Jump to content
Annons

Optimera ljudkvalité

Tantalos

Recommended Posts

Hur skall man egentligen göra för att optimera ljudkvalitén på uppladdade filer på youtube? Numera är ju youtube default stereo, men det är fortfarande mycket nanat knas. Även om det jag laddar upp är 320-mp3 så låter resultatet på youtube som kanske 64 + en massa digitalist. Jag har provat lite olika videoformat och upplösningar men får inte riktigt till det.

Är det bättre att själv konvertera ljudet till typ 128 eller nåt innan man laddar upp det för att undvika att youtube skall behöva konvertera så mycket? Jag har som sagt redan provat med 320 och det lät 64, kanske rent av 32..

Är det någon som har kunskap om hur youtube-konverteringarna går till så att man kan räkna ut hur man skall göra för att optimera? Allt låter ju faktiskt inte såhär dåligt så något fel måste ju jag göra.

Det kan även vara nämnvärt att jag egentligen skiter i bilden. Bilden var inte perfekt rån början men det känns grymt att höra mixar man jobbat med i hundratals timmar bli till stoft på youtube. Jag misstänker dessutom att det här är ett problem ganska många har.

EDIT; Vet någon om youtube distar vid -0,2? Det är det jag brukar limitera till och det låter verkligen skamligt distigt på youtube...

EDIT2; Har provat "high quality mode" vilket fick det att låta 128 i stället för 64, men det distar fortfarande gärnet.. Är -0,2 för högt eller vad kan felet vara?

Redigerat av Tantalos
Dela på andra sajter

Annons
Är det bättre att själv konvertera ljudet till typ 128 eller nåt innan man laddar upp det för att undvika att youtube skall behöva konvertera så mycket? Jag har som sagt redan provat med 320 och det lät 64, kanske rent av 32..

Ja det är mkt bättre att tex "fixa" ljudet vid tex mp3 192kb. Har hört många braiga låtar bli förstörda. Så är det iaf på myspace.

Dela på andra sajter

Ja det är mkt bättre att tex "fixa" ljudet vid tex mp3 192kb. Har hört många braiga låtar bli förstörda. Så är det iaf på myspace.

Du föreslår alltså att själv konvertera mer för att låta youtube konvertera mindre, om jag uppfattat dig rätt?

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Eller så laddar du upp material i HD kvalitet, då får du ljudet i lika bra kvalle!

[/url]

Det är klart att jag vill det.. Fast hur gör man det då? 😛

EDIT; Bra låt för övrigt..

Jag vill också ha den ljudkvalitén på youtube..

Redigerat av Tantalos
Dela på andra sajter

Det är klart att jag vill det.. Fast hur gör man det då? 😛

Nu va det ju inte jag som stod för uppladdningen men jag skulle gissa på att man måste ladda upp en video i minst 720p som är det lägsta HD-formatet.

Borde finnas svar på google 😛

Dela på andra sajter

Nu va det ju inte jag som stod för uppladdningen men jag skulle gissa på att man måste ladda upp en video i minst 720p som är det lägsta HD-formatet.

Borde finnas svar på google 😛

Jag har laddat upp i 720 x 405 och det låter ändå skit. Vet du hur hårt eran låt var limiterad då? Jag får en känsla av att jag måste sänka mina ljudvolymer..

Dela på andra sajter

Du föreslår alltså att själv konvertera mer för att låta youtube konvertera mindre, om jag uppfattat dig rätt?

Njaee på sätt å vis....tror snarare att du ska se till att din "egen" version låter så bra som möjligt fast med en låg bitrate redan vid mix....så menar jag. Har hört asgrymma grejer som "försvinner" när de konverteras. Så kolla i din egen dator innan du skickar till youtube.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Njaee på sätt å vis....tror snarare att du ska se till att din "egen" version låter så bra som möjligt fast med en låg bitrate redan vid mix....så menar jag. Har hört asgrymma grejer som "försvinner" när de konverteras. Så kolla i din egen dator innan du skickar till youtube.

Jo, men i min egen dator låter det ju givetvis redan bra. Det är ju just när det laddas upp och konverteras det blir knas..

EDIT; Men det är ju värt ett försök att försöka trollla ihop en egen i alla fall 160 eller nåtsom låter bra och ladda upp det. Det är ju i alla fall mindre a att konvertera för youtube än från 320..

EDIT2; Fast det är irriterande att det tar 4 timmar varenda gång man ska ladda upp nåt. :S

Redigerat av Tantalos
Dela på andra sajter

Efter youtube koden i adressen...den som är typ FGHB39sJHE

Efter den så skriver du &FMT=18

alltså...om vi tar fejk koden i mitt exempel skulle det bli

http://www.youtube.com/watch?FGHB39sJHE&fmt=18 (obs ingen riktig sida)

Hur blir det då? Mina videos låter bättre då och i stereo.

Som sagt, det låter 128 (vilket kan sägas vara okej) men fortfarande dist.. Jag håller just nu på att prova att sänka volymen något, men resultatet lär inte vara färdigt på sådär 4h eller nåt..

Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)

OT!

Lawrell

Hur gick giget på Clarion?

GIGAN

Redigerat av GIGAN
Dela på andra sajter

OT!

Lawrell

Hur gick giget på Clarion?

GIGAN

Det gick skitbra, sen hade vi även ett gig på Rival med fullt band som vi trackade på separata kanaler.

Ska börja mixa det nästa vecka så kommer det nog upp lite smakprov från det här sen 😄

Dela på andra sajter

Genom att sänka ljudet radikalt har jag blivit av med det mesta av disten (jag har räknat ut att youtube distar vid typ -0,6db).

Därimot har jag jätteproblem med bildkvalitén. Det hackar och hackar. Det gör ingen skillnad om man tittar i HD eller inte.

Det känns lite som att jag bara borde acceptera att youtube inte gillar mig.. :/

Dela på andra sajter

GIGAN (oregistrerad)
Det gick skitbra, sen hade vi även ett gig på Rival med fullt band som vi trackade på separata kanaler.

Ska börja mixa det nästa vecka så kommer det nog upp lite smakprov från det här sen 🙂

🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.