menluddevafan (oregistrerad) Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 (redigerat) Hej, jag är ute efter ljudkort i hemstudiofixarklassen för nybörjare, vilket inte innebär att jag nöjer mig med det inbyggda skitkortet i datorn men heller inte behöver något i tiotusenkronorsklassen. Två ingångar vill jag ha, minst en med mic-preamp och minst en line... Firewire känns stabilare än USB och drar inte processorkraft heller, så det känns som att det lutar åt det. Hittade detta kort: http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_satellite.htm Någon som har erfarenhet av det kortet, eller liknande, eller mackiekort? Hur verkar detta kort, finns det andra med samma egenskaper som är bättre? Tacksam för svar, ha det gott. EDIT: Såg nu att ovan nämnda mackiekort förmodligen inte har en MIDIingång vilket jag vill ha. Då hittade jag det här kortet: http://www.thomann.de/se/native_instrument...o_kontrol_1.htm ...och vill veta samma sak om det, alltså: Någon som har erfarenhet av det kortet, eller liknande, eller mackiekort? Hur verkar detta kort, finns det andra med samma egenskaper som är bättre? Det är lurigt första gången man ska köpa kort så jag är väldigt tacksam för alla svar, ha det! Redigerat 26 maj 2009 av menluddevafan
n0m0ney Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Tjena! Jag har en Mackie Onyx Satellite. Men det är som du säger, det har ingen midi-in eller ut Mackie kortet är väldigt bra. Har hört att phantom power ger bara ut ca 38 volt. jag behöver dock inte bry mig, då jag samtidigt köpte en Phantom Power box. Preamparna låter väldigt bra, och hyfsat brusfria. Latency är väldigt låg. Har dock lite problem med den nyaste drivern då inte mjukvaran känner igen den. Men det bryr jag inte mig om, eftersom det ända man ställer in där är buffersize och Samplerate, vilket normalt står på 44,1 khz och 512, vilket räcker gott och väl för mig. En annan sak är att alla volympottar skickar fortfarande ut en väldigt liten signal vid de lägsta, men den är VÄLDIGT liten. Talkback funktionen kan vara användbar om man kör en live-/kontrollrum metod. Eller bara göra anteckningar inne i DAW:n. Vet inte riktigt mer vad jag kan säga, DI-input på båda kanalerna, en effects-loop per kanal, en mick-ingång per kanal. Jag har inte provat många ljudkort innan, men till skillnad från mitt förra, Line 6 Toneport UX2 så piskar Mackien Line6:en i hästlängder! Men som sagt, om du söker midi in, så får du köpa ett annat ljudkort, eller detta med ett separat midi-interface. MVH Daniel
menluddevafan (oregistrerad) Postat 26 maj 2009 Postat 26 maj 2009 Hm.. tack för det. Det verkar ju som att jag ändrar favorit hela tiden. Sen när jag gått över och börjat fundera på en Focusrite Saffire LE så glömmer jag bort det och börjar fundera på mikrofoner... Vad tror ni om AKG perception 120 för dryga tusenlappen på thomann... Testade en AKG perception 100 med gitarr och sång samtidigt på bara en mic för att höra hur det låter och jag gillade den verkligen. Utan att ha något att jämföra med... Så med en Focusrite Saffire LE och en AKG 120, nyköpt välljudande stålsträngad från bangkok-500spänn, ett halvdant hohner i C för 120 och några pilsners, borde jag ha hyffsade förutsättningar att spela in musik på ett hyffsat vis? Tack för svaret!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.