Jump to content
Annons

Hur mixar ni mindre bas mer diskant osv


Bbenderman

Recommended Posts

Jag kör pluggings så lägger en Eq och skruvar på den

Men känns som det inte är rätt på ett vanligt mixerbord så har man ju rattar för det där nu ser jag inga sådana.

I eq kan man typ välja manlig röst så skruvar det till ett hyfsat grund ljud känns enkelt men hur jobbar ni.??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kör pluggings så lägger en Eq och skruvar på den

Men känns som det inte är rätt på ett vanligt mixerbord så har man ju rattar för det där nu ser jag inga sådana.

I eq kan man typ välja manlig röst så skruvar det till ett hyfsat grund ljud känns enkelt men hur jobbar ni.??

Använder i princip aldrig presets, utan allt måste skruvas till hur man vill ha det och hur grundmatrialet låter. Finns inga genvägar till det perfekta ljudet 😛

Förstår inte riktigt med vad du menar med rattar.. i ett vanligt mixerbord är det oftast rattar på EQ-delen ja, plug-ins i datorn kan ju se lite olika ut, men även om reglagen är reglar istället för rattar, osv så är det ju ändå samma princip för hur en EQ fungerar.. Höjer/sänker olika frekvensområden...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ärligt talat är jag inte riktigt säker på vad du menar? "Men känns som det inte är rätt på ett vanligt mixerbord"???Varför är inte det rätt?Du ser inga rattar? 😛 Nej inte jag heller ser några snygga rattar här hemma hos mig. Får går på krogen ikväll och kanske se några snygga rattar. 😆 Alltså det går inte heller sitta och säga så här och så här gör jag, punkt slut. Visserligen har alla sina arbetssätt men hur man EQ:ar beror helt på materialet och allt övrigt i mixen och vad det är man vill uppnå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du.. Sneglar på mitt analoga mixbord här.. Hmm.. Kan räkna till 16 EQ på på bordet sen har jag ett antal till på mastersidan.. Hmm. svepbar mid svebar low.. 4 rattar per eq.. Och detta är ett högst ordinärt mixbord ändå 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Längst upp är det något man kan skruva på Band1 Loshelf vet inte riktigt vad det där är till för.

Är det där ni skruvar om ni vill tillex ha mera bas eller diskant det är frågan

28156696.jpg

Försökte hitta något tips på nätet om hur en EQ-fungerar och olika funktioner men hitta inget vettigt så jag får försöka förklara själv :-)

Shelf betyder ju hylla, och finns det Lo Shelf så betyder det att du kan sänka/höjja frekvenserna under ett viss bestämt frekvensvärde.

Exempel 150hz: ökar du gainen på Lo Shelf då så ökas alla basfrekvenser under 150hz.

Är det istället Hi Shelf, så ökar/sänker du frekvenserna över et viss bestämt frekvensvärde.

Exempel 10khz: drar du då upp gainen på Hi Shelf så ökar du alla frekvenser över 10khz.

Finns olika sorters funktioner i en EQ, shelf är ett av dem. Vanligt är oxå att det finns någon typ av filter i en EQ, såsom HiPass och LowPass. Dessa skär bort alla frekvenser under (HiPASS= Höga frekvenser får passera) eller över (LoPASS=Låga frekvenser får passera) ett givet frekvensvärde. Finns även BandPass som är en kombination, dvs den skär från två ställen och behåller det som är i mitten.. .typ.. =)

I ett vanligt enkelt analogt mixerbord finns det oftast minst 3 EQ-rattar att vrida på.. Brukar vara Lo-Shelf på runt 100hz, (basen) en HiShelf på runt 12khz (diskanten) och en peak-EQ med mittfrekvensen runt 2,5khz (mellanregister). I detta fallet så har man ju inte så många val när det gäller att vrida upp basen eller diskanten, så där är det ju givet med dessa Hi/Lo-shelf EQ's. Så ska du ha mer bas är det enkla svaret att dra upp Lo-Shelf.

I ditt DAW finns det ofta fler än 3 "rattar" så där kan man vara lite mer precis. Finns oftast flera "peak-EQ" för att kunna dra bort/lägga till vissa specifika frekvensområden.

En Peak-funktion fungerar så att man kan höja/minska ett visst frekvensområde runt en specifik frekvens. Man bestämmer en specifik frekvens och ett "Q-värde" som bestämmer hur mycket mer än bara själva frekvensen som ska påverkes,, eller alltså, i praktiken så kan man inte endast ta en enda frekvens att öka eller minska, utan om man tänker sig hela frekvensregistret som ett långt streck, så blir det en "bula" där du har dragit upp gainen med en Peak-eq.

Q-värdet bestämmer hur bred bulan ska vara, gainen bestämmer hur hög/låg den ska vara, frekvensen bestämmer vart i frekvensområdet bulan ska vara.

Ja, dessa delar som jag tagit upp kan alltså finnas i en EQ och det är ju bra att veta vad funktionerna gör =)

En EQ kan alltså ha ett par eller alla av dessa funktioner:

Lo Shelf

Hi Shelf

Lo Pass (även kallat Hi Cut)

Hi Pass (även kallat Lo Cut)

BandPass

Peak/Notch

(notch är typ samma sak som en negativ peak med smalt q-värde)

EDIT: Kan lägga till att en del EQ är svepbara (du kan svepa mellan frekvenserna för att bestämma exakt vart du vill vara å påverka), en del är fasta (som på ett enkelt analogt mixerbord)

/Linus aka Limpan

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Längst upp är det något man kan skruva på Band1 Loshelf vet inte riktigt vad det där är till för.

Är det där ni skruvar om ni vill tillex ha mera bas eller diskant det är frågan

28156696.jpg

När jag ser din bild så inser jag plötsligt och förstår frågan. Var lite rörigt innan.

Gör så här:

Klicka på symbolen bredvid "band 1", som blir grön och den integrerade EQ-n aktiveras.

Dubbelklicka i "plot-arean" i console view, alltså fältet ovanför knappen du just aktiverade. DÅ får du upp GUI-et till kanalens EQ. Det är på den du vill skruva, och den kommer du att förstå bara genom att titta på den:), samtidigt som du läser Limpans svar ett par gånger.

Se oxå bild nedan.

Kör hårt!

/Bengan

post-2329-1245509892_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...