Jump to content
Annons

köpa ny gitarr eller ny förstärkare?..


sosper

Recommended Posts

Hejsan, jag är inte så duktig på gitarrer och så, men jag har en Schecter PT Deluxe. och halls micken är original "Schecter mick" och den nedre micken är en Seymor duncan Dimebucker SH-13 mick jag tycker om låtar som Basket Case med Green day, Canon Rock med Jerry C och lite metal, och jag har en Line 6 Spider III 30w och jag är lite besviken på mitt ljud det låter inte alls som jag vill.. har försökt fått ett skönt ljud i timmar rattat på både gitarren och förstärkaren men lyckas inte få ljudet jag söker. jag tycker om "Green day , Jerry C" ljud lite soft dist såhär, får bara tungt och väldigt otydligt ljud lite mer mot "Metal" men jag misstänker att förstärkaren inte ger det ljudet jag vill ha.. då jag provade med min polares J&D les paul med hans gitarr får jag fortfarande inte det softa Rock ljudet jag vill ha, och Telecaster borde endå vara helt okej för dom låtarna jag tycker om eftersom Green day och jerry C använder Stratas jag behöver hjälp min fråga är ((( borde jag köpa en ny gitarr eller ny förstärkare för att få ljudet jag söker...? ))) är min gitarr bra eller dålig? jag har planer för att köpa en Toneport UX1 För att spela in med ... kommer mitt problem lösa sig då? (om det är förstärkar problem jag har) tack så mycket 😉

post-21876-1243197402_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Schecterguror är bra och finns ingen anledning byta ut den. Sen byta line6rprodukt mot en annan av deras kommer inte förändra något till det bättre. Sen måste du komma ihåg att det du hör på en färdig låt är att den är processad. Nu kan jag inget om Green Day men du kommer aldrig få exakt samma ljud som någon annan. Visst finns det bättre stärkare än en spider men ge den tid. Det tar tid lära sig få fram bra ljud som man är nöjd med. Men varför försöka låta som någon annan? Det är som sagt var inte möjligt eftersom det även beror på ens spelteknik. Försök få fram ett eget ljud som du är nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schecterguror är bra och finns ingen anledning byta ut den. Sen byta line6rprodukt mot en annan av deras kommer inte förändra något till det bättre. Sen måste du komma ihåg att det du hör på en färdig låt är att den är processad. Nu kan jag inget om Green Day men du kommer aldrig få exakt samma ljud som någon annan. Visst finns det bättre stärkare än en spider men ge den tid. Det tar tid lära sig få fram bra ljud som man är nöjd med. Men varför försöka låta som någon annan? Det är som sagt var inte möjligt eftersom det även beror på ens spelteknik. Försök få fram ett eget ljud som du är nöjd med.

bra svar där 😄, men jag har haft line 6 i ett år och är lite missnöjd med den, och toneporten har ju flera olika stärkare i sig det var poängen med den och jag vill kunna spela in på datorn och det kan man tydligen med endast en toneport , och jag ville bara låta som dom för att jag älskar o spela deras låtar och det går inte så bra med min stärkare 😉 kändes skönt o höra att telecastern var helt okej iaf, älskar o spela på den ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Men ta en titt på Peavy vypyr istället. Inte testat än men lyssnat på dem på deras hemsida och youtube och tycker den låter klart bättre än spider. Schecter är ett bra märke och har schyssta priser. Vad gav du för din? Kör själv på en blackjack som jag är supernöjd med.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft både Line6 Spider 3 30 w & en Toneport UX2, och jag gillade ingenting av de. Förstärkaren lät digital, platt och tråkig, och ljudkortet likadant så. Preamparna och utgångarna i toneporten är brusiga och hemska. 🙂

Jag har spelat vypyr, och de är helt klart enligt mig bäst i den prisklassen.

Stick till närmsta musikbörsen och prova en så förstår du säkert vad jag menar 😄

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det sitter humbucker på din tele så blir det ju fel att jämföra med att de använder strator som har singelcoil mickar. Ljudet mellan en tele och en starta skiljer en del ändå, men skillnaden mellan humbucker och singelcoil är ganska stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack så mycket för alla tips! ska testa vampyr o så det här hjälper mig nog 😆, för min gitarr betalade jag 4200 + 1300 för dimebuckern, var det för lite eller för mycket betalt för gitarren tro? tack igen för all hjälp! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tja om du köpte den i Sverige som är det nog standardpriset. Såg den för 309 euro på nån sida. Allt som oftast billigare utomlands för guror. Sen är jag tveksam om en dimebucker är den bästa micen för den sortens band du mer vill efterlikna. Det är en stallmick för mer av det tyngre slaget. Men om du är nöjd med den finns ingen anledning byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

aa 🙂, vet du kanske något om toneport ux1? jag menar om jag vill kunna spela in det jag spelar på min dator, räcker det med endast en toneport ux1 då? så kan jag koppla gitarren till den o den till datan eller något sådant.. eller måste jag köpa något mer tillbehör då för att kunna spela in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med toneporten, iaf i hårdvaruväg. Sen måste du ha ett inspelningsprogram. När jag köpte min för nått år sedan fick jag med en mini version av Abelton Live, vet inte om de fortfarande skickar med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det gör dem, eller iaf när jag köpte min toneport för ca 3 månader sen.

värt att nämna också ifall du funderar på att köpa toneporten är ju att förbereda dig på att skruva, skruva och skruva, eftersom ALLA line6's presets är värre än skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det gör dem, eller iaf när jag köpte min toneport för ca 3 månader sen.

värt att nämna också ifall du funderar på att köpa toneporten är ju att förbereda dig på att skruva, skruva och skruva, eftersom ALLA line6's presets är värre än skit.

okej haha ratta ratta xD , ni jag har en Shure pg 58 Mick också kommer den att hjälpa mig vid inspelning har sett lite smått att folk har sånna mikrofoner när dom spelar in? förklara lite för mig om ni vet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Japp det gör dem, eller iaf när jag köpte min toneport för ca 3 månader sen.

värt att nämna också ifall du funderar på att köpa toneporten är ju att förbereda dig på att skruva, skruva och skruva, eftersom ALLA line6's presets är värre än skit.

Jepp hade själv en toneport. Alla presets var ren dynga. Men om du vill kunna lira mera åt punk och metalhållet så får även införskaffa metalpaket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...