Jump to content
Annons

Tighta till bas och kagge?


peddap

Recommended Posts

Hej på er!

Jag sitter och försöker mixa ihop en låt där bas och kagge inte är tight nog i vissa partier.

Jag har följt instruktionen från tidningen Studio Cubase Special som redogör för hur man gör för att åstadkomma tightheten.

Mitt problem är att när jag aktiverar hitpoint edit på kaggen så flyttar den om de andra spåret så de hamnar rejält i ofas.

Några av spåren som blir i ofas är inspelade som små snuttar i låten.

Är det någon som snabbt vet hur jag kommer runt detta? Jag vill alltså kunna tighta bas och kagge utan att de andra ljudspåren flyttar sig.

Jag kör i Cubase 5.

Peter

Redigerat av peddap
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ludde46 (oregistrerad)

Vet egentligen inte vad det kallas på svenska då jag bara tagit kurser på amerikanska..men där kallar man det för pocketing...det innebär att du har ett clicktrack efter din grid och sätter då cubase i detta fall till ms..och slip mode. ?....sen får du klippa och flytta vågformerna till passande ställen..nu jobbar jag I PT, men det går kanske att översätt ill cubase

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vet egentligen inte vad det kallas på svenska då jag bara tagit kurser på amerikanska..men där kallar man det för pocketing...det innebär att du har ett clicktrack efter din grid och sätter då cubase i detta fall till ms..och slip mode. ?....sen får du klippa och flytta vågformerna till passande ställen..nu jobbar jag I PT, men det går kanske att översätt ill cubase

Tack för svaret. Tyvärr blev jag inte klokare. Är det själva tillvägagångssättet i PT du beskriver (har aldrig jobbat i PT).

I Cubase vet jag hur jag ska göra, men nu har jag försökt att göra det med små tagningar av körer mm i olika partier i låten. Tyvärr så flyttar sig dessa mindre partier och ligger osynkade med det andra.

Jag förstår egentligen inte alls hur det går till... misstänker att hitpointsen flyttar sig till beatsen (linjalen)... Kan det vara en förklaring?

Redigerat av peddap
Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

hmmm...kan du inte klippa i audiospåren och dra vågformerna till de ställena du tycker de skall vara ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Jo..men behöver ju inte vara så knepigt om man sätter upp sin grid och spelar in ett clicktrack.....en sådan redigering har jag gjort ett antal gånger....efter ett tag fixar man det på ett par-tre timmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Jo det kan man ju göra om man kan få fatt i musikerna igen......om man nu spelar in en band....?

Sitter man själv och pular så håller jag med dig....då kan man spela in igen...

men som sagt..inte säkert att det blir bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nej om det varit bandinspelning så är det väl det inte så mycket att göra åt. Om man inte är tillräckligt bra än så återstår inget annat än att öva sig till bli bättre och får nöja sig med fixa allt efterhand tills dess. Annars kan man ju alltid fråga här på forumet om det är någon som är intresserad lägga ned lite bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej om det varit bandinspelning så är det väl det inte så mycket att göra åt. Om man inte är tillräckligt bra än så återstår inget annat än att öva sig till bli bättre och får nöja sig med fixa allt efterhand tills dess. Annars kan man ju alltid fråga här på forumet om det är någon som är intresserad lägga ned lite bas.

Det är mitt eget band som spelar. Problemet är som sagt var att jag gjort detta tidigare i Cubase SX3 och där alla spår har varit "fullängdare".

För mig handlar det inte om att det ska bli perfekt utan mer om att bli nöjd...

Problemet är "litet" men jag HATAR när jag inte kan få ordning på saker... Det känns som om jag hela tiden sysslar med annat än musik... Datorhelvetet vill t.ex. inte installera senaste och enda drivrutinerna som släpptes av TC Electronics till Vista 64 för två dagar sedan. Jag har sedan dess bara letat efter lösningar. Det enda svar jag får från TC-supporten är att uppdatera windows... och det finns INTE en enda uppdatering kvar att göra där... grrrr 😉 Nä åter till ämnet...

Om det finns någon som har gjort detta i Cubase 5 så får ni gärna träda fram och beskriva era arbetssteg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det är mitt eget band som spelar. Problemet är som sagt var att jag gjort detta tidigare i Cubase SX3 och där alla spår har varit "fullängdare".

För mig handlar det inte om att det ska bli perfekt utan mer om att bli nöjd...

Nej det behöver inte var helt perfekt. Hellre lite otajt och bra energi än perfekt och stelt. Men visst om det är för mycket behöver det åtgärdas.

Datorhelvetet vill t.ex. inte installera senaste och enda drivrutinerna som släpptes av TC Electronics till Vista 64 för två dagar sedan. Jag har sedan dess bara letat efter lösningar. Det enda svar jag får från TC-supporten är att uppdatera windows... och det finns INTE en enda uppdatering kvar att göra där... grrrr 😉

Har själv installerat senaste drivisarna från tc och har själv fått lite strul med när jag ska spela lite datorspel och ljudet bara hackar av de senaste drivisarna. Annars har jag inte haft något strul med dem på xp.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv installerat senaste drivisarna från tc och har själv fått lite strul med när jag ska spela lite datorspel och ljudet bara hackar av de senaste drivisarna. Annars har jag inte haft något strul med dem på xp.

Lyckades med att fixa drivrutinerna i natt... GÄSP... Det var skräp kvar i registry från tidigare TC installationer som behövdes städas bort.

När det gäller att skruva till kaggen och basen så gjorde jag det manuellt efter örat. Lite knepigt då det är snabba tonbyten i vissa passager (därav orsaken till att jag vill det ska vara tight.) Resultatet blev bra och det låter egentligen mer levande då precisionen inte är 100%-ig. Men innan var den 60-70%-ig och nu kanske 90-95%

Men jag vill fortfarande veta vad jag gör för fel om jag följer tidningens arbetsordning (vilket säkert är rätt). Troligen något jämfört med SX3 som ska aktiveras/deaktiveras...

I'm learning by doing...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt problem är att när jag aktiverar hitpoint edit på kaggen så flyttar den om de andra spåret så de hamnar rejält i ofas.

kommer basen i ofas med bastrumman säger du?

är det fas du menar öht eller är det en mer taktmässig tidsförskjutning

hur artar sig problemet rent ljudmässigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

kommer basen i ofas med bastrumman säger du?

är det fas du menar öht eller är det en mer taktmässig tidsförskjutning

hur artar sig problemet rent ljudmässigt?

Rent ljudmässigt är det så att de filer som inte spelats in från startpunken tidsmässigt helt plötsligt ligger tidsförskjuten rejält. Vi snackar om 5-10 sekunder. Alltså körsången aktiveras under vers istället för ref.... Ja, du vet... ett inbyggt jättedelay

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...