Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, jag har en liten fundering 🙂!

Funkar det att koppla en elgitarr direkt till ljudkortets line-in utan nÄgot mellansteg och köra nÄn slags mjukvaruförstÀrkare? Kan ljudkortet ta skada?

Om det inte gÄr bra, hur ska man lÀmpligen koppla?

mvh emil

Annons
Postat
  kabinn sa:
Hejsan, jag har en liten fundering 🙂!

Funkar det att koppla en elgitarr direkt till ljudkortets line-in utan nÄgot mellansteg och köra nÄn slags mjukvaruförstÀrkare? Kan ljudkortet ta skada?

Om det inte gÄr bra, hur ska man lÀmpligen koppla?

mvh emil

Inget som kan ta skada dÀr, men du kommer inte fÄ sÄ bra ljud p.ga impedansskillnader. En DI-box mellan ljudkort och gitarr Àr att rekommendera, alternativ skaffa ett ljudkort anpassat för musik som har DI-ingÄng. HÀr Àr annars en vettig DI-box som du kan anvÀnda mellan gitarren och ditt nuvarande ljudkort:

http://www.thomann.de/se/waves_prs.htm

Denna har nÀmligen line-nivÄ-utgÄng för att kunna kopplas direkt till ljudkortet utan behov av preamps.

/L

Postat (redigerat)

Det ska gÄ utan problem. Dock beror det lite pÄ hur förstÀrkningen av signalen blir.

PÄ alla macs gÄr det i alla fall, borde ju gÄ.

Koppla en vanlig gitarrsladd till mikrofoningÄngen. Klart.

Edit, Limpan ha före.

Redigerat av GĂ€st
DieHard (oregistrerad)
Postat
  onajj sa:

🙂

Postat
  DieHard sa:
Vill du ha bra ljud sÄ Àr det antingen en DI eller ett hyfsat bra preamp/ljudkort som gÀller.

Jag har kopplat in i datorns ljudkort tidigare, och fÄtt helt okey ljud. Om man bara vill testa kan man göra det, kostar ju bara ca 30kr om du har gitarrsladd.

Postat (redigerat)
  Citat
  DieHard sa:
🙂

Gick perfekt för mig nÀr jag började för nÄgra Är sedan.

Redigerat av GĂ€st
Postat

HĂ€rligt, tack för alla bra och snabba svar 😄

Jag hade, nu till en början iaf, bara tÀnkt testa för skojs skull, Àr ingen hejare pÄ gitarr direkt. SÄ jag fÄr se om jag investerar i nÄn hÄrdvara.

Kanske Ă€r vĂ€rt det 🙂

Ska iaf försöka koppla ihop med bara en gitarrsladd, och riffa loss.

puss

Postat

En DI-box behövs för att ljudet inte ska bli tunt och trist pÄ grund av för lÄg ingÄngsimpedans. IngÄngen ska ha 1Mohm eller högre inimpedans för att gitarren ska komma till sin rÀtt ordentligt.

Bo Hansén gjorde en lysande utredning om DI-boxar i denna trÄden: https://www.studio.se/index.php?showtopic...amp;#entry88450

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.