Jump to content
Annons

Vad ska jag köpa? (preamp/ljudkort)


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Har just nu ett M-audio Delta 1010LT som jag inte alls är nöjd med när det kommer till inspelning. Ljudet är kasst och duger inte i mix.

Jag kör med Sennheiser MD421 och har provat spela in olika instrument i olika rum, det låter alltid illa. Kan lägga upp ljudklipp senare.

Jag undrar hur mycket pengar jag bör lägga ut för att få en förbättring... om det räcker med att köpa en hyfsad preamp för 4k, eller om det är bättre att köpa bättre ljudkort på en gång (bättre AD/DA converter) - typ RME Fireface 400 för 9k, som har inbyggda preamps som duger.

Jag är som ett stort frågetecken nu och vet inte vad jag ska satsa på. Vill ju inte köpa en bra preamp om nuvarande AD/DA-konverteringen är en flaskhals.

Tips och råd?

Jag kan tänka mig lägga uppåt 10 k om det behövs, men helst kring 5k om det räcker för att få en ordentlig förbättring i ljud.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har just nu ett M-audio Delta 1010LT som jag inte alls är nöjd med när det kommer till inspelning. Ljudet är kasst och duger inte i mix.

Jag kör med Sennheiser MD421 och har provat spela in olika instrument i olika rum, det låter alltid illa. Kan lägga upp ljudklipp senare.

Jag undrar hur mycket pengar jag bör lägga ut för att få en förbättring... om det räcker med att köpa en hyfsad preamp för 4k, eller om det är bättre att köpa bättre ljudkort på en gång (bättre AD/DA converter) - typ RME Fireface 400 för 9k, som har inbyggda preamps som duger.

Jag är som ett stort frågetecken nu och vet inte vad jag ska satsa på. Vill ju inte köpa en bra preamp om nuvarande AD/DA-konverteringen är en flaskhals.

Tips och råd?

Jag kan tänka mig lägga uppåt 10 k om det behövs, men helst kring 5k om det räcker för att få en ordentlig förbättring i ljud.

Tack på förhand!

Kör du mac eller pc?

Hur många in/out behöver du?

Vad använder du för inspelningsprogram?

Ljudkortet du använder är ju inget toppkort men tycker det låter konstigt att det låter illa(din subjektiva åsikt), så kan det vara någonting annat som förstör din ljudkedja måntro? Hur har du kopplat mikrofonen till ljudkortet, och sitter det någonting mellan de båda?

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Jag kör PC men vill inte ha ett kort som inte funkar till Mac. Behöver bara 2 in/out, men skadar inte med fler. Det räcker med 2 preamps, det viktiga är att de låter BRA.

Jag kör Cubase.

Jag har kopplat micken till ljudkortet med en vanlig XLR-kabel, budgetkabel men ska väl duga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Vad är det för något du spelat in med din MD421? Är det ett luftigt och klart ljud du vill ha så skulle jag satsa på att köpa en ny mikrofon (kondensator). Ev skulle jag också satsa på en ny lite vassare preamp. Själva ljudkortet har jag mycket svårt att tro att det är det som gör att du upplever att det låter dåligt.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör PC men vill inte ha ett kort som inte funkar till Mac. Behöver bara 2 in/out, men skadar inte med fler. Det räcker med 2 preamps, det viktiga är att de låter BRA.

Jag kör Cubase.

Jag har kopplat micken till ljudkortet med en vanlig XLR-kabel, budgetkabel men ska väl duga.

Echo har produkter som är väldigt bra för pengarna, beroende på hur mycket du vill lägga, Echo Gina kostar strax under 4000kr och skall vara en god investering.

Det finns naturligtvis andra tillverkare som är bra och jag vet inte om M-Audio har ändrat någonting på Delta 1010LT, det är ju en ganska gammal modell.

Om du vill lägga mer pengar så finns det massor av alternativ.

Redigerat av cRiTza
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...