Jump to content
Annons

Ljudkort?


Beppen

Recommended Posts

Mitt Lexicon Omega ljudkort vill inte riktigt funka med datorn 😆 testat att spela in gitarr, midi och mick. Men funkar inge vidare Gitarr ljudet brusar och med micken spelas det in med väldigt lågt volym. Och ibland funkar det inte alls. ( mick: studio B1, Midi: AkAI MPK 49)

Har flera musik pogram som fl studio, mixcraft, magix music maker, live6, audacity(bara mick inspelning). Men inget pogram vill liksom jobba ihopp med både mick och midi ;(. Jag har tänkt att köpa nytt musik pogram Cakewalks home sudio 7 XL.

Men tillbaka till ljudkortet, om ingen vet hur jag ska fixa detta?

Det går bra att spela in ett instrument i taget,

Ska kunna spela in vocod, midi, och el gitarr.

Ett bra ljudkort till det i en bra buget. Inte för dyrt och inte för billigt 😆

MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Beppen,

Det är inte säkert att ditt ljudkort är sönder.

med micken spelas det in med väldigt lågt volym

Kolla i din mjukvaruförstärkare att nivån är rätt inställd & att fantommatningen är på för micken.

Gitarr ljudet brusar

Kör du gitarren i line-in i kortet?

Men inget pogram vill liksom jobba ihopp med både mick och mid

Vad är det som är problem med midin?

Och ibland funkar det inte alls.

Vad är det som inte funkar?

/Laxlaxlax, the holy knight of dont_buy_new_gear.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Beppen,

Det är inte säkert att ditt ljudkort är sönder.

Kolla i din mjukvaruförstärkare att nivån är rätt inställd & att fantommatningen är på för micken.

Kör du gitarren i line-in i kortet?

Vad är det som är problem med midin?

Vad är det som inte funkar?

/Laxlaxlax, the holy knight of dont_buy_new_gear.

Okej, nu är det så att jag är lite ny inom detta så mjukvaruförstärkare ja har noll koll, men fatomen är igång.

OKej för gitarren finns det ett utang fram på där det står instrument där den koplas in.

Midin har massa med funktioner men det funkar bara med tangenterna och hjulen ;S

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu är det så att jag är lite ny inom detta så mjukvaruförstärkare ja har noll koll, men fatomen är igång.

OKej för gitarren finns det ett utang fram på där det står instrument där den koplas in.

Midin har massa med funktioner men det funkar bara med tangenterna och hjulen ;S

Okej, jag förstår dig. Att köpa ett nytt ljudkort kommer verkligen inte att lösa dina problem.

Vet du, du behöver läsa på lite i både manualen för ditt ljudkort och om inspelning i allmänhet. Mitt tips är att du börjar med att förstå dig på hur mjukvarumixern fungerar och sedan fortsätter, en sak i taget.

Midibrädans övriga funktioner är något som du måste aktivera i ditt värdprogram. De brukar inte vara mappade sådär utan vidare. Jag kan tyvärr inte det programmet du använder, men det finns antagligen hjälp för det i det material du fått av tillverkarna eller någonstans på webben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova Cubase LE vet jag 😉

Som laxlaxlax sa, dem övriga rattarna på midiklaviaturen är inte standard programerade, dem fyller olika funktioner i olika pluggar 😄

Om du line'ar ett instrument så måste "line knappen" vara intryckt, alltså ska det inte vara i micläge. Vet inte hur ljudkortet du har är, har ingen erfarenhet av lexicon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova Cubase LE vet jag 😆

Som laxlaxlax sa, dem övriga rattarna på midiklaviaturen är inte standard programerade, dem fyller olika funktioner i olika pluggar 😛

Om du line'ar ett instrument så måste "line knappen" vara intryckt, alltså ska det inte vara i micläge. Vet inte hur ljudkortet du har är, har ingen erfarenhet av lexicon.

en bas & elgitarr är inte "line". Eftersom det är en bild på en gitarr på lexikon omega så är det med största sannolikhet en DI-ingång med hög impedans för bas & elgitarr, där ska de dock funka utmärkt att stoppa in elgitarr & bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

en bas & elgitarr är inte "line". Eftersom det är en bild på en gitarr på lexikon omega så är det med största sannolikhet en DI-ingång med hög impedans för bas & elgitarr, där ska de dock funka utmärkt att stoppa in elgitarr & bas.

