Jump to content
Annons

Brus och pip i monitorer

Recommended Posts

kräl (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag har ett problem som jag gissar beror på ett jordfel, men jag är inte säker.

Två nya adam a5:or och en sub7 delar på ett eluttag, laptop och ljudkort på ett annat. Då laptopen är inkopplad, hörs ett pipande och surrade brus i a5orna, och ett oregelbundet dunkande i suben.

Jag har använt balanserade kablar mellan alla komponenter, och uttagen är jordade. Problemet framträder som sagt då laptopen får ström genom uttaget, inte annars.

Någon som har ett förslag på vad som skulle kunna orsaka problemet och hur det skulle kunna avhjälpas?

Tack på förhand

Carl-Johan

Annons
Postat

Kör på batteridrift. Jag har sett många som har haft precis detta problem utan att kunna lösa det - och vissa har löst det genom att göra en fuskkopplad ojordad förlängningskabel till datorn. Inte att rekommendera eftersom det är förbjudet enligt elsäkerhetsbestämmelserna att göra så, men ändå - nöden har ingen lag, sägs det ju... 🙁

Kanske skulle en fulltransformator hjälpa?

Postat

Hej,

Det är möjligt att jag är helt fel ute men Sub7an är inte magnetiskt avskärmad. Kan det vara den som stör datorn?

(Jag har särskilt intresse för jag har beställt en sub7 till mina a5...)

Postat

Vad använder du för ljudkort?

kräl (oregistrerad)
Postat
Vad använder du för ljudkort?

Jag har ett Edirol Fa-66

kräl (oregistrerad)
Postat
Hej,

Det är möjligt att jag är helt fel ute men Sub7an är inte magnetiskt avskärmad. Kan det vara den som stör datorn?

(Jag har särskilt intresse för jag har beställt en sub7 till mina a5...)

Det stämmer, men det stör inte datorn vid batteridrift. Möjligtvis har den inverkan på jorden?

kräl (oregistrerad)
Postat
Kör på batteridrift. Jag har sett många som har haft precis detta problem utan att kunna lösa det - och vissa har löst det genom att göra en fuskkopplad ojordad förlängningskabel till datorn. Inte att rekommendera eftersom det är förbjudet enligt elsäkerhetsbestämmelserna att göra så, men ändå - nöden har ingen lag, sägs det ju... 🙁

Tack för tipset. Jag gör det just nu, men det känns inte som en hållbar lösning att köra batteridrift. Vad är en fulltransformator?

Postat

Som Claes var inne på.. Testa och kör på batteri. Det är säkerligen den switchade nätadaptern till din laptop som stör..

kräl (oregistrerad)
Postat
Kör på batteridrift. Jag har sett många som har haft precis detta problem utan att kunna lösa det - och vissa har löst det genom att göra en fuskkopplad ojordad förlängningskabel till datorn. Inte att rekommendera eftersom det är förbjudet enligt elsäkerhetsbestämmelserna att göra så, men ändå - nöden har ingen lag, sägs det ju... 😏

Vilken typ av fulltransformator ska det vara egentligen? Var på Kjell o Co idag och de trodde först att det var en transformator mellan dator och stereo jag borde ha, men det är ju nätadaptern jag har problem med, så då rekommenderade de ferritclip, men det fungerade inte tyvärr. Finns det någon typ av transformator som man kan ha till nätadaptern?

Postat

Jag har faktiskt exakt samma problem. Jag har fått tipset att byta ut min nätadapter, men jag vet inte om det verkligen kan hjälpa. Ska prova och återkommer ifall det fungerar eller inte. Är det någon som har fler tips är jag oerhört tacksam!

mvh,

/T

Postat

Har undersökt det här problemet lite vidare nu och hittade via en gammal tråd på detta forum en annan tråd på ett annat forum: http://ask.metafilter.com/20028/Laptop-Audio-Hum

Enligt en kommentar så kan jordfel ge upphov till brummande ljud i det lägre frekvensområdet, runt 100Hz, som på något sätt är kopplat till påverkan av växelström. Däremot, som jag förstår det från kommentaren, så uppkommer oljud vid högre frekvenser på grund av att laptopadaptorn generellt är dålig på att omvandla växelström till likström som ju laptopen går på. Detta ger en oren likströmstillförsel som läcker ut till de analoga portarna och ger ett surr/brus/pip/oljud. När laptopen går på batteridrift så används en mycket mer ren likström och problemet med oljud uppstår inte. Det är därför en isolationstranformator behövs, som t.ex. Claes påpekat här tidigare, som helt stryper all "oren" likström (och all ren för den delen) så att den inte påverkar ljudet. Jag antar att det är något i stil med en sådan här: www.kjell.com art.nr: 24137 eller 39607, man behöver.

För min del hade det varit bäst att hitta en transformator som har 6.3 mm in och utgångar istället för RCA som de på kjell & Co har, eftersom det hade passat bättre med mitt ljudkort. Någon som har tips om fler typer av transformatorer och var man kan hitta dessa?

Postat

Eftersom det brukar hjälpa att avjorda nätdelen, så är det snarare en isolationstrafo eller 1:1-trafo som behövs på primärsidan - inte på sekundärsidan.

Exempelvis en sådan här: http://www.tramoetv.se/Transformatorer/UTKO.htm

Jag har dock inte testat själv eftersom jag inte har någon bärbar, men enligt allt jag har hört och läst, så är det alltså inte på ljudsidan man ska leta efter åtgärder, utan på nätspänningssidan...

Postat

Jo, det verkar vettigt att man ska lösa problemet på primärsidan, att lösa problemet på sekundärsidan kanske tar bort oljudet men försämrar förmodligen ljukvaliteten också, men det borde finnas nåt sätt att göra dc-signalen ännu "renare" från adaptern in till laptopen? Alternativt kan man väl ha en ojordad förlängningskabel?, fast det kanske är dumt med hänsyn till säkerhet.

Postat

OK...då var problemet löst...en ojordad förlängningskabel fixade biffen, men ska nog ta och fixa en jordisolator så det blir lite mer elsäkert...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.