Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, jag har en liten fundering 🙂!

Funkar det att koppla en elgitarr direkt till ljudkortets line-in utan något mellansteg och köra nån slags mjukvaruförstärkare? Kan ljudkortet ta skada?

Om det inte går bra, hur ska man lämpligen koppla?

mvh emil

Annons
Postat
Hejsan, jag har en liten fundering 🙂!

Funkar det att koppla en elgitarr direkt till ljudkortets line-in utan något mellansteg och köra nån slags mjukvaruförstärkare? Kan ljudkortet ta skada?

Om det inte går bra, hur ska man lämpligen koppla?

mvh emil

Inget som kan ta skada där, men du kommer inte få så bra ljud p.ga impedansskillnader. En DI-box mellan ljudkort och gitarr är att rekommendera, alternativ skaffa ett ljudkort anpassat för musik som har DI-ingång. Här är annars en vettig DI-box som du kan använda mellan gitarren och ditt nuvarande ljudkort:

http://www.thomann.de/se/waves_prs.htm

Denna har nämligen line-nivå-utgång för att kunna kopplas direkt till ljudkortet utan behov av preamps.

/L

Postat (redigerat)

Det ska gå utan problem. Dock beror det lite på hur förstärkningen av signalen blir.

På alla macs går det i alla fall, borde ju gå.

Koppla en vanlig gitarrsladd till mikrofoningången. Klart.

Edit, Limpan ha före.

Redigerat av Gäst
DieHard (oregistrerad)
Postat

🙂

Postat
Vill du ha bra ljud så är det antingen en DI eller ett hyfsat bra preamp/ljudkort som gäller.

Jag har kopplat in i datorns ljudkort tidigare, och fått helt okey ljud. Om man bara vill testa kan man göra det, kostar ju bara ca 30kr om du har gitarrsladd.

Postat (redigerat)
🙂

Gick perfekt för mig när jag började för några år sedan.

Redigerat av Gäst
Postat

Härligt, tack för alla bra och snabba svar 😄

Jag hade, nu till en början iaf, bara tänkt testa för skojs skull, är ingen hejare på gitarr direkt. Så jag får se om jag investerar i nån hårdvara.

Kanske är värt det 🙂

Ska iaf försöka koppla ihop med bara en gitarrsladd, och riffa loss.

puss

Postat

En DI-box behövs för att ljudet inte ska bli tunt och trist på grund av för låg ingångsimpedans. Ingången ska ha 1Mohm eller högre inimpedans för att gitarren ska komma till sin rätt ordentligt.

Bo Hansén gjorde en lysande utredning om DI-boxar i denna tråden: https://www.studio.se/index.php?showtopic...amp;#entry88450

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.