Jump to content
Annons

Någon som är bra på gästböcker?


JJRockford

Recommended Posts

Våran gästbok har legat nere ett tag. Var en gratisvariant som kom med ett gratis webhotell som vi använde innan vi skaffade en riktig domän, men det går visst inte att hitta längre. Så kan det gå! Hursomhelst, hittade denna sidan: http://www.hotscripts.com Där finns ju några gästböcker. Problemet är bara, skriver man in "guestbook" på sök får man upp 711 träffar eller något. Ingen aning om vad man ska ta välja?!?!

Är ingen hemsidevirtuos direkt, använder Frontpage (syns kanske? http://www.sevengates.se).

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill inte verka otacksam, men jag skulle ju vilja ha ett gästboksscript att lägga på vårat eget webhotell, så att vi slipper vara beroende av andra servrar... Lyckas dock inte få någonting att funka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ert webhotell stöd för asp? Isåfall är det ju en enkel match att skriva ihop en egen gästbok med en xml-databas exempelvis. Jag kan hjälpa.

Om det är php som gäller så kan jag däremot inte hjälpa dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Det här har ingenting med musik och eller musikproduktion att göra.

Så jag rekomenderar att ni flyttar diskussionen till något mer passande forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte verka spydig eller så, förstår hur du menar, men så farligt är det väl inte? Verkade ju onekligen som om en och annan var lite intresserad ändå. Hursomhelst, vet inte hur man flyttar trådar, men om moderatorn (Olsberg?) vill så gör det absolut inget om den här tråden hamnar under "Off topic"-delen istället. Finns ju faktiskt en sådan avdelning, men att ha en fungerande hemsida tänkte jag att det kanske kunde vara lite musik-relaterat ändå? Ber så mycket om ursäkt om jag förargat någon mer, det är verkligen inte meningen eftersom det för det allra mesta är en ovanligt vänlig ton här.

Edit: Nu har jag en gästbok som funkar. Hittade en gratis php-variant som jag förstod mig på. Är väl inte den ultimata gästboken direkt, men som sagt, helt funktionabel. Och färgerna har jag bestämt själv (http://www.sevengates.se).

Henke, är nästan helt säker på att webhotellet (loopia.se) har stöd för ASP, så om du får till något som är snyggare än det vi har nu så är jag givetvis intresserad!

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra tråd! Tycker absolut den hör hemma här, kanske under kat. Övriga program eller nåt, men iallafall....

Jag skulle oxå vilja ha en guestbook på min sida, men har ingen ANING om hur jag börjar. Har fått hjälp med kodningen av sidan och sköter nu bara lättare underhållsarbete av texterna.

Nån som har lust att tipsa? Så här ser sajten ut nu: www.hammagrella.se

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv använder jag Advanced Guestbook (PHP), har funkat bra hittills. Finns här!

Då kanske du kan lite om php? Det gick visst inte så bra med gästboken som jag trodde... Första inlägget funkar, sen syns inte texten längre. Står överallt att man ska köra något kommando som heter "chmod" (för att sätt attribut på php-filerna), men jag begriper inte var man gör det? Provade att ladda hem en php-editor, men blev inte klokare för det. Någon som vet?

Hammagrella: Får man någon av de där gratisgästböckerna att funka så är det bara att ladda upp dom på sitt webhotell, så ska dom funka. Fast man får såklart länka till gästboken från någon av sina huvudsidor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här har ingenting med musik och eller musikproduktion att göra.

Hmm. Tror nog att du är den enda som irriteras av denna tråd?

Håller med. Det här är av intresse för alla musiker med egen hemsida.

Jag har oxå kört min gästbok via alxnet ett längre tag, och det är rejält skakigt. Skiten är nere mer än hälften av tiden. Rekommenderas EJ. Kanske betal-varianten är bättre än gratis-varianten dock...

