj RoBERT. Det var inge vidare kul läsning det där - vilket oflyt!

Jag funderar vidare över paketet. Om du får hem grejerna så får du gärna återkomma med en recension.

Det är mycket möjligt att jag inte klarar av väntan och köper Native-versionen iaf. Det liksom kliar i fingrarna...

Ja du är så illa tvungen att köpa Native-versionen eftersom du inte har Pro Tools TDM. 😉

Har fått hem det nu och testat lite. Det fanns en del användbara presets och bara man sätter sig in i strukturen på det programmet så innebär routingmöjligheterna att du kan göra i stort sett vad du vill. 🙂 Och jag diggar den feta pedalen, hehe.. 🙂

Upplägget är schysst och pedalerna är bra. Man kan göra både psycho grejer och helt vanliga kombinationer, så jag skulle rekommendera det till vem som helst. Dock vet jag inte hur det funkar för dödsmetallsnubbar. jag är inte riktigt inne på det själv och jag vet att speciellt den genren brukar ha ett å annat att säga om alla dessa simulatiorer. 🙂

Har du beställt nåt än? 🙂

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Dock vet jag inte hur det funkar för dödsmetallsnubbar. jag är inte riktigt inne på det själv och jag vet att speciellt den genren brukar ha ett å annat att säga om alla dessa simulatiorer. 😉

he, he, jo det finns ju gott om dem också som vägrar och spottar på allt som är mjukvara. Sen att trummorna på många plattor är triggade har de inte aaaning om. Nä men det finns säkert popsnören med som har den åsikten om amsims också för den delen. Inget som har med någon genre att göra. Men oavsett, har testat plugin versionen GTR som man kan avända gratis i ett år. Tycker inte den var allt för rolig. Lät bättre för rena ljud och lite crunch men inget vidare om man vill ha tyngre ljud. Då får man använda andra pluggar. Men oavsett vad man lirar så finns det klart bättre native pluggar såsom Amplitube än Waves. Men det är ju bara ladda ned och testa alla möjliga innan man bestämmer sig.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
deeman (oregistrerad)
njaa.... vet inte om jag håller med dig där... Hade nämligen Amplitube innan, haha. 😄
Jag vet inte heller.., jag tycker Waves GTR är bättre på många områden.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...