Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

TĂ€nkte lĂ€r mig spela munspel. Men jag förstĂ„r mig inte pĂ„ munspelens stĂ€mmor. Har sett att man behöver en munspel för varje stĂ€mma. Men vad för stĂ€mma rekommenderar ni för en nybörjare som kanske tĂ€nkte lĂ€gga till munspel pĂ„ nĂ„gra gitarr lĂ„tar? Ifall gitarren Ă€r stĂ€md till E, borde man köpa en munspel som Ă€r stĂ€md till E eller? Är inte speciellt bra pĂ„ musikteori 😑

Tack !

Annons
GIGAN (oregistrerad)
Postat
Tjena

TĂ€nkte lĂ€r mig spela munspel. Men jag förstĂ„r mig inte pĂ„ munspelens stĂ€mmor. Har sett att man behöver en munspel för varje stĂ€mma. Men vad för stĂ€mma rekommenderar ni för en nybörjare som kanske tĂ€nkte lĂ€gga till munspel pĂ„ nĂ„gra gitarr lĂ„tar? Ifall gitarren Ă€r stĂ€md till E, borde man köpa en munspel som Ă€r stĂ€md till E eller? Är inte speciellt bra pĂ„ musikteori 🙂

Tack !

Hej 😄

Om du Àr nybörjare pÄ munspel, sÄ köp ett som Àr stÀmt i den tonart, som lÄten du ska spela gÄr i.

Om man spelar blues kan man iofs ha muspelet stÀmt i en annan tonart och bara spela pÄ vissa skalor, men det Àr överkurs om du Àr nybörjare.

Köp ett par stycken, beroende pÄ i vilka tonarter din röst/gitarrspel funkar bÀst. Kanske oxÄ ett capo för att kunna transponera om gitarren?

Lycka till

GIGAN

Postat
Hej 🙂

Om du Àr nybörjare pÄ munspel, sÄ köp ett som Àr stÀmt i den tonart, som lÄten du ska spela gÄr i.

Om man spelar blues kan man iofs ha muspelet stÀmt i en annan tonart och bara spela pÄ vissa skalor, men det Àr överkurs om du Àr nybörjare.

Köp ett par stycken, beroende pÄ i vilka tonarter din röst/gitarrspel funkar bÀst. Kanske oxÄ ett capo för att kunna transponera om gitarren?

Lycka till

GIGAN

Menar du att ifall jag min gitarr Àr stÀmt till E sÄ borde jag skaffa ett munspel som ocksÄ Àr stÀmt till?

Jag har hört pÄ vissa sidor att ett munspel som Àr stÀmt till A Àr bÀttre för personer som tÀnkte lira det medans dom spelar gitarr.

Postat
Tjena

TĂ€nkte lĂ€r mig spela munspel. Men jag förstĂ„r mig inte pĂ„ munspelens stĂ€mmor. Har sett att man behöver en munspel för varje stĂ€mma. Men vad för stĂ€mma rekommenderar ni för en nybörjare som kanske tĂ€nkte lĂ€gga till munspel pĂ„ nĂ„gra gitarr lĂ„tar? Ifall gitarren Ă€r stĂ€md till E, borde man köpa en munspel som Ă€r stĂ€md till E eller? Är inte speciellt bra pĂ„ musikteori 😼

Tack !

Vet inte om den hÀr munspelssajten kan vara till hjÀlp. Det finns ganska mycket gratistips.

Visit My Website

Postat
Menar du att ifall jag min gitarr Àr stÀmt till E sÄ borde jag skaffa ett munspel som ocksÄ Àr stÀmt till?

Jag har hört pÄ vissa sidor att ett munspel som Àr stÀmt till A Àr bÀttre för personer som tÀnkte lira det medans dom spelar gitarr.

Det har ingenting att göra med vilken stÀmning din gitarr har utan vilken tonart lÄten har som du spelar. Om det Àr nÄn sÀrskild lÄt du tÀnkt dig att spela tillsammans med munspelet tar du helt enkelt bara reda pÄ vilken tonart denna lÄt gÄr i. Annars kan du ju alltid transponera lÄten till rÀtt tonart med den tidigare nÀmnda capon.

Postat
Det har ingenting att göra med vilken stÀmning din gitarr har utan vilken tonart lÄten har som du spelar. Om det Àr nÄn sÀrskild lÄt du tÀnkt dig att spela tillsammans med munspelet tar du helt enkelt bara reda pÄ vilken tonart denna lÄt gÄr i. Annars kan du ju alltid transponera lÄten till rÀtt tonart med den tidigare nÀmnda capon.

vilken tonart Àr vanligast inom gitarr lÄtar? Sorry, men jag suger pÄ musikteori..

Postat

Hej,

jag antar att det Àr 10-hÄls diatoniskt munspel du avser lÀra dig spela, dÄ blir det en frÄga vilken typ av musik du vill spela som avger vilka tonarter du behöver.

Vill du spela vismusik, alltsÄ raka melodier sÄ ska du ha ett munspel stÀmt i samma tonart som visan/lÄten du spelar. Detta kan jag inte sÄ mycket om. Grundtonen ligger dÄ pÄ hÄl 1 blÄs, hÄl 4 blÄs, hÄl 7 blÄs och hÄl 10 blÄs.

Vill du spela blues och rock bör du istÀllet spela i 2:a position eller cross harp som man kallar det, dÄ anvÀnder man ett munspel som Àr stÀmt en kvint högre Àn den tonart so lÄten gÄr i. Blues och Àven rock spelas ofta i en bluestolva, dÀr en bluestolva i A gÄr sÄhÀr:

4 takter A

2 takter D

2 takter A

1 takt E

1 takt D

1 takt A

1 takt E

Till en blues tolva i A anvÀnder man ett D-spel i cross-harp, dÄ lÄter i princip alla intoner bra till bluestolvan och uttonera funkar bra till D-ackordet (blÄser du i hÄl 1-2-3 samtidigt eller 4-5-6 spelar du ett D-ackord). Detta Àr en extrem förenkling men en början i alla fall.

Vanliga tonarter i blues Munspel som passar i cross harp

A D MÄnga blueslÄtar gÄr i A och det Àr en bra gitarr-tonart.

F Bb En vÀldigt bluesig tonart men inte sÄ populÀr blnad gitarrister, ackorden blir visst lite krÄngliga dÄ.

E A

G C

D G

Vill du ha fler tips sÄ skicka ett PM sÄ kan vi mailas lite, jag hjÀlper dig gÀrna igÄng.

Mvh

Fredrik

GIGAN (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack Fredrik 😉

Jag har lÀnge undrat över skillnaden mellan grundtonart och munspelstonart i blues.

Wounderbaum!

GIGAN

Redigerat av GIGAN

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.