Så jag söker oxå någon PHP/ASP (Sun's ASP!) gästbok jag kan använda istället.. ser fram emot fler tips i denna tråd! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera olika sätt att göra sin sida kommunikativ på båda hållen. Det enklaste är CGI-script som man skriver i perl. Sedan finns det ASP, PHP och säkert ännu fler varianter. Alla dessa kräver att servern stödjer det hela. Nästan alla hosts stödjer CGI-scripts. Dom flesta har stöd för antingen PHP eller ASP.

Har aldrig programmerat PHP eller ASP men Perl/CGI är inga problem. Man lägger sitt script i cgi-bin-mappen, ser till att första raden i scriptet länkar rätt till perlkommandotolken (hör med nån admin hos hosten var den finns) och sedan anropar man scriptet från sin .html-fil.

Sök lite på nätet efter exempel så fattar nog vemsomhelst till sist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske du kan lite om php? Det gick visst inte så bra med gästboken som jag trodde... Första inlägget funkar, sen syns inte texten längre. Står överallt att man ska köra något kommando som heter "chmod" (för att sätt attribut på php-filerna), men jag begriper inte var man gör det?

Det är två directory som du ska ändra attribut på, tmp och public. Görs på kommandoraden på följande sätt: chmod 777 public tmp . Du måste även ha MySQL installerat för att köra Advanced Guestbook. Annars är det bara att följa redme.txt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske du kan lite om php? Det gick visst inte så bra med gästboken som jag trodde... Första inlägget funkar, sen syns inte texten längre. Står överallt att man ska köra något kommando som heter "chmod" (för att sätt attribut på php-filerna), men jag begriper inte var man gör det?

Det är två directory som du ska ändra attribut på, tmp och public. Görs på kommandoraden på följande sätt: chmod 777 public tmp . Du måste även ha MySQL installerat för att köra Advanced Guestbook. Annars är det bara att följa redme.txt...

Backa några steg nu... 😆

Får nog förklara lite hur jag har gått tillväga:

1. Gick in på http://www.hotscripts.com

2. Laddade en godtycklig, gratis gästbok.

3. Packade upp filerna i en undermapp i hemsidemappen. (Som jag döpte till "Guestbook").

4. Länkade från en av html-sidorna till själva huvud-php-filen (Den hette home.php)

5. Laddade upp rasket på webhotellet.

5. Gick in på sidan och klickade på gästbokslänken. Visst dök det upp en gästbok, men det verkar vara något lurigt med just de där filattributen. Infon ska sparas i en fil som heter data.dat

Är nämligen så att det bara dyker upp text i det allra första inlägget. Resten av inlägget blir tomma (även om man kan se i .dat-filen att texten ändå sparas där).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste förmodligen ändra filattributen i data.dat så alla har rätt att läsa. Det går med många ftp-klienter. Ge ALLA tillstånd att göra allting så borde det funka. Verkar som om du inte gett alla tillstånd att läsa data.dat.

Kan du logga in med ssh eller telnet hos din host? I så fall:

chmod 777 data.dat

så slipper du joxa med det med ftp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, sorry. Todde du höll på med Advanced Guestbook. Då tar vi det från början. 😆

  • Vilken gästbok har du laddat ner? (De fungerar lite olika).
  • Vilket operativsystem är det på den server där hemsidan ligger?
  • Kan du köra kommandon via kommandorad?

Eftersom det första inlägget syns så borde det inte vara problem med filrättigheterna (om allt data ligger i samma fil).

Link to comment
Dela på andra sajter

Uhm, http://www.alxnet.se funkar oxå fint. Liten reklamsnutt i boken men för dryga hundringen får du bort den plus släpper loss en massa fina finesser...

att ha alxnet är ju som att säga "skicka spam och porr till min gästbok, tack".

Det finns en massa privatpersoner som lägger upp gratistjänster utan störande reklam. Kolla in joakimweb.net eller .se kanske... Har inte haft några problem med gästböckerna där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...