Men det står ju på framsidan att instrument jacket är "länkat" eller vad man ska säga till line 3 :S

Jag ska inte säga för mycket eftersom jag som sagt inte kan ljudkortet, så är inte säker på något ☺️ Intressant att lära sig nya saker dock ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det står ju på framsidan att instrument jacket är "länkat" eller vad man ska säga till line 3 :S

Jag ska inte säga för mycket eftersom jag som sagt inte kan ljudkortet, så är inte säker på något ☺️ Intressant att lära sig nya saker dock ^^

Kollade på Lexicons hemsida. Instrumentingången har 1Mohm ingångsimpedans - och det räcker till för att gitarren ska låta bra. Hade det varit lägre ingångsimpedans, så hade du däremot behövt skaffa en DI-box för att få det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på Lexicons hemsida. Instrumentingången har 1Mohm ingångsimpedans - och det räcker till för att gitarren ska låta bra. Hade det varit lägre ingångsimpedans, så hade du däremot behövt skaffa en DI-box för att få det bra.

Vad är då problemet eftersom gitarren inte låter bra? ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är då problemet eftersom gitarren inte låter bra? ^^

Micpreampen har 50dB gain. Inte jättemycket numera, men inte heller för lite, utan det borde vara ok.

Har du tryckt in någon knapp för Pad? Det finns nämligen 20dB Pad enligt manualen - och 20dB är en rejäl sänkning...

Är det verkligen brusigt när du spelar in gitarr? Är det inte så att det brummar i stället? Det är nämligen vanligt att man får brum från gitarren, eftersom den är "bra" på att ta upp störningar. Om du kör mad en gammal CRT-skärm, så stäng av skärmen medan du spelar in. Har du lågenergilampor, dimmer eller trådlös telefon - eller mobiltelefon, så är det saker som kan störa och ge upphov till brum.

Om du har gitarrsladden liggande nära någon störningskälla, som nätdel eller vissa av störkällorna jag nämnde inna, så är det också stor risk att få in störningar i kabeln, eftersom den är obalanserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micpreampen har 50dB gain. Inte jättemycket numera, men inte heller för lite, utan det borde vara ok.

Har du tryckt in någon knapp för Pad? Det finns nämligen 20dB Pad enligt manualen - och 20dB är en rejäl sänkning...

Är det verkligen brusigt när du spelar in gitarr? Är det inte så att det brummar i stället? Det är nämligen vanligt att man får brum från gitarren, eftersom den är "bra" på att ta upp störningar. Om du kör mad en gammal CRT-skärm, så stäng av skärmen medan du spelar in. Har du lågenergilampor, dimmer eller trådlös telefon - eller mobiltelefon, så är det saker som kan störa och ge upphov till brum.

Om du har gitarrsladden liggande nära någon störningskälla, som nätdel eller vissa av störkällorna jag nämnde inna, så är det också stor risk att få in störningar i kabeln, eftersom den är obalanserad.

Jag tycker det låter som 20db padden.

Även om det är någon lampa eller så som skapar lite brum i kabeln så borde det inte skapa en sån stor störing så det inte går att spela in, visst det kan vara jobbigt men ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin svar och diskussioner, har haft klaffen på micken inne på -10db eftersom den annars tar upp mycket av datorns brumande,kollae på ljudkortets baksida och hittade 20db padden men ska den vara intryckt eller inte för nu är den inte intryckt. Men det har jag faktiskt inte tänkt på tack! Och har lagt alla manualer på rad brevid sängen så nu ska jag läsa mig smart till söms 😄 Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin svar och diskussioner, har haft klaffen på micken inne på -10db eftersom den annars tar upp mycket av datorns brumande,kollae på ljudkortets baksida och hittade 20db padden men ska den vara intryckt eller inte för nu är den inte intryckt. Men det har jag faktiskt inte tänkt på tack! Och har lagt alla manualer på rad brevid sängen så nu ska jag läsa mig smart till söms 😄 Mvh

Pad brukar aktiveras när man trycker in knappen, så det borde vara rätt som det är - men det gör ingen skillnad med paden på micen med tanke på fläktljudet. Det enda som händer är att du drar ner utsignalen från micen - och tvingas höja mer på gain i preampen.

Du får precis samma effekt om du kör utan pad och har motsvarande mindre gain uppskruvad. Paden är bara till för att dämpa utsignalen från micen om du har en väldigt stark ljudkälla. Den kan inte hjälpa dig att bli av med brus, på det sätt som du verkar ha räknat med. 🙁

Om du har kraftigt fläktljud från datorn, så är det lämpligast att försöka skärma av det på något sätt, alternativt ha micen i ett annat rum, så att du inte får in fläktljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...