Jump to content
Annons

Problem med ljudkort


Miss9

Recommended Posts

Har köpt en ny dator och skulle installera drivrutinerna till ljudkortet som är ett Soundtrack audio DSP24. Men datorn säger att det inte finns några drivrutiner installerade.

Så fort jag öppnar Logic eller SX så stänger programet ner sig innan det hinner starta. Samma sak händer om jag försöker spela upp en skiva i datorn. Helt oförklarligt. Har suttit med det är i 4 timmar nu och börjar tröttna Big time. Är det nån som har samma problem eller vet hur man kan lösa det!? eller vet nån om sound track har nån svensk suport för sina grejer?

är väldigt tacksam för hjälp!

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Benny Bong (oregistrerad)

Bill Gates LOGIK kanske funkar här med

,,,,Avinstallera-ominstallera...,,,,Avinstallera-ominstallera...,,,,

Avinstallera-ominstallera...,,,,Avinstallera-ominstallera...,,,,

Avinstallera-ominstallera...,,,,Avinstallera-ominstallera...,,,,

Avinstallera-ominstallera...,,,,Avinstallera-ominstallera...,,,,

Avinstallera-ominstallera...,,,,Avinstallera-ominstallera... 😉

Vad kör du XP eller ??? har nämligen varit med om oförklarliga saker där.

EDIT: Lade in radbrytningar för att inte tråden skulle bli för bred. /admin

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Med vissa kort fungerar det bäst om man installerar drivrutinerna innan man monterar in kortet - så testa att plocka ur kortet, starta datorn och installera drivers. Sedan stänger du datorn, pluggar in kortet igen och drar igång datorn.

Annars kan det också vara IRQ-konflikter, som Carl_B säger. Kolla i Enhetshanteraren, så att ljudkortet inte krockar med något annat. Om det krockar, så testa att flytta ljudkortet till en annan PCI-slot, så är det stor chans att det väljer en annan IRQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det där med drivrutiner är ju också kul....det har nämligen kommit ut nya drivrutiner till XP. Men tycker det ser väldigt konstigt ut. Hela den interna mixern ser helt anorlunda ut. och så hittar den bara två inputs när den ska hitta 8. håller på att bli galen.Men ska prova att byta PCI slot och se om det fungerar och installera om drivrutinerna en gång till med kortet borttaget. har nämligen en inspelning på lördag så jag börjar bli smått stressad men det blir väll till att jobba natt idag igen 😉

Så underbart bra forum det här med massa hjälpsamma människor!

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag provat att byta PCI plats av installerat om installerat rivit av mig allt hår på huvudet svurit blivit förbandat och ominstallerat igen men inget hjälper! :rolleyes:

kan det va fel på hårdvaran alltså det externa ljudkortet? eller sladde där emellan? Finns det ingen som har samma ljudkort och XP som kan hjälpa mig?

Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att sätta ljudkortet i andra eller tredje PCI-kortplatsen från AGP-platsen räknat (där grafik-kortet sitter). Ofta delar AGP och första eller andra PCI platsen IRQ.

Om du har VIA-chipset i din dator, kolla att du installerat VIA 4in1 drivisarna.

Slutligen så kan det vara problem med 8.x drivisar till DSP24. De som funkar bäst är 7.2/7.3 .

Prova att avinstallera dom drivrutiner du har. Rensa sedan systemet från gamla filer med det här programmet: undsp24.exe.

Senaste 7.3 drivisar: 7.3

Senaste 7.2 drivisar: 7.2

För mer detaljerade instruktioner kolla här Installation under Windows XP

Redigerat av wollibolli
Link to comment
Dela på andra sajter

va inte förvirrad jag förklarar...

först har man ju ett PCI kort i datorn å från den har man en sladd till en extern liten låda det är ju ingen direkt ljut kort men en typ break out box.

hoppas att det vart lite klarare e kass på att förklara saker 😠

I morron ska jag prova att installera 7.x drivrutinerna....måste få sova inatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat med dom andra drivrutinerna och rensat med det där programet men fortfarande samma problem... 😕 fast nu får jag ljud ut från ljudkortet i hörlurs uttaget men fortfarande bara 2ch i SX och ingen signal in...får inte heller nån signal i den interna mixern när jag tex spelar upp en låt i winamp.

snart börjar jag gråta

